hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تورم ترکیه سال بعد تک‌رقمی می‌شود؟

تورم ترکیه سال بعد تک‌رقمی می‌شود؟

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تورم ترکیه تا پایان سال به میزان ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت و در ماه می سال ۲۰۲۳ نیز تک رقمی خواهد شد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا به نقل از رویترز، نورالدین نباتی، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه گفت: هر گونه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، بر اقتصاد بازار در حال ظهور تاثیر نخواهد داشت.

تورم در ماه ژانویه به میزان دو دهه  و به ۴۸.۷ درصد افزایش یافت اما بررسی ماهانه بانک مرکزی از انتظارات شرکت‌کنندگان در بازار نشان داد که تورم قیمت مصرف‌کننده در پایان  سال ۲۰۲۲  ۳۴.۰۶ درصد خواهد بود و بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که این فشار به علت افزایش قیمت و دستمزد باقی خواهد ماند.

نباتی در مصاحبه تلویزیونی عنوان کرد: تنها مشکل در حال حاضر تورم است و افزود که جلسات با سرمایه‌گذاران در لندن این هفته فوق العاده بود و بخشی به این دلیل بود که دولت نرخ ارز رقابتی و پایدار به دست آورد.

اطلاعات رسمی نشان داد که کسری حساب جاری در سال گذشته تقریبا ۶۰ درصد و به ۱۴.۸۸ میلیارد دلار و کمتر از پیش‌بینی، ‌ کاهش یافته است. کسری بودجه در دو ماه گذشته  سال۲۰۲۱ به دلیل افزایش واردات انرژی و کالاها مشاهده شد و کسری بودجه دسامبر ۳.۸۴ میلیارد دلار بود.

بانک مرکزی بر اساس برنامه اقتصادی جدید، نرخ کلیدی را کاهش داده است و انتظار می‌رود بانک فدرال در ماه آینده در برابر افزایش تورم افزایش یابد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد