hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آمریکا دنبال انزوای ایران بود/ نگاه به شرق و همسایگان توطئه غربی را خنثی کرد

آمریکا دنبال انزوای ایران بود/ نگاه به شرق و همسایگان توطئه غربی را خنثی کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:تقویت روابط ایران با کشورهای حوزه شرقی،آمریکا را از راهبردها و تصمیمات خود ناامید می‌کند و باعث تشویق دیگر کشورها برای توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

«شهریار حیدری» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در مورد سیاست خارجی دولت سیزدهم و نگاه به شرق گفت: کشورهای حوزه شرقی از جمله روسیه و چین ظرفیت بالایی برای گسترش مبادلات اقتصادی با ایران دارند. ایران در تعامل با شرق مشترکات زیادی از جهت ریشه‌های فرهنگی و تاریخی دارد و می‌تواند با توسعه روابط با کشورهای حوزه شرق در مقابله با تحریم‌ها عمل کند.

نماینده قصر شیرین اظهار داشت: نتیجه رایزنی‌ها،تعاملات و توافقات ایران با کشورهای شرقی، قرارداد ۲۵ ساله با چین است و در آینده هم توافق راهبردی با روسیه عملیاتی خواهد شد و این توافقات تضمین کننده روابط و تعاملات کشور با حوزه شرق خواهد بود.

حیدری تصریح کرد: ایران می‌تواند با گسترش تعاملات خود با حوزه شرق، تلاش‌های آمریکا و برخی از کشورهای همسو با واشنگتن را جهت منزوی کردن جمهوری اسلامی خنثی کند و روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مثبت ارزیابی کردن سیاست خارجی دولت سیزدهم در تعامل ایران با حوزه شرق گفت: آمریکایی‌ها تصور کردند که با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به اهداف خود برسند و هیچ راهی برای جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند، در حالی که دو قدرت بزرگ چین و روسیه که در مقابل آمریکا تعریف می‌شوند، رابطه چندین ساله با ایران دارند.

وی متذکر شد: روسیه و چین جزو کشورهایی هستند که همواره ارتباط مناسبی با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند و ایران دنبال تعمیق ارتباط با کشورهای همسو است. 

نماینده مردم قصر شیرین با تاکید بر اینکه تقویت روابط با کشورهای حوزه شرق و همسایگان،آمریکا را از راهبردها و تصمیمات خود ناامید می‌کند گفت: تعمیق روابط ایران با شرق و همسایگان باعث ایجاد انگیزه و تشویق دیگر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته برای تقویت روابط استراتژیک خود با جمهوری اسلامی می‌شود و نقش این تعاملات در حوزه اقتصادی و بی اثر کردن تحریم ها هم روشن است.

حیدری با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در فروش نفت گفت:در ماه‌های اخیر فروش نفت افزایش یافته است و نشان دهنده تاثیرات مثبت تعامل با حوزه شرق است و در آینده هم اثرات این اقدام بیشتر خواهد شد چون بخشی از درآمدهای دولت بر اساس نفت تنظیم شده و در شرایط فعلی تا حدودی نیازمند صادرات نفت هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی از نظر تعادل و تنظیم قیمت نفت جهانی نقش کلیدی داشته و خواهد داشت،گفت: نفت یکی از اقلام صادراتی جمهوری اسلامی برای تامین نیازهای کشور است، البته با توجه به هدف گذاری انجام شده در کشور تا چند سال آینده می‌توانیم وابستگی  به نفت را کم یا  قطع کنیم و با اتکا به ظرفیت های داخلی به توسعه اقتصاد کشور کمک کنیم.

نماینده مردم قصر شیرین اضافه کرد:در نگاه به شرق مقدماتی در دولت‌های قبل وجود داشته و از ۴۰سال  قبل به دلیل رویکرد غرب نسبت به ایران، به سمت تعامل با دیگر کشورها به ویژه با شرق حرکت کردیم و خروجی  این تعاملات، تدوین و عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین است که مقدمه آن در دولت های قبل بسته شد، اما تکمیل و بهره برداری آن در این دولت صورت گرفته است .

وی با اشاره به سفرهای آیت الله رییسی به کشورهای منطقه گفت:سفرهای متعدد رییس جمهور به کشورهای آسیایی و روسیه حکایت از تمایل سرمایه گذاری برخی از کشورها در ایران دارد و نتیجه این تعاملات و راهبردهای دولت سیزدهم رونق تولید و شکوفایی اقتصادی در آینده نه چندان دور است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد