hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > علائم کلسترول بالا چیست؟

علائم کلسترول بالا چیست؟

علائم کلسترول بالا شامل حالت تهوع، بی‌حسی، خستگی، فشار خون بالا، تنگی نفس و درد قفسه سینه می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلسترول بالا یا هیپرکلسترولمی زمانی رخ می‌دهد که کلسترول اضافی در جریان خون وجود دارد، جریان خون را محدود می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی را افزایش می‌دهد. علائم هشدار دهنده رایج کلسترول بالا شامل حالت تهوع، بی‌حسی، خستگی، فشار خون بالا، تنگی نفس و درد قفسه سینه می‌شود. این علائم ممکن است با دیگر عوارض و مشکلات نیز همراه باشد.

تشخیص کلسترول بالا از روی چشم‌ها

متخصصان معتقدند که کلسترول بالا باعث بروز تغییراتی در چشم افراد می‌شود. برای نمونه، گزانتلاسما پلاک‌های زرد یا سفید رنگی هستند که معمولاً نزدیک به گوشه داخلی پلک چشم رخ می‌دهد، بروز این اتفاق ممکن است به دلیل کلسترول بالای خون باشد؛ اما ممکن است دلایل دیگر نیز داشته باشد. قوس قرنیه یکی دیگر از علائم کلسترول بالا است، این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یک حلقه سفید کم‌رنگ اطراف عنبیه چشم به وجود می‌آید؛ عنبیه قسمت رنگی چشم است. در صورتی که سن شما کمتر از ۵۰ سال است و دچار قوس قرنیه شده‌اید، به احتمال بسیار زیاد میزان کلسترول خون شما افزایش یافته است.

نقش کلسترول در بدن چیست؟

کلسترول که از جمله چربی‌های موجود در خون است نقش مهمی در ساخت، استحکام و انعطاف‌بخشی به غشای سلولی بدن دارد. این ماده به تولید هورمون‌هایی مانند استروژن، تستسترون و هورمون‌های آدرنال کمک می‌کند، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و برای تولید ویتامین D بدن بسیار ضروری است. این ماده چرب توسط کبد تولید می‌شود، بیشتر کلسترولی که وارد بدن انسان می‌شود از طریق مواد غذایی حیوانی تأمین می‌شود. کلسترول از لیپوپروتئین‌هایی با چگالی کم، لیپوپروتئین‌هایی با چگالی بالا و تری‌گلیسیرید تشکیل شده است، لیپوپروتئین‌های کم چگالی کلسترول بد و لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا کلسترول خوب نامیده می‌شوند، تری‌گلیسیریدهای نیز واحدهای سازنده کلسترول هستند.

میزان طبیعی کلسترول خون چقدر است؟

زمانی که میزان کلسترول بدن از حد ایده‌آل عبور کند، بدن با مشکلات خاصی مواجه می‌شود. کلسترول کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای بدن انسان طبیعی است، در حالت ایده‌آل میزان کلسترول خوب یا کلسترول HDL برای مردان باید بالای ۴۰ و برای زنان بالای ۵۰ باشد؛ در حالی که میزان کلسترول بد یا کلسترول LDL باید کمتر از ۱۰۰ باشد. در محدوده طبیعی، تری‌گلیسیرید باید کمتر از ۱۴۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد