hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > دلایل نوسان قیمت گوشت در بازار؛ از دلالان تا نهاده‌ها

دلایل نوسان قیمت گوشت در بازار؛ از دلالان تا نهاده‌ها

سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار این استان را ۱۳۵ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز با مشکل مواجه کرده است.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند اختلال‌گران و بدحسابان سبب افزایش قیمت گوشت شده‌اند، اما فعالان حوزه دام دلایلی همچون کمبود دام در کشور و کاهش تولید را عامل اصلی گرانی عجیب گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفندی می‌دانند.

برای مثال این دامداران سمنانی عنوان کرد: روزانه 700 کیلو خوراک گاو و گوساله در این مجتمع دامداری است؛ بنده در زمینه تأمین نهاده‌های دامی درخواستم از مسئولان امر این است که به این مسئله توجه کنند؛ چرا که اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که به جای اینکه تعداد دام ما هر روز زیاد شود به دلیل کمبود نهاده‌ها مجبور به چاق کردن دام و فروش آن هستیم تا بتوانیم برای باقیمانده دام موجود خوراک مورد نیاز را تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حمایت نشدن دامداران و فعالان این حوزه قطعاً منجر به افزایش هر چه بیشتر قیمت گوشت قرمز و عدم ثبات قیمت این خوراک پرمصرف در بازار می‌شود.

یکی از قصاب‌های شهر سمنان با بیان اینکه گرانی قیمت گوشت سبب شده مردم این کالا را خریداری نکنند، گفت: بازار گوشت قرمز به شدت کساد شده و رکود بر آن حاکم است.

وی اظهار داشت: قیمت گوشت گوسفندی در بازار سمنان در حال حاضر 130 و گوشت گوساله 140 هزار تومان است.

یکی دیگر از قصاب‌های شهر سمنان با اشاره به تفاوت قیمت خرید دام از کشتارگاه تا درب قصابی‌ها گفت: خرید گوشت بره برای من 140 هزار تومان (هر کیلوگرم) است و من به قیمت هر کیلوگرم 139 هزار تومان می‌فروشم.

وی یکی از مشکلات اصلی قصابان را دلالان این بازار دانست و گفت: وجود واسطه‌ها و دلال‌ها مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار است که برای کسب سود بیشتر هزینه سنگینی را بر مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند.

با توجه به تصمیمات اخذ شده برای تثبیت قیمت گوشت قرمز در بازار سمنان باید دید پاسخ سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این زمینه چیست؟

مسعود طاهری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این زمینه عنوان کرد: مبنای قیمت گوشت قیمت دام زنده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: گلایه دامداران در بخش تأمین علوفه مورد نیاز دام درست است و ممکن است گاهی علوفه با تأخیر به دستشان برسد، اما باید گفت مشکل در حوزه تأمین نهاده‌ها مربوط به نهاده‌های وارداتی است.

طاهری عنوان کرد: «دام زنده» مبنای قیمت برای تمامی واحدهای صنفی عرضه کننده گوشت در استان سمنان است، بنابراین ما دام زنده را آنالیز می‌کنیم و نمی‌توانند علوفه را بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوش قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مصوب گوشت قرمز در حال حاضر در بازار استان سمنان هر کیلوگرم 135 هزار تومان است و اصناف مربوطه مجاز به فروش بالاتر از این قیمت نیستند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: از عموم شهروندان استان می‌خواهم در صورتی که قیمت گوشت قرمز از سوی واحدهای صنفی عرصه کننده این محصول بالاتر از 135 هزار تومان عرضه می‌شود؛ سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان را مطلع کنند تا موارد تخلف و گران‌فروشی در این زمینه پیگیری شود.

از آنجا که گوشت قرمز، پرهزینه‌ترین کالای موجود در سبد غذایی خانوارهای ایرانی است و به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری دارد؛ بنابراین لازم است مسئولان امر برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را باید برای تأمین آن تدارک ببینند.


میانگین قیمت سالانه گوشت در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود.

انتهای پیام/363/ ع

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد