hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درآمد ۱۶ هزار میلیاردی پتروشیمی شازند/توقف پروژه استفاده از پساب پشت سد تحریم ها

درآمد ۱۶ هزار میلیاردی پتروشیمی شازند/توقف پروژه استفاده از پساب پشت سد تحریم ها

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: فروش پتروشیمی شازند در سال جاری به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که در سابقه مجتمع بی مانند است.

ابراهیم ولدخانی ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد: پتروشیمی شازند یکی از بزرگترین مجموعه های پتروشیمی در کشور است، مدیریت و اداره این مجتمع با ۲۳ واحد تولیدی که هر کدام دارای تکنولوژی خاصی با محصولات متنوع پلیمری و شیمیایی هستند در این شرایط سخت تحریمی که امکان خرید حتی قطعه کوچکی میسر نیست، بسیار دشوار است.

وی با اشاره به برنامه سال ۱۴۰۰ مبنی بر تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصول، گفت: خوشبختانه این برنامه محقق شده است و علیرغم وجود برخی مشکلات در امر تولید، در برخی از واحدها بیش از ظرفیت تولید کار انجام گرفت.

ولدخانی مسئله خوراک را یکی از معضلات پتروشیمی شازند دانست و افزود: این خوراک تابع قیمت جهانی نفت است و قیمت ها روزانه متغیر است. در هشت سال گذشته سابقه نداشته قیمت نفت به ۹۰ دلار برسد، اما امروز ۹۴ دلار است و پیش بینی می شود پس از نوروز به ۱۲۰ دلار برسد. اتفاقات جهانی باعث چنین تغییرات و تاثیرات شدیدی در قیمت نفت شده است، البته از صادرات نفتی برای افزایش درآمد ارزی خرسندیم، اما این موضوع در امر تولید به جهت کاهش حاشیه سود، رضایت بخش نیست.

وی با بیان اینکه مسئله تامین قطعات و تغییر و نگهداری در مجتمع بسیار اهمیت دارد، گفت: تکنولوژی موجود، امریکایی است و تعمیر و نگهداری این قطعات بسیار دشوار است. تلاش شده است که توقفی در کار واحدها بروز نکند و حتی در سال ۹۸ اورهال تاریخی در این مجموعه صورت گرفت و این امر باعث شد که بیش از ۲۵ میلیون دلار از قطعات حساس مجتمع، داخلی سازی شد و اگر چنین امری انجام نمی شد در تامین قطعات با چالش جدی روبرو بودیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با تاکید بر اینکه بخش تولید داخلی بسیار فعال عمل کرده و نیازهای مجتمع در ۲۳ واحد را تامین کرده است، بیان کرد: بخش تحقیق و توسعه شرکت به مانند همیشه همچنان فعال است و این تلاش منجر به تولید محصولات جدید شده است. ماسک و گانی که امروز کادر درمان و مردم استفاده می کند نتیجه تلاش مجموعه پتروشیمی شازند است و حرف اول را در کشور می زند و تولیدکننده گریدهای پزشکی است.

وی اضافه کرد: هگزان محصولی است که واحدهای تولیدکننده پلیمر به آن نیاز دارند و سالانه بیش از ۲.۵ میلیون یورو از این محصول وارد می شد که امروز با تولید آن در این شرکت، عملا نیازی به واردات نیست.

ولدخانی استیل پایکوتیگ را محصول جدید تولیدشده در پتروشیمی شازند برشمرد و گفت: فروش شرکت در سال جاری به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که در عمر مجتمع بی سابقه است و نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی را شاهدیم، در کنار آن افزایش قیمت سهام رقم خورده است و قیمت هر سهم از ۲۵۰۰ تومان در ابتدای سال به بیش از ۵ هزار تومان رسیده است، البته ۵۰ درصد این فروش در داخل کشور صورت گرفته و بیش از ۵ هزار صنعت پایین دستی از طریق بورس از این شرکت خرید داشته اند.

ولدخانی هدف صادراتی مجتمع در سال ۱۴۰۰ را بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار دانست و گفت: تا دیماه نزدیک به ۲۷۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است هرچند که بازگرداندن این ارز به کشور بسیار دشوار بود و تماما در سامانه نیما ارائه شد.

وی افزود: با وجود همه مشکلات، بازارهای جدیدی در دنیا کسب شده است. در حال حاضر بازار آسیای میانه در اختیار پتروشیمی شازند است، صادرات به اروپا و روسیه در حال انجام است و در مجموع ۴۳ کشور مقصد صادرات محصولات پتروشیمی شازند هستند، بنابراین موفقیت بسیاری خوبی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات و رضایتمندی مشتریان خارجی  کسب کرده ایم.

ولدخانی در خصوص صادرات بنزین اظهار کرد: بنزین شازند شناخته شده است، در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰۰ تن بنزین به افغانستان فروخته می شود و مشکلی در امر فروش وجود ندارد.

وی به مسئولیت های اجتماعی شرکت اشاره کرد و گفت: پتروشیمی شازند از سال گذشته تاکنون بیش از ۶۷۰ نفر جذب نیرو در مجموعه انجام داده است که ۴۰۰ نفر قرارداد دائم و باقی دارای دیگر قراردادها هستند، البته همچنان بیکاری در این منطقه بیداد می کند و شرکت نیز محدودیت هایی دارد ولی امیدواریم جذب نیرو ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند اضافه کرد: در بحث مصرف آب سیاست های مصرف بهینه و برگشت پساب به سیستم همچنان در حال انجام است و درخواست داریم که پساب یکی از شهرها را به این شرکت بدهند تا از منابع زیرزمینی کمترین برداشت صورت گیرد، دو سال پیش مصرف آب مجتمع ۶ میلیون مترمکعب بود که امسال به کمتر از ۵ میلیون مترمکعب رسیده است البته برای کاهش مصرف برنامه ریزی شده است، پروژه استفاده از پساب در حوزه واردات تجهیزات با موانع تحریمی روبرو شده است و امیدواریم با رفع موانع تا نیمه اول سال آینده این پروژه با سرمایه گذاری ۲۳ میلیون یورویی به بهره برداری برسد که تمام پساب مورد استفاده مجدد قرار می گیرد و مصرف را تا ۳ میلیون مترمکعب از منابع آبی و چاه ها کاهش خواهیم داد.

وی گفت: متاسفانه گاز به شدت در حال استفاده است، سال گذشته از آذرماه تا پایان سال سه میلیارد تومان هزینه گاز پرداخت شد، اما امسال ۲۷ میلیارد تومان پرداخت شد. قیمت گاز به قدری افزایش یافته است که به دنبال سوخت جایگزین هستیم چراکه ممکن است توان پرداخت آن را نداشته باشیم، اگر هزینه ها بالا برود احتمال تعدیل نیرو وجود دارد که اصلا علاقه ای به امر نداریم و تا امروز نیز حتی یکبار چنین اتفاقی رخ نداده است.

ولدخانی اعطای سبدهای کالایی، کمک به پروژه های موجود در منطقه و ارائه کمک های معیشتی را از برنامه های روتین مجتمع دانست و گفت: در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان در قالب حمایت و کمک به مردم اهدا شده است .

وی در خصوص اقدامات زیست محیطی مجتمع اظهار کرد: در این راستا تلاش های بسیاری انجام شده است، به این امر حساسیم و به همین جهت برج ۴۰۶ به مجموعه اضافه شده است که به جلوگیری از هدررفت محصولات و پاک شدن محیط زیست نیز کمک می کند، هیچ مجموعه ای صنعتی مانند پتروشیمی شازند در عرضه محیط زیست فعال و پیگیر نیست چراکه خود را قبال ساکنین این منطقه مسئول می دانیم. پتروشیمی شازند یک صنعت سبز محسوب می شود و یک ریال بابت آلایندگی به هیچ سازمانی پرداخت نمیکنیم.

ولدخانی در خصوص برنامه ریزی در دوران پساتحریم بیان کرد: پروژه ای به نام استحصال بنزن از PTH مدنظر است که سرمایه گذاری آن بالغ بر ۳۰ میلیون یورو است، دانش فنی آن دریافت شده است و مراحل انتخاب پیمانکار در حال انجام است. همچنین نوسازی واحد ها و ایجاد واحدهای جدید را نیز مدنظر داریم و به محض ورود به دوران پساتحریم برنامه های بیشتری خواهیم داشت، البته به دنبال افزایش تولید نیستیم بلکه تولید بهینه را دنبال می کنیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد