hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا کاربلدها هیچ وقت بیکار نمی شوند؟

چرا کاربلدها هیچ وقت بیکار نمی شوند؟

بر اساس آمارها ۴۵ درصد ورودی های مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که این امر اهمیت ارائه و توسعه آموزش‌های مهارتی برای ورود به بازار کار و توجه بیش از پیش به مقوله مهارت آموزی در کشور را نشان می دهد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، آموزش های فنی و حرفه ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و هدف از این آموزشها، افزایش توانایی های دانشی و مهارتی افراد برای انجام مطلوبتر وظایف شغلی است. در حال حاضر بیکاری جوانان یکی از معضلات عمده کشور به شمار می رود و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و عدم راهیابی جوانان به بازار کار، به دلیل ضعف و فقدان مهارت برای ایجاد شغل به وجود می‌آید. کارشناسان امر معتقدند برای تقویت مهارت آموزی به سرمایه‌گذاری در بخش مهارت و آموزشهای فنی و حرفه‌ای نیاز است تا از این طریق تحول در نظام مهارت‌آموزی، کارآفرینی و اشتغال را شاهد باشیم.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهارت آموزی را از حلقه‌های گم‌شده در حوزه اشتغال کشور می داند.

وی با اشاره به نقش موثر سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گسترش مهارت آموزی می گوید: یکی از کارهایی که در چارچوب مهارت محوری در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال‌ جاری انجام شده، برگزاری نمایشگاه‌های مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر در استان‌های سراسر کشور است.

وزیر کار با بیان اینکه نیروی ماهر دیگر نگران اشتغال در کشور نخواهد بود، می افزاید: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور علاوه بر مشاوره‌های لازم، به حوزه مهارت‌هایی که امکان اشتغال در آن وجود نداشته نیز توجه شده است.
به گفته عبدالملکی، در حال حاضر زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه‌های آزاد از حدود هشت ماه به سه روز کاهش یافته  است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، طی ۹ ماهه سال جاری  ۴۹۷ هزار و ۳۰۲ نفـر در مراکـز دولتـی و ۵۰۲ هــزار و ۲۹۴ نفــر در آموزشــگاههــای آزاد بخش خصوصی، موفق به کسب آموزش‌های مهارتی شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد رشـد در بخش دولتی و ۱۴۹ درصد رشــد در بخش خصوصی را نشان می دهد.

به گفته غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، طی این مدت ۵۰۰ اسـتاندارد جدیـد شایسـتگی تدوین و ۴۱۶۵ موافقت نامه اصولی با رشد ۴۲۴ درصدی برای متقاضیان تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد صادر شده است.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت موضوع مهارت آموزی در جامعه و بازار کار می گوید: متاسفانه به دلیل نگاه سنتی و اشتباهی که وجود دارد، تصور می شود که برخی از مشاغل عادی و عمومی نیاز به آموزش و مهارت و تخصص ندارند در حالی که  فردی که در یک نانوایی کار می کند یا فردی که در یک ایستگاه اتوبوس بلیت می فروشد، نیازمند شناخت دقیق از مختصات شغل، ارتباطات و رفتارهای مناسبی هستند که می تواند کارآمدی آن شغل را بالا ببرد.

وی تاکید دارد که برای بسیاری از مشاغل در کشور باید مهارت ها و آموزش های لازم در نظر گرفته شود و می گوید: با توجه به وجود مراکز فنی و حرفه ای در کشور که وابسته به وزارت کار هستند این موضوع در سالهای اخیر به شکل جدی توسعه پیدا کرده است.

به گفته این کارشناس بازار کار، موضوع مهارت آموزی در کشور باید از حالت مهجوریت خارج شود و یکی از انتظاراتی که از مراکز آموزش فنی و حرفه ای می رود این است که نمود ارائه آموزشهای مهارتی را در بخشهای خصوصی ببینیم و شاهد حضور افراد کاربلد و ماهر و کارآفرینانی باشیم که می توانند کارگاهها و کسب و کارهای متعدد در کشور راه اندازی کنند.

در حال حاضر ۴۵ درصد ورودی های مراکز فنی وحرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که عمدتا با هدف بهره مندی از آموزشهای مهارتی و ورود به بازار کار به این مراکز مراجعه می کنند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، بی‌تردید توسعه آموزشهای فنی حرفه‌ای و مهارت آموزی در راستای اشتغالزایی و رفع نیازهای جامعه امری ضروری است و با توجه به تاکید کارشناسان و فعالان حوزه کار، موضوع آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای باید از مهجوریت در ‌آید؛ چرا که امروز رفتن به سمت آموزشهای مهارتی نه تنها یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است و توانمندسازی نیروهای انسانی با جدیت باید در دستور کار قرار گیرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد