hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به کُندی پیش می‌رود

پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به کُندی پیش می‌رود

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در حالی که دولت بر احیای دریاچه ارومیه مصر است اما پروژه‌های احیای دریاچه بسیار به کُندی پیش می‌رود.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اینکه پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بسیار کُند پیش می‌رود اظهار داشت: براساس برنامه پیش‌بینی شده، باید این پروژه‌ها دو ماه پیش به پایان می‌رسید اما با گذشت این زمان، تاکنون به پایان نرسیده است.

وی تصریح کرد: در این رابطه مکاتباتی با وزارت نیرو برای پایان‌بخشی به دو پروژه تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز و تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه انجام شده و این وزارتخانه پیگیر است تا مشکلاتشان رفع شود.

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: همچنین در این دو ماهه، براساس دستور آیت‌الله رئیسی و معاون اول رئیس‌جمهور، بیشتر زمان برای طرح نرم‌افزاری دریاچه ارومیه گذارده شده بود که خوشبختانه به نتایج مطلوبی رسیده است.

طرح نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در حال آماده‌سازی است

وی افزود: امید است تا هفته نخست اسفند ماه، این طرح نرم‌افزاری آماده ارائه شود و بی‌تردید این طرح، یک برنامه‌ای بسیار گسترده است که از حدود دو سال پیش آغاز شده و با توجه به دستور دولت، جهاد کشاورزی برنامه‌ها و آخرین بررسی‌ها را انجام می‌دهد.

تجریشی بیان کرد: همچنین این برنامه نرم‌افزاری شامل لایروبی‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و سدها است که همه سازه‌ای هستند و با استفاده از پیمانکار و مشاور، ورود آب را به دریاچه ارومیه تسریع و یا آب را تنظیم کرده و به سمت دریاچه هدایت می‌شود.

320 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است

وی با اشاره به اینکه معاون رئیس‌جمهور معتقد است که باید سایر صرفه‌جویی‌ها یعنی 500 تا 600 میلیون مترمکعب آب را انجام داد اظهار داشت: یعنی باید 900 میلیون مترمکعب آب از کشاورزی صرفه‌جویی می‌شد که تاکنون 320 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شده است.

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تاکنون 40 درصد از پایاب سدها صرفه‌جویی شده است تصریح کرد: هم‌اکنون باید 27 درصد دیگر، صرفه‌جویی انجام شود و در این راستا بر صرفه‌جویی آب روی چند محصول چغندرقند، گندم، یونجه، سیب تمرکز شده است.

میزان تولیدات کشاورزی بین 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد

وی با اشاره به اینکه براساس یک برنامه نرم‌افزاری باید مصرف آب کشاورزی را کاهش داد اظهار داشت: اما تولیدات کشاورزی باید بین 20 تا 25 درصد افزایش داده شده و سرمایه‌گذاری و فناوری کشاورزی را روی محیط گذاشته شود تا کشاورزی ارتقاء، تولیدات افزایش و مصرف آب کاهش یابد.

تجریشی در ادامه نیز با اشاره به اینکه در اردیبهشت امسال رئیس جمهور وقت اعلام کرد که هر چه منابع مالی برای پایان‌بخشی به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه لازم است اعلام شود بیان کرد: این برنامه‌ها با کمک دوستان اعلام شد و هم اکنون نیز سازمان برنامه و بودجه ادعا دارد که تمامی بودجه مربوطه را واگذار کرده است.

وی افزود: همین که تغییر دولت اتفاق افتاد مسئولان اعلام کردند که قیمت مصالح افزایش و پروژه‌ها باقی مانده و با اینکه با این مبالغی که گرفته شده بود، پروژه‌ها را تمام شده می‌پنداشتیم اما به نظر می‌رسد که افزایش قیمت مصالح، بسیار بیشتر اعلام شده است.

کارگروه نجات دریاچه ارومیه برگزار می‌شود

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون برای سه پروژه تصفیه‌‌خانه های تبریز و ارومیه و تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه از وزارت نیرو درخواست شده که خود وارد موضوع شده و بررسی کنند و به زودی کارگروه نجات دریاچه ارومیه برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: مصوبه معاون اول رییس‌جمهور در آخرین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه این بود که تمامی پروژه‌های دریاچه ارومیه در اسرع وقت به پایان برسد.



وی با تاکید بر اینکه دولت در احیای دریاچه ارومیه مصر است تصریح کرد: دولت به دنبال آن است که احیای دریاچه ارومیه را به عنوان یک مدل برای دیگر تالاب‌های کشور استفاده کند تا در برنامه هفتم توسعه اسم دو تالاب دیگر آورده و عملیاتی شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد