hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آسیب‌شناسی کارکرد احزاب در موسم پساانتخاباتی

آسیب‌شناسی کارکرد احزاب در موسم پساانتخاباتی

سخنگوی جمعیت آبادگران ایران اسلامی درباره علت بی عملی احزاب در فواصل انتخاباتی با بیان اینکه آنها بعد از انتخابات ماموریت خود را پایان یافته تلقی می‌کنند، گفت: کنش‌های فصلی و موسمی و ائتلاف‌های دقیقه‌ نودی احزاب مردم را نسبت به انتخابات دلزده کرده است.

قاسم محمدی سخنگوی جمعیت آبادگران ایران اسلامی  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا با بیان اینکه احزاب به عنوان رکنی از ارکان دموکراسی در سایه قوانین کشور بعد از هر انتخابات –چه برنده باشند یا بازنده- باید بتوانند بدنه حزبی خود را بازسازی کرده و به فعالیت‌های تشکل خود جان تازه‌ای بدهند، اظهار کرد: حزبی موفق است که همواره نیروهایش از پایین به سمت بالا در حرکت باشند و سالها در یک حالت و با یک تیم قدیمی درجا نزند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: احزاب در فضای بعد از هر انتخابات باید نظرات مردم و اصناف مختلف را جمع‌آوری، بررسی و تحلیل داده کنند و برای پیداکردن راه حل، آن مطالبه را در اختیار کارگروه‌ها، کمیته‌ها و دفاتر تخصصی خود قرار دهند. احزاب بر حسب ضروت‌ها و تقاضاها و نیازهای اجتماعی در چارچوبی که نظام سیاسی، قانون اساسی و تکالیف حزبی اجازه می‌دهند، گام به گام پیش می‌رود و به عنوان واسطه بین مردم و نظام سیاسی عمل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما فقط عنوان حزب را یدک می‌کشیم، گفت: اینکه احزاب بتوانند به عنوان رکن دموکراسی اقدامات ذکر شده را انجام دهند، جای تردید است که حداقل در کوتاه مدت چنین فضایی را به دست بیاورند. آنچه ما به عنوان کارکردهای متعارف حزب در دنیا می‌شناسیم قاعدتا احزاب باید حوزه‌های تخصصی مختلف و  متنوعی را شکل داده و کادرهای مرتبط با آن را شکل بدهند چراکه به نوعی کمیته‌های تخصصی احزاب نظرات متنوع و متکثر جامعه را نمایندگی می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه کار جدی در ایجاد کمیته‌های تخصصی در احزاب ایران نشده است، بیان کرد: احزاب ما در این حوزه هم ضعف عمده دارند، هر از گاهی بر حسب نسیم‌های موسمی سیاسی، وضعی و آلارم‌های اجتماعی که ناشی از انتخابات است عده‌ای معطوف به این وضعیت می شوند و البته اکثراً قائم به فرد و در قالب جبهه‌ها، انجمن‌ها، جمعیت‌ها و ائتلاف‌هایی به سراغ افکار عمومی می‌روند اما این کنش‌های فصلی و موسمی به حدی تکرار شده که حزب بعد از انتخابات عملا ماموریت خود را پایان یافته تلقی می‌کند و چون برای منتخبان مورد حمایت حزب برنده مکانیسم عیارسنجی عملکرد و پاسخگویی وجود ندارد، به مرور مردم را دلزده می‌کنند و این همان آسیب و مرضی است که احزاب ما امروز به آن مبتلا هستند.

 مدیریت حزبی کشور دچار مشکل است

نماینده پیشین مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی می‌گویند بخش مربوط به احزاب قانون اساسی باید اصلاح شود،اما من چنین اعتقادی ندارم. در حال حاضر زود است سراغ قانون اساسی برویم چون هنوز در پایین دست، احکام و قوانین موضوعی احزاب را حل نکردیم. امروز علاوه بر خلأهای قانونی مربوط به احزاب، در حزب‌داری هم دچار مشکل هستیم.
 

نیاز به یک انقلاب حزبی داریم

محمدی ادامه داد: به نظرم برای ایجاد جامعه‌ای عملگرا و زنده برای شریک شدن مردم در کارزارهای مهم سیاسی بعد از چهل و سه سال که از انقلاب می‌گذرد، نیاز به یک انقلاب حزبی داریم و لازم است احزاب از نظر شکلی و محتوایی بعد از ۴۳ سال پوست اندازی کنند، چون در تشکیل دولت، مجلس و دیگر نهادهای انتخابی واقعا جای احزاب خالی است و جا دارد در مورد ارتباط یافتن قانون احزاب با قانون انتخابات یک فکر اساسی و تجدیدنظر جدی شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های حزب آبادگران مبتنی بر برنامه‌محوری، ارائه برنامه، آموزش‌های باز و جامعه محور و کمک روند آشنائی جامعه با فلسفه تحزب و کارکرد ذاتی حزب در مسیر درستی قرار دارد، اظهار کرد: جمعیت آبادگران جوان مجامع عادی و فوق‌العاده خود را به صورت مرتب برگزار می‌کند. این حزب در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی، بین‌الملل و تا حدودی مباحث اقتصادی کمیته‌های فعال دارد که در این کمیته‌ها مجموعه‌ای مرکب از جوانان، بانوان و افراد مجرب و البته متخصص و دانش‌آموختگان دانشگاه پیرامون حوزه تخصصی خود در جلساتی برنامه‌ریزی شده بحث، تبادل نظر و نهایتا اقدام به جمع آوری و فایل کردن تصمیمات و تحقیقات خود می‌کنند و بخشی از نتایج جلسات تخصصی کمیته‌های حزب آبادگران جوان در اختیار سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و مراکز مربوطه و کلا دولت مستقر قرار می‌گیرد.

هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع فعالیت‌های حزبی ما شود

نماینده پیشین مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ادامه‌دار شدن شیوع ویروس کرونا، حزب آبادگران جوان در بسترهای آنلاین به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در قالب کمیته‌های مختلف از یک سو و جلسات شورای مرکزی از سوی دیگر فعال است و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع فعالیت‌های حزبی ما شود. حزبی که دارای مرامنانه، منشور و مانیفست است باید به سمتی برود که هم کارکرد حزبی را به صورت اکتیو حفظ کند و هم در جهت نفع ملی که سطحی از آن در زنده ماندن کنش‌های سازمان یافته حزبی تبلور می‌یابد حرکت کند. معتقدم ما یعنی افراد و احزاب وظیفه داریم برای بالندگی و توسعه همه جانبه ایران و نظام جمهوری اسلامی تمام اهتمام خود را به کار گیریم.  

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها هم باید قابلیت نقدپذیری توسط احزاب بازنده (دولت‌های در سایه) را داشته باشند و اینکه اولا  شرایط را برای فعالیت حزب یا احزاب رقیب تسهیل کند و دوم، مشورت‌ها، راهکارها و برنامه‌هایی که احزاب در ارکان و کارگروه‌های تخصصی خود چکش‌کاری و پخته کرده‌اند را با روی فراخ و رغبت تا حدی که ممکن است، به کار ببندند. همچنین دولت‌های مستقر این نگاه را نسبت به مطبوعات منتقد رقیب تعمیم دهند و رسانه‌ها هم باید نقدشان منصفانه و به وقتش هم نقاط قوت و توفیقات دولت مستقر را پررنگ کنند.
 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد