hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > اومیکرون خطر عفونت مجدد را افزایش داده است

اومیکرون خطر عفونت مجدد را افزایش داده است

یک ویروس شناس گفت: واکسیناسیون نمی‌تواند به طور کامل از عفونت‌های مجدد سویه‌های مختلف کرونا پیشگیری کند، اما قطعا می‌تواند از مرگ افراد آلوده در مقیاس جهانی جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا ناجی، در پاسخ به این سوال که آیا آلوده شدن مجدد به ویروس کرونا بستگی به مقدار آنتی بادی‌های خنثی کننده در فرد دارد یا خیر، اظهار کرد: اگر مقدار این آنتی بادی‌ها کم باشد، احتمال عفونت مجدد بسیار است.

وی با اشاره به اینکه برای پرداختن به این موضوع که احتمال ابتلای مجدد به کرونا، علم همواره به بررسی اطلاعات موجود می‌پردازد توضیح داد: همچنان اطلاعات زیادی درباره اومیکرون وجود ندارد اما دانش ما در مورد واریانت غالب دلتا می‌تواند به درک واریانت های جدید کمک کند.

ناجی گفت: اومیکرون به دلیل سرایت پذیری بالا اکثریت افراد را آلوده می‌کند زیرا می‌تواند از مصونیتی که ممکن است داشته باشیم چه از طریق واکسیناسیون یا عفونت قبلی با واریانت های قبلی فرار کند، به این ترتیب، ممکن است فردی که به اومیکرون مبتلا شده بار دیگر به همان سویه یا انواع احتمالی که شاید در آینده ظاهر شوند مبتلا شود ولی نکته اینجاست که تمام این موارد به تعداد آنتی بادی‌های خنثی کننده بدن بستگی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: تنها گزینه برای دانستن اینکه آیا یک فرد در معرض خطر عفونت مجدد است یا خیر، تنها به میزان آنتی بادی وابسته است اما باید توجه داشته باشیم که این روش اندازه‌گیری با آزمایش‌های متداول انجام نمی‌شود و فقط در چارچوب پروژه‌های تحقیقاتی می گنجد.

به گفته ناجی، با گذشت زمان پس از عفونت و کاهش فعالیت پاسخ ایمنی، خطر ابتلاء به عفونت‌های مجدد افزایش می‌یابد زیرا مقدار آنتی بادی‌های خنثی کننده نیز در بدن کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل است که افراد مبتلا به عفونت نیز باید مدتی پس از ابتلاء به کرونا واکیسنه شوند.

وی افزود: اطلاعاتی بر این مبنا وجود دارد که از میان مبتلایان به کرونا، واکسیناسیون محافظت بیشتری در برابر عفونت مجدد ایجاد می‌کند، همین موضوع در مورد افراد واکسینه شده که آلوده نشده‌اند نیز اتفاق می‌افتد، زیرا با گذشت زمان آنتی بادی‌های خنثی کننده آنها نیز از بین می‌رود به همین دلیل است که برای افزایش میزان آنتی بادی‌ها و کاهش خطر عفونت، از دوز بوستر یا یادآور استفاده می‌شود.

ناجی عنوان کرد: اگر واریانت جدیدی از ویروس ظاهر شود که بتواند از مصونیت ایجاد شده توسط اومیکرون یا واکسن‌هایی که در حال حاضر موجود است فرار کند، احتمال عفونت مجدد هم می‌تواند افزایش یابد، همانطور که در هفته‌های اخیر مشاهده کردیم سویه اومیکرون خطر عفونت مجدد را افزایش داده است.

وی تاکید کرد: مطالعات علمی نشان می‌دهد که با افزایش خطر عفونت مجدد بین پنج تا شش برابر بیشتر از نوع دلتا مواجه هستیم.

ناجی پایش واریانت های جدید کرونا را ضروری ذکر کرد و گفت: برای پیشگیری از ورود اومیکرون به سلول‌ها، می‌دانیم که مقادیر بیشتری از آنتی بادی‌های خنثی کننده مورد نیاز است بنابراین این موضوع یکی از دلایلی به حساب می‌آید که چرا مطالعات بالینی با واکسن‌هایی که به طور خاص برای اومیکرون طراحی شده‌اند آغاز شده.

وی با تاکید بر این موضوع که نمی‌توان در آینده احتمال بروز واریانت های دیگر کرونا را رد کرد که بیشتر از اومیکرون قابل انتقال هستند و از ایمنی فرار می‌کنند یا خیر، اهمیت پایش در واریانت های جدید را یادآور شد.

ناجی با بیان اینکه احتمال عفونت‌های مجدد به سویه های مختلف کرونا واقعی و دور از تصور نیست اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که خطر بستری شدن در بیمارستان یا ابتلاء به بیماری شدید از لحظه‌ای که بر یک عفونت طبیعی کرونایی غلبه می‌کنیم و یا به طور کامل واکسینه می‌شویم به شدت کاهش می‌یابد.

به گفته وی، ایمنی ثابت شده که ایمنی سلولی و هومورال در برابر ویروس کرونا برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر، مسئله کلیدی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: به رغم اینکه واکسیناسیون نمی‌تواند به طور کامل از عفونت‌های مجدد سویه های مختلف کرونا پیشگیری کند، اما می‌تواند از مرگ افراد آلوده در مقیاس جهانی جلوگیری کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد