hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > لازم است شبکه ثابت پیش و بیش از سیستم تلفن سیار کشور توسعه پیدا کند

لازم است شبکه ثابت پیش و بیش از سیستم تلفن سیار کشور توسعه پیدا کند

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در برآوردهایی که در تهیه سند شبکه ملی اطلاعات به عمل آمد، به این اعتقاد رسیده‌ایم که باید شبکه ثابت کشور پیش و بیش از شبکه‌ تلفن سیار توسعه پیدا کند؛ آن هم به دلیل نقش زیرساختی که این بخش برای شبکه وایرلس کشور دارد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی عصر امروز، ۲۵ بهمن ماه، در مراسم افتتاح پروژه ملی توسعه شبکه فیبر نوری(FTTX) که به صورت ویدئوکنفرانس در مرکز تلفن انقلاب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز توسعه شبکه پهن‌باند در کشور از اولویت‌های توسعه فضای مجازی و رکن شبکه ملی اطلاعات است.

وی افزود: با توجه به تکنولوژی‌ها و نسل‌های جدیدی فناوری‌های مخابراتی سیار اعم از زمینی و فضایی، منظومه‌های ماهواره‌ای و همچنین نسل‌های پنجم و ششم که به سمت شبکه‌های توزیع‌شده نرم‌افزاری حرکت می‌کند، ما چاره‌ای جز توسعه شبکه پهن‌باند کشور نداریم.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: به دلایلی در کشور اولویت توسعه شبکه پهن‌باند میان سایر اولویت‌های این حوزه در سطح بالایی قرار می‌گیرد. برخی نظریه‌پردازان داده را معادل نفت در اقتصاد صنعتی می‌دانند اما در اقتصاد دیجیتالی داده همان نقش نفت را ایفا می‌کند که موتور پیشران اقتصاد صنعتی است. اگر انرژی و نفت را از اقتصاد صنعتی حذف کنیم، صنعت به طور کل تعطیل خواهد شد.  

فیروزآبادی تصریح کرد: اطلاعات و داده اگر بخواهد محدود و گران شود یا سرعت تبادل آن کاهش پیدا کند، سرنوشتی شبیه سرعت نقدینگی پیدا خواهد کرد زیرا در اقتصاد راکد سرعت نقدینگی پایین است. در این فضا باید قابلیت سرعت و پهنای باند بالا باشد تا از مزایای آن که باعث توسعه اقتصادی کشور می‌شود، بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: در ایران به دلیل مشکلات سال‌های گذشته که ناشی از جنگ، تحریم و... بوده و همچنین برخورداری از نیروی جوان نمی‌توان از توسعه‌های سرمایه‌بر استفاده کرد. بنابراین ما ناچار به استفاده از توسعه‌های نرم‌افزاری و مغزافزاری هستیم. پایه توسعه نرم‌افزاری نیز استفاده از شبکه‌های پهن‌باند در چارچوب شبکه ملی است. 

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به حل موانع ایجادکننده انحصار در کشور خاطرنشان کرد: موانع شبه‌انحصاری در کشور باید حل شود. علاوه بر این لازم است شکاف پهنای باند بین استانی و انحصار در سهم شرکت‌های خصوصی و مخابراتی کشور برطرف و شرکت مخابرات ایران نیز باید تقویت شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد