hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > در آذرآب صدای سقوط می آید

در آذرآب صدای سقوط می آید

شرکت صنایع آذرآب فعالیت خود از سال ۱۳۶۸ در اراک آغاز کرد، البته راه اندازی این شرکت از سال ۱۳۶۳ کلید خورده بود و در آن سال انتقال فناوری از شرکت IHI ژاپن در زمینه طراحی و مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی بویلرهای با سیستم گردش طبیعی و ‌سوخت گاز، گازوئیل و مازوت انجام گرفت.

در سال ۱۳۶۶ نیز انتقال فناوری از شرکت JSW  ژاپن در زمینه‌ طراحی و ساخت انواع محصولات همچون برج‌ها، راکتورها، مخازن تحت فشار، مخازن ذخیره با ضخامت ۶ تا ۲۶۰ میلیمتر از جنس فولادهای کربنی، فولادهای آلیاژی و فولادهای استینلس استیل و مبدل های حرارتی انجام شد.

آذرآب با بهره‌برداری از ۸۹ میلیون دلار ماشین‌آلات وارداتی و بیش از ۵۰ میلیارد ریال تجهیزات و آموزش بیش از ۲۰۰۰ کارشناس و تکنسین و کارگر ماهر در مدت کوتاه در طرح‌های بزرگ ملی مانند ساخت دیگ‌های بخار نیروگاه حرارتی شهید رجایی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه شازند و همچنین ساخت مخازن، مبدل‌ها و برج‌ها در پروژه‌های واحد روغن سازی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه گاز کنگان، مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه شازند شرکت و نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا و سهم خود را در توسعه صنایع نفتی به خوبی بازی کرد.

در واقع این شرکت در دهه های ۷۰ و ۸۰ توانست توسعه صنعتی را در ایران رقم بزند، اما دهه ۹۰ را به تلخی پشت سر گذاشت، تلخی که همچنان تبعات آن را می توان لمس کرد و گویا تمامی هم ندارد و به نظر می رسد قرار است قرن جدید را نیز با تلخی بیشتر آغاز کند.

همه ماجرای آذرآب از سال ۱۳۸۲ شروع شد، در آن سال به جهت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت به بخش خصوصی واگذار شد و در ابتدای امر هاشم نظام آبادی برای مدت حدود ۶ سال و سپس غلامرضا بهمنش حدود ۵ سال مدیریت شرکت را به دست گرفتند، این واگذاری در ابتدای امر نتواست جلوی سرعت و جریان پیشرفت آذرآب را بگیرد و حتی در اردیبهشت ۱۳۹۵، آذرآب به دلیل ظرفیت های عظیم خود در صنعت نفت و گاز و به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرانان ساخت نیروگاه های برق کشور، میزبان مدیران عامل ۴۰ نیروگاه دولتی و خصوصی بود و تمام توانمندی های خود را به عرصه نمایش گذاشت، اما از میانه دهه ۹۰ ورق برگشت.

سال ۱۳۹۵ این شرکت به فردی به نام فریبرز پرنا واگذار شد و از آن روز تا امروز عملا آذرآب در آتش اهلیت نداشتن سهامدار سوخت.

کارگران بارها به وضعیت آذرآب، نداشتن کار و ایستادن چرخ تولید در این شرکت اعتراض کردند، سال‌های ۹۶ و ۹۸ اوج بحران شرکت و اعتراضات گسترده آذرآبی ها بود.

در آذرآب صدای سقوط می آید

بدنبال این اعتراضات، پنجم مهر ماه ۹۶، ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از یکی از اعتراضات کارگری که به درگیری آنها با پلیس منجر شد، به اراک سفر کرد و گفت: بررسی مشکلات آذرآب اراک و کارگران را تا زمان حل کامل آنها در دستور کار خواهد داشت.

ربیعی در آن سفر با تاکید براینکه حفظ حقوق کارگران و تقویت مدیریت کارخانه از دیگر مسائلی است که در خصوص آنها تصمیم گیری شده است، گفت: به همین منظور با مذاکراتی که با بانک مرکزی صورت گرفت مقرر شد تسهیلاتی در خصوص بازپرداخت اقساط این کارخانه‌ها فراهم شود و سازمان امور مالیاتی نیز برخی از محدودیت‌های اعمال شده برای این کارخانه‌ها از جمله مسدود شدن حساب‌هایشان را بردارد.

در آذرآب صدای سقوط می آید

ربیعی با اشاره به یکی از درخواست‌های کارگران مبنی بر تغییر وضعیت این کارخانه‌ از خصوصی به دولتی گفت: این خواسته کارگران نیازمند بررسی و تصمیم‌گیری‌هایی در سطوح دیگر و طی مراحل قانونی است که بعضا از لحاظ حقوقی بسیار پیچیده است. با این همه بنده به کارگران هر دو کارخانه(هپکو و آذراب) اطمینان دادم که دولت نظارت ویژه‌ای بر مدیریت کارخانه خواهد داشت و پیگیر مطالبات کارگران خواهد بود و از اینکه مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند به شدت دلخورم و از همه آنها بابت این موضوع معذرت خواهی کرده و بر حفظ آرامش و نظم و حرمت افراد خصوصا کارگران در سراسر کشور تاکید کردم.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، دو سال پس از حضور ربیعی در آذرآب که البته به تصمیم جدی و پایداری برای شرکت ختم نشد، مجدد اعتراضات کارگری از سر گرفته شد و این بار ۲۹ مهرماه ۹۸، شریعتمداری وزیر وقت کار برای رسیدگی به وضعیت آذرآب راهی اراک شد.

شریعتمداری در این سفر گفت: علیرغم همه افت و خیزهایی که این شرکت از حیث مالکیت و خصوصی‌سازی طی کرده است، بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان خروجی در دست اجرا دارد و قریب به ۶۰۰ میلیارد تومان نیز پروژه در دست تنظیم قرارداد دارد، در مجموع این ۱۰۵۰ میلیارد تومان اعتبار پشتوانه خوبی برای شرکت آذرآب است و نشان می‌دهد که چنین شرکتی در حوزه صنعت کشور به خوبی می‌تواند ایفای نقش کند.

وی با تاکید بر اینکه چنین شرکتی با این حجم از اعتبارات نباید تحت هیچ شرایطی در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکلی مواجه باشد، اظهار کرد: حتما وجود چنین مشکلاتی به علت تعلل در برخی از فعالیت های جاری شرکت و در نحوه مالکیت و مدیریت آن بوده است.

شریعتمداری تاکید کرد: امیدواریم بر اساس پیگیری‌های استاندار مرکزی و نمایندگان استان، وزارت صنایع، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی، مسئله مالکیت شرکت آذراب با تثبیت خوبی مواجه شود.

او همچنین قول پرداخت حقوق عقب افتاده آذرابی ها را با همکاری بانک کشاورزی داد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، علیرغم این وعده ها در تمام ۵ سال گذشته، آذرآب حتی یک قدم هم رشد نکرد، اغلب مدیران و مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس از آذرآب بازدید کردند، اما هیچ کدام قدمی برای اوج گیری مجدد این شرکت برنداشتند یا اصلا نتوانستند بردارند!

شاید یکی از دلایلی که آذرآب کمتر از دیگر صنایع مشکل دار اراک همچون هپکو به چشم می آید، این باشد که در طول دو سال اخیر کارگران شرکت اعتراضی نسبت به وضعیت بیکاری خود نداشتند و همگان گمان می کردند که حال آذرآب رو به بهبود است، اما این بار سکوت علامت رضایت نیست.

برای درک وضعیت فعلی آذرآب باید شرکت را با آن عظمت و تجهیزات و دستگاه های غول پیکرش به چشم ببینید، سوله های وسیع پر از تجهیزات و دستگاه همگی خاک گرفته اند، می توانید در یکی سوله های غول صنعتی خاورمیانه قدم بزنید و صدای قدم های تان را بشنوید و از سیطره سکوت بر این صنعت حیرت کنید، چراکه هیچ صدای دیگری را جر صدای پاهایتان در آذرآب نخواهید شنید! در یک کارگاه کوچک صنعتی هم وقتی کارگران مشغول کارند، صدا به صدا نمی رسد، اما در آذرآب به قدری سکوت حاکم است که اگر آهسته هم صحبت کنید، انعکاس کلام خود را می شنوید!

اینجا آذرآب است، صنعتی عظیم که در سکوت خود و کارگرانش غرق شده و متاسفانه کسی هم صدای این سکوت اعتراضی را نمی شنود.

کارگران این شرکت که از سر نداشتن کار صرفا روز خود را با دور هم نشستن در فضای کارخانه، چای نوشیدن، قدم زدن و در فکر فرو رفتن به شام می رسانند و راهی منزل می شوند، نگران نابودی آذرآب هستند، اما به گفته خودشان دستشان به جایی نمی رسد تا بتوانند آذرآب را نجات دهند.

چیزی از آذرآب باقی نمانده

جمشید گودرزی یکی از کارگران با سابقه آذرآب به نمایندگی از دیگر کارگران این شرکت در گفت و گو با ایسنا، گفت: در طول ۲۰ سال کار در این شرکت دورانی را شاهد بودم که کامیون ها پشت سر هم قطعات را در این شرکت خالی و تولیدات را از شرکت خارج می کردند، اما امروز چیزی در آذرآب باقی نمانده است و با سالن های تولید خالی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه چه کسی این کار را با آذرآب کرد؟ گفت: به نظر من اصل ۴۴ قانون اساسی چنین کاری با آذرآب کرد. برخی افراد ذینفع، کاری کردند که فقط ضرر به شرکت ها وارد شد و اگر امروز به داد آذرآب نرسند روزی را خواهیم دید که حتی ستون های شرکت هم باقی نمانده است.

فقط می گویند فرصت دهید

گودرزی اظهار کرد: ارزش آذرآب بسیار است، چند وقت پیش تعدادی از نمایندگان مجلس بازدیدی از شرکت داشتند، تنها کاری که کردند این بود که از تعدادی کارگر پرسیدند چقدر سابقه کار دارید؟ اما نپرسیدند که در شرکت چه می کنید؟ چند سال است که آرتروز و دیسک کمر دارید؟ نپرسیدند که چند سال است با مشکلات شرکت درگیر هستید؟

وی با اشاره به اینکه هر بار از مسئولین از پیگیری مشکلات آذرآب پرسیدیم، فقط گفتند فرصت بدهید، گفت: مدیریت جدید بیش از یک سال است که در شرکت حضور دارد، چکار کرد؟ از زمان پرنا تا امروز هر مسئولی از آذرآب بازدید داشت، وعده و وعید داد، اما کارگر، کف کارخانه و جیبش را نگاه می کند، کار کجاست؟ زمانی هم که از مدیران شرکت جویای کار می شویم، می روند و جای خود را به دیگران می دهد، متاسفانه مدیران راس کار هیچ گاه پاسخگو نبوده اند و هیچ نظارتی هم بر زمان حضورشان در مدیریت نمی شود، اگر کوچکترین کاری کنند با کلی سر و صدا فریاد می زنند تا همه بشنوند، اما زمانی که کاری نمی کنند و می روند کسی عملکرد آنها را پیگیری نمی کند.

این کارگر شرکت آذرآب با تاکید بر اینکه آذرآب با دلار ۷ تومان ساخته شده است، اظهار کرد: آیا در شرایط امروز می توان قیمتی برای آذرآب تعیین کرد؟ اگر این شرکت به رونق برسد میتواند به طور مستقیم ۴ هزار نیرو جذب کند و ساده ترین دستاورد این رونق، امنیت اقتصادی برای اراک و استان مرکزی است، اما چرا کسی به داد آذرآب نمی رسد؟

وعده و وعید برای ما کار نمی شود/قبل آذرآب نمی زند

وی تصریح کرد: آنچه امروز می بینیم این است که شرکت در آستانه نابودی و بحران جدی است، آذرآب صنعت ساز است، می تواند پتروشیمی و پالایشگاه بسازد، قلب آذرآب، خط تولید بویلر بود، اما امروز عملا خط متوقف شده است، وعده و وعید برای آذرآب کار نمی شود.

گودرزی تاکید کرد: هدف کارگران آذرآب این است که این شرکت کار کند و در قبال آن حقوق دریافت کنند، اما هیچ کاری در شرکت وجود ندارد، حتی مدیران شرکت یکبار نگفتند که در طول یک سال اخیر پیگیر پروژه و قرارداد بودیم، اما نشد. چه کسی می تواند پاسخگوی این تعداد کارگر باشد؟ همین وعده ها و عدم پاسخگویی هاست که بدبینمان کرده است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی کار شرکت آذرآب اراک، در نشستی مفصل عمده مشکلات و چالش های شرکت را تشریح کردند.

پرونده ۵ ساله پرنا همچنان بدون پیگیری باقی مانده

رییس شورای اسلامی کار آذرآب به ایسنا گفت: آذرآب چند وقتی است که به درد بی درمان دچار شده و مشکلات به مسئله سهامداری باز می گردد که از دیرباز گریبان شرکت را گرفته و همچنان به آن مبتلا هستیم.

داوود عسگری با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار کرد: پس از واگذاری شرکت های بزرگ و مادر تخصصی به بخش خصوصی از اصل مهمی به نام اهلیت داشتن خریداران و متقاضیان واگذاری شرکت ها، غفلت شد و صنایع آذرآب نیز از این قاعده مستثنی نبود و به افراد فاقد اهلیت و فاقد دغدغه صنعتی واگذار شد.

کسی با پرنا برخورد نکرد!

وی با بیان اینکه پس از واگذاری آذرآب به بخش خصوصی، مشکلات کلید خورد و در واقع بعد از واگذاری این شرکت به شخصی به نام فریبرز پرنا که سهام شرکت را به شکل بلوکی در اختیار گرفت، عمق چالش های شرکت بیش از پیش شد، افزود: پرنا بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان پول نقد از آذرآب خارج و صرف امور شخصی خود کرد و بیش از ۹۰ فقره برگه چک روی دست شرکت باقی گذاشت و پس از رفتن از آذرآب و اعتراضات کارگران در سال ۹۶ تا امروز، هیچ پیگیری و برخوردی با این فرد صورت نگرفته است.

عسگری تاکید کرد: در سال ۱۳۹۵، دلار حدود سه هزار تومان بود و با محاسبه پول نقد خارج شده از آذرآب با قیمت دلار امروز، سرمایه عظیمی از شرکت خارج شده است که تاکنون بازگشتی نداشته و نقدینگی هم به شرکت تزریق نشده است.

بانک‌ها به دلیل بدهی آذرآب را پس می زنند/سد ضمانت نامه شکسته نمی شود

وی با اشاره به اینکه آذرآب شرکتی پروژه محور است و به دلیل ساخت و تولید محصولات استراتژیک، کمتر شرکتی در قواره آذرآب است، گفت: به دلیل فعالیت ها و تولیدات اختصاصی آذرآب، خریدار و کارفرما به شرکت مراجعه می کنند، اما این روزها برای اجرای همان پروژه ها و قراردادهای قبلی نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش داریم که متاسفانه این دو را در شرکت نداریم و ناچاریم دست به طرف بانک ها دراز کنیم.

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب بیان کرد: بانک ها برای کمک به شرکت های بزرگ و اعطای تسهیلات، باید ضمانت نامه دریافت کنند، اما آذرآب به دلیل وجود چک های برگشتی در زمان فریبرز پرنا و عدم وجود نقدینگی، نمی تواند ضمانت نامه دریافت کند و عملا پروژه ها و قراردادها روی زمین باقی مانده است، البته در برخی از امور با استفاده از روابط، موفق به حل یا رفع برخی مشکلات شده ایم، اما عملا ضوابط به آذرآب اجازه فعالیت نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر امروز گفته می شود که آذرآب با ۱۰ درصد ظرفیت کار می کند، این کاری است که حاصل باقی مانده پروژه ها و قراردادهای سال های گذشته است، گفت: نداشتن ضمانت نامه بانکی عملا راه آذرآب را برای انجام فعالیت های پروژه ای بسته است.

سهامدار تزریق ۵۰۰ میلیاردی را انجام نداد

عسگری گفت: شرکت در سال ۱۳۹۹، افزایش سرمایه داشت تا براساس آن، ارزش اسمی شرکت به لحاظ زمین و ساختمان افزایش یابد، با تصویب شورای تامین استان مرکزی، ۱۸۰۰ درصد افزایش سرمایه انجام گرفت و سهامدار بانک کشاورزی به عنوان سهامدار حال حاضر ملزم به تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش شد، اما این بانک تا امروز کاری نکرده است و این اتفاق گلایه مندی آذرآبی ها را به دنبال دارد.

وی افزود: متاسفانه آذرآب در مواجهه با همه مشکلات، درگیر بدقولی هاست، اگر این رقم وارد شرکت شده بود حداقل تا سال ۱۴۰۴ فعال بودیم.

توانی برای سرخ نگهداشتن صورت باقی نمانده/فقط به صبر دعوت می شویم

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب تصریح کرد: مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هیات مدیره فعلی شرکت، با حمایت مجموعه استان روی کار آمد، هرچند که هیات مدیره قبلی شرکت تا حدودی در حال انجام تعهدات پرسنلی و مدیریتی بود، اما به دلیل برخی اتفاقات، تغییرات اعمال شد تا اتفاق بهتری رخ دهد، که متاسفانه اقدامی دیده نشد. بعد از گذشت ۵ ماه از استقرار تیم جدید، اعتراضی مبنی بر عدم عقد قرارداد و کار و عدم تزریق نقدینگی انجام گرفت که به صبر دعوت شدیم، با این شرایط تا امروز پیش آمدیم، اما آخرین تیر شورای کار شرکت و کارگران آذرآب این است که وضعیت را به مسئولان استان انتقال دهیم.

وی با تاکید بر اینکه سکوتی که آذرآب در آن فرو رفته باعث شده است که جامعه صنعت و رسانه ها گمان کنند که حال آذرآب خوب است، اما چنین نیست، گفت: ماه پیش گزارشی در ایسنا کار شد که تیتر آن این بود که "صورت آذرآب با سیلی سرخ است"، باید گفت امروز آذرآب حتی قدرت همان سیلی زدن و سرخ نگهداشتن صورت خود را هم ندارد. ماه دیگر سال تمام می شود، مدیریت باید سه پرداختی به کارگران داشته باشد، تعهدات بیمه ای و امور مالیاتی و سبد شب عید کارگران و سپس سبد ماه رمضان را توزیع کند ولی با توجه به شرایط شرکت، نگرانیم.

سکوت آذرآب از روی نجابت است/با کف حقوق زندگی می کنیم

وی با بیان اینکه ما آزموده ایم در شهر بخت خویش، افزود: زمانی در این شهر اعتراضات کارگری داشتیم، اما به غیر از کتک خوردن، تحقیر شدن و اتفاقات بد، حاصلی را ندیدیم و فقط به پشتوانه کارگران آذرآب، دوباره دست به زانو گرفتیم و بلند شدیم و امروز اگر مجددا این اتفاقات رخ دهد، قطعا نتیجه ای برای کارگران نخواهد داشت. ما عصبانیت کارگران را با خواهش و تمنا کنترل کردیم و آنها تمام سختی ها را در این شرایط بد اقتصادی به جان خریدند، مسلما اگر آذرآب بر مدار کار قرار گیرد حقوق ۵ میلیون تومانی یک کارگر ۷.۵ میلیون تومان می شود، اما به دلیل کار نداشتن افزایش حقوقی لحاظ نمی شود و با کف حقوق زندگی می کنیم.

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب با اشاره به پیگیری های متعدد شورا برای انتقال مشکلات شرکت به مسئولان استان، گفت: اواسط هفته گذشته برای ملاقات با استاندار مرکزی یا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اقدام شد که به دلیل حضور آنها در برنامه های دهه فجر، امکان ملاقات و بیان مشکلات فراهم نشد. هدف از چنین ملاقات هایی صرفا برای جلب توجه مسئولان به آذرآب است، اگر صدایی از آذرآب به گوش نمی رسد به دلیل نجابت کارگران است، این سکوت به معنای روزگار خوش آذرآب نیست.

لزوم زنده کرده طلب میلیاردی آذرآب/تشریفات را ترک کنید

وی اظهار کرد: در جلسه ای که با مدیران اقتصادی و امنیتی استاندار مرکزی داشتیم، اعلام کردند که چنین تصوری از وضعیت آذرآب نداشتند و فکر می کردند که روزگار بهتری در شرکت حاکم است. از مدیریت شرکت گلایه داریم که به دلیل نداشتن تعامل سازنده با مدیران استان، وضعیت نامناسب شرکت را به مسئولان استان منتقل نمی کند.

رئیس جمهور به پرونده پرنا ورود کند

عسگری گفت: اینکه کارگران آذرآب درون شرکت با همه کاستی ها و کمبودها کنار آمده و اعتراضی نمی کنند دلیل نمی شود که مطالبه گری نکنند و بنشینند تا این صنعت که ثمره خون شهدا و پول بیت المال و ... است، از بین برود. دست روی دست نمی گذاریم، از مسئولان استان و کشور و شخص رییس جمهور که با مسائل آذرآب از نزدیک آشنایی دارد، درخواست داریم در پرونده پرنا ورود جدی داشته باشد، طلب میلیاردی آذرآب که سال ها پیش با دلار سه هزار تومانی برده شد را احیا کنند، سهامدار را ملزم به تزریق سرمایه در گردش کند، با ترک تشریفات به آذرآب کار داده شود و مسئله ضمانت نامه را حل کنند.

رییس شورای اسلامی کار آذرآب تاکید کرد: دهه فجر انقلاب اسلامی را پشت سرگذاشتیم، دلمان به یک خبر خوب در این دهه خوش بود. درخواست داریم مسئولان با شعار جلو نروند، نیاز به مسئولان میدانی است چراکه به عمل کار برآید و باز هم می گوییم آذرآب را فراموش نکنید تا از این بحران خارج شود.

شعار سال را برای آذرآب عملیاتی کنید

نایب رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب اظهارکرد: آذر آب براساس سابقه خود در داخل کشور و حتی خارج از کشور مانند سوریه و عراق، توانمندی های بالای خود را به نمایش گذاشته است، اما ادامه دار بودن این سابقه درخشان مستلزم حمایت مسئولین است تا مشکلات و موانع در سال مانع زدایی رفع شود.

ابراهیم غلامی گفت: شرکت توانایی ساخت نیروگاه، پتروشیمی، پالایشگاه، کارخانه سیمان و ... را دارد، اما استفاده از این ظرفیت نیازمند رفع موانع است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ تاکنون حتی یک قرارداد کاری در اندازه آذرآب منعقد نشده است، افزود: مشکل اصلی آذرآب در حال حاضر عدم صدور ضمانت نامه است، شرکت ها برای همکاری با آذرآب آماده اند، اما نبود ضمانت نامه سدی در مقابل این انعقاد قراردادها شده است، اگر بحث صدور ضمانت نامه حل شود، ناخودآگاه موضوع سرمایه نیز رفع می شود.

غلامی بیان کرد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، فرد حقیقی و حقوقی که چک برگشتی داشته باشد، مشمول مسدودی حساب می شود و آذرآب بیش از ۹۰ چک برگشتی مربوط به دوره مدیریتی پرنا دارد و مسلما در این شرایط، کاری را نمی تواند انجام دهد. با این سرمایه عظیم، گرفتار قول و وعده و وعید شده ایم، متاسفانه حتی مسئولان کشوری هم در بحث رسیدگی به پرونده پرنا و صدور ضمانت نامه کاری برای آذرآب انجام ندادند.

نایب رییس شورای اسلامی کار آذرآب اضافه کرد: امروز کشور دچار کمبود برق است، و اخباری مبنی بر ساخت نیروگاه هزار مگاواتی در کشور منتشر شد. ساخت نیروگاه کار تخصصی آذرآب است که می تواند در این عرصه توانمندی خود را به نمایش بگذارد، اما متاسفانه همه امور به نداشتن ضمانت نامه و در نهایت جا ماندن آذرآب از پروژه ها ختم می شود.

بدهی ها آذرآب را قفل کرده است/بانک مرکزی کوتاه نمی آید

دبیر شورای اسلامی کار شرکت آذرآب نیز در این نشست بیان کرد: مشکلات اساسی شرکت، بدهی هاست، بدهی ها به بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، بانک ها، سازمان و ... شرکت را قفل کرده است، البته هیات مدیره های مختلف شرکت، برای رفع این مشکل راهکارهایی داشتند، به عنوان مثال در برخی از سال ها، ضمانت نامه همراه با تنفس صادر می شد، اما هیات مدیره جدید مسئله تهاتر بدهی ها در قالب سهام را مطرح کردند به طوری که معوقات بانکی از طریق صرف سهام پرداخت شود، همچنین مسئله آورده نقدی نیز پیشنهاد شد، اما سهامداران کاری نکردند چراکه تنها به فکر سود خودشان هستند.

علی بخشی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای مهم برای رفع بخشی از مشکلات شرکت تزریق آورده نقدی است که تا امروز انجام نشده است، افزود: شرکت در حال حاضر به شدت دچار چالش است، خطوط تولید خالی از کار شده اند، آذرآب توانایی بالقوه دارد و حمایت دولت را می خواهد، امروز همه امور آذرآب در بانک مرکزی گرفتار شده است، بانک مرکزی حاضر به دادن ضمانت نامه به آذرآب نیست، در حالی که اگر حکم حکومتی باشد و دولت از این صنعت حمایت کند، می توان آذرآب را به مانند هپکو نجات داد.

تغییر سالانه هیات مدیره/نظارتی وجود ندارد

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بزرگترین مشکلات شرکت های واگذار شده طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، هیات مدیره ها هستند، گفت: هرسال یک تیم جدیدی در قالب هیات مدیره در شرکت ها معرفی می شوند و متاسفانه هیچ نهاد نظارتی نیست که عملکرد یک ساله هیات مدیره را بررسی کند و این امر شرکت هایی مانند آذرآب را دچار معضل کرده است.

۵ مدیرعامل در سه سال!

بخشی اظهار کرد: درخواست کارگران این است که اگر هیات مدیره ای وارد یک مجموعه می شود و حقوق نجومی می گیرد، در کنار آن به دنبال انعقاد قراردادهای کاری و جذب نیرو باشد. در طول ۳ سال اخیر، حدود ۵ مدیرعامل در آذرآب تغییر کرده است و اعضای هیات مدیره بارها عوض شده اند و هیچ فردی به دنبال ارزیابی و نظارت بر عملکرد آنها نبوده است.

وی اضافه کرد: ناپایداری در مدیریت و تغییر مداوم مدیرعامل، ضربه بسیاری به شرکت می زند، به طوری که طرف قرارداد این نگرانی را دارد که اگر قراردادی منعقد کند، آیا ۶ ماه دیگر مدیرعامل در جایگاه خود خواهد بود تا به تعهدات خود عمل کند یا خیر.

آذرآب باید به هلدینگی معتبر و سالم واگذار شود

یکی از اعضای شورای اسلامی کار آذرآب در ادامه بیان کرد: اینکه امروز سهام آذرآب در اختیار بانک کشاورزی است، به ماجرایی در سال ۹۴ باز می گردد، فرامرز پرنا به واسطه کارگزاری خود، ۳۳ درصد سهام آذرآب را به صورت اعتباری از طریق بانک کشاورزی تصاحب کرد، صندوق یکم و آتیه بانک کشاورزی پس از اینکه پرنا نتوانست اعتبار را به بانک برگرداند، سهام را از پرنا گرفت و صاحب سهام شد.

داوود فراهانی با بیان اینکه بانک کشاورزی از همان ابتدا مکررا عنوان کرد که بانک سهامدار نیست و بنکداری نمی کند و بالاجبار وارد این ماجرا شده است، گفت: در اختیار داشتن سهام به شکل اجباری توسط بانک کشاورزی تا امروز ادامه داشته است. بانک تمام راهکارها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را به کار گرفته و دائما تکرار می کند که ما چنین سهامی را نمی خواستیم و هرساله بلوک سهام را برای فروش عرضه می کند، اما به دلیل شرایطی که در فروش سهام در نظر می گیرد، خریداری ورود نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه شورای کار و کارگران آذرآب حاضر نیستند که شرکت به هر متقاضی واگذار شود، افزود: اگر قرار است کسی سهام آذرآب را دریافت کند باید اهل باشد، خواسته آذرآبی ها این است که یک هلدینگ معتبر، سالم و فعال در عرصه توانمندی های آذرآب با شرایط مناسب، جهت مدیریت آذرآب پا پیش بگذارد، بارها سعی شد که آذرآب به سمت کارگاه های کوچک که برپایه رابطه مندی شکل گرفته اند، سوق یابد، اما اجازه این کار داده نشد.

آذرآب می تواند سه هزار شغل ایجاد کند/نبود ضمانت نامه مانعی برای شرکت در مناقصات

فراهانی، هلدینگ مپنا، قرارگاه خاتم الانبیا، هلدینگ خلیج فارس و شرکت های بزرگ فعال در عرصه نفت و گاز و ... را از جمله هلدینگ های معتبر که توان مدیریت آذرآب را دارند، معرفی کرد و گفت: سال ۱۴۰۰، سال پشتیبانی و مانع زدایی نام گرفت، سال های گذشته دائما بر موضوع تولید تاکید شد، آذرآب پتانسیل آماده ای برای ایجاد اشتغال برای بیش از سه هزار شغل قلمداد می شود که امروز متاسفانه ۱۱۰۰ نیرو دارد که البته کاری هم در شرکت برای انجام دادن ندارند.

وی تصریح کرد: برای ایجاد بیش از سه هزار شغل هیچ نیازی به سرمایه گذاری و آورده نیست، بلکه تمامی امکانات در آذرآب مهیاست، کافی است این بنگاه بزرگ اقتصادی و صنعتی زنده شود.

فراهانی با بیان اینکه نبود ضمانت نامه باعث شده است که آذرآب حتی امکان شرکت در مناقصات را نداشته باشد، گفت: برای شرکت در مناقصات در گام اول باید ضمانت نامه و مفاصا حساب از سازمان امور مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی ارائه کرد، اما به دلیل مدیریت های غلط در سال های گذشته، گرفتار بدهی به امور مالیاتی و تامین اجتماعی هستیم و همین باعث شده است که مناقصات را با وجود همه توانمندی ها از دست بدهیم.

وی با اشاره به فرصت یک ساله ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به منظور امکان شرکت در مناقصات، گفت: امسال مقرر بود که بار دیگر این فرصت به آذرآب داده شود که تا امروز کاری پیش نرفته است، مکاتبات آذرآب با استانداری مرکزی، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، وزارت اقتصاد و دارایی و سران سه قوا ارسال شده است، اما بانک مرکزی محکم ایستاده است و هیچ کمکی به آذرآب نکرده است در حالی که اگر این شرایط ادامه یابد، با بحران حاد و جدی روبرو می شویم و ممکن است مجددا به روزهای تلخ سال ۹۶ و ۹۸ برگردیم.

آذرآب تحریم بنزین را خنثی کرد/اجازه ندهید وارد بحران شویم

دیگر عضو شورای اسلامی کار شرکت آذرآب به ایسنا گفت: توانمندی آذرآب در بخش پالایشگاهی و نیروگاهی و پل سازی، ساخت بویلرهای حرارتی و ... بر کسی پوشیده نیست، شاید در بازدیدها مسئولان متوجه عظمت آذرآب نباشند، اما پیشنهاد می کنم، در زمان بازدید از پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و نیروگاه ها به تجهیزات عظیم این صنایع توجه کنند که تماما کار نیروهای متخصص و مهندسین و کارگران آذرآب است.

محمد کاوه تصریح کرد: در زمان تحریم بنزین، فاز دوم پالایشگاه شازند و مونتاژ برج ۶۴ متری، توسط آذرآب، عملا تحریم بنزین را خنثی کرد، زمانی که چنین توانمندی در کشور وجود دارد، انتظار حمایتی فراتر از حمایت های مرسوم می رود، نباید اجازه داد که آذرآب وارد بحران شود و بعد از آن به فکر چاره بود و پیشنهاد مُسکِن های مقطعی را به مانند گذشته داد.

وی با اشاره به بحران سال ۹۶ گفت: در آن سال ربیعی وزیر کار در سفر به اراک فقط یک مُسکِن به آذرآب تزریق کرد، پس از آن در بحران سال ۹۸، شریعتمداری وزیر کار نیز مُسکِن دیگری در نظر گرفت و متاسفانه هیچ کدام از آمدن ها و رفتن و بازدیدها منتج به سر و سامان گرفتن آذرآب و کارگران این شرکت نشد.

تجهیزات آذرآب در خاورمیانه تک است/بی تفاوتی نسبت به بازنشستگی پرسنل

کاوه با تاکید بر اینکه آذرآب سربار و زیان‌ده نیست، افزود: این صنعت در بخش کارگاهی و HNC دستگاه ها و تکنولوژی در اختیار دارد که با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز در خاورمیانه این تجهیزات وجود ندارد، چرا این توانمندی ها دیده نمی شود؟

وی با بیان اینکه آیا امروز توان ساخت کارخانه ای مشابه آذرآب با چنین عظمت و توانمندی وجود دارد؟ گفت: قطعا نمی توان امروز کارخانه ای به مانند آذرآب ساخت، پس باید همین ظرفیت را با حمایت به بهروری مناسب رساند.

کاوه اظهار کرد: متاسفانه روال چندساله اخیر آذرآب این چنین بوده است که همکاران با دانش فنی بسیار بالا بازنشسته می شوند در حالی که برخی از آنها را امروز می توان در شرکت های دیگر فعال دید. شرکت مپنا که امروز به هلدینگی بزرگ در کشور تبدیل شده است، اکثر متخصصان خود را از بین نیروهای آذرآب جذب کرده چراکه دانش فنی و توانمندی بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر معدود پرسنل آذرآب سابقه کاری کمتر از ۱۰ سال دارند، بیان کرد: زمانی که این ظرفیت انسانی بازنشسته می شوند و متخصصی جایگزین آنها نمی شود، در آینده اگر آذرآب رونقی مجدد پیدا کند، نیروهای انسانی خود را از دست داده است و مجدد با بحران روبرو می شود، در حالی که مدیریت در همین شرایط فعلی که کار و قراردادی در آذرآب نیست، نباید نسبت به تربیت نیروهای متخصص بی تفاوت باشند بلکه باید در کنار نیروهای متبحر و صاحب تجربه، نیروهای جوان را به کار گیرند تا برای آینده کادرسازی شود.

آذرآب درگیر تحریم های داخلی/۵۰۰ بازنشسته در مقابل توقف جذب نیرو

عضو دیگر شورای اسلامی کار شرکت هپکو نیز گفت: این روزها که صنایع کشور درگیر تحریم و فشارهای خارجی هستند، متاسفانه شاهد تحریم های داخلی هستیم، امروز در گمرک استان مرکزی قطعاتی وجود دارد که باید وارد آذرآب شود، اما به دلیل خودتحریمی ها از سوی بانک ها و چک های برگشتی زمان سهامداری فریبرز پرنا جلوی ترخیص این قطعات و مواد اولیه گرفته شده است.

منصور هاشمی اظهار کرد: علاوه بر این تحریم های داخلی، سالانه بخشی از نیروهای توانمند شرکت بازنشسته می شوند و هیچ نیرویی جایگزین نمی شود، پایان ۱۴۰۰ تعدادی از پرسنل بازنشسته می شوند، اما تا این لحظه هیچ اقدام و تصمیمی بابت جایگزین کردن این پرسنل در آذرآب از سوی مدیریت صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر، ۵۰۰ نفر در آذرآب بازنشسته شده است و حتی یک نفر جذب نشده است، افزود: در حال حاضر ۱۱۰۰ نفر در شرکت صنایع آذرآب فعالند که ۱۲۰ نفر از این تعداد در دفتر مرکزی در تهران مشغول به کار هستند. حقوق دیماه هنوز پرداخت نشده است و به زودی به پایان بهمن ماه می رسیم و در کنار آن نیز باید عیدی پرسنل پرداخت شود، البته قول مساعد برای پرداخت این معوقات داده شده است و امید است، انجام گیرد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، به گفته ساریخانی مدیر آذرآب، شرکت درگیر مشکلاتی چون تحریم توسط بانک مرکزی و عدم صدور ضمانت نامه و گشایش های بانکی، نداشتن نقدینگی لازم، چالش های بیمه ای بازرگانی و عدم تقسیط جرائم بیمه ای و مشکلات حسابرسی بیمه ای، بدهی ۱۶۰ میلیارد تومانی به تامین اجتماعی که ۷۰ میلیارد تومان آن جریمه است.

از دست رفتن پروژه های جدید به دلیل نداشتن ضمانت نامه، باقی ماندن و ترخیص نشدن مواد اولیه در گمرک، احکام بازداشت برای برخی از اعضای هیئات مدیره و بازداشت املاک شرکت از جمله سند ملکی آذرآب از دیگر مشکلاتی است که ساریخانی در جریان بازدید علی حسین رعیتی معاون وزیر کار در آبانماه ۱۴۰۰ از آذرآب از آن سخن گفت، اما با گذشت بیش از ۳ ماه از این بازدید اتفاقی در آذرآب نیفتاده است.

رعیتی در آن بازدید گفت: سازمان تامین اجتماعی دغدغه جامعه کارگری را درک می کند، این سازمان برای پرداخت بیمه و ... باید درآمد داشته باشد، اما تلاش می کنیم تا مشکلات حل شود و حتی در بحث بازداشت سند ملکی این شرکت که ارزشی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان دارد اقداماتی انجام گیرد تا بتواند در زمینه دریافت ضمانت نامه های بانکی اقدام کند.

مسلما، تصمیم گیری در خصوص مشکلات بغرنج و پیجیده صنایع بزرگ زمانبر است، اما آذرآب دیگر تابی برای بقا ندارد، کارگران این شرکت از نداشتن امنیت شغلی و آینده کارخانه نگرانند و قطعا این نگرانی ها و پاسخ ندادن ها ممکن است عصبانیت آنها و اعتراضات کارگری را در اراک به دنبال داشته باشد.

آذرآب سرمایه عظیمی برای کشور است و امروز دست خود را برای نجات از اقیانوس مشکلات به سوی مسئولان دولت سیزدهم دراز کرده است، باید به فوریت دستش را گرفت و اجازه نداد داشته هایمان به این سادگی از دست برود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد