hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > رویکرد دولت در بخش اقتصاد و صنعت باعث افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی می‌شود

رویکرد دولت در بخش اقتصاد و صنعت باعث افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آغاز ۴۸ طرح صنعتی را راهکاری برای جبران عقب ماندگی کشور خواند و گفت: رویکرد دولت سیزدهم در بخش اقتصاد و صنعت، عامل افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی ایران اسلامی می شود.

«مصطفی طاهری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره آغاز عملیات اجرایی ۴۸ طرح صنعتی کشور که ۱۷ بهمن ماه روند آغاز آن توسط رییس جمهور اعلام شد، افزود: یکی از مسائل مهم در صنعت کشور، موضوع سرمایه‌گذاری است و در پارامترهای اقتصادی، عنوانی به نام میزان سرمایه‌گذاری به استهلاک وجود دارد.

طاهری اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری به استهلاک به این معنا است که چه میزان از صنایع کشور از بین می‌روند و چه میزان به صورت جدید ایجاد می‌شوند. اگر این میزان صفر باشد یعنی نه صنایع جدیدی ایجاد شده نه سرمایه‌گذاری از بین رفته است اما اگر این عدد منفی باشد برای کشور خطرناک می‌شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر میانگین عدد میزان سرمایه‌گذاری استهلاک منفی بوده است، تصریح کرد:‌ به این معنا که میزان صنایع و داشته‌های کشور در این بخش کاهش یافته است، این امر نشان دهنده عقب ماندگی در این بخش است. بر همین اساس نیاز قطعی و جدی کشور سرمایه‌گذاری در صنایع،‌ معادن و اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش صنایع سبب جبران عقب ماندگی گذشته خواهد شد، اظهار کرد: علاوه بر جبران عقب ماندگی،‌ سرمایه‌گذاری در بخش صنایع سبب بهبود رشد اقتصادی کشور می شود. 

طاهری خاطرنشان کرد: افتتاح این ۴۸ طرح سبب خواهد شد که مشکل سرمایه گذاری حل شده و ارزش پول ملی نیز افزایش یابد. کاهش نرخ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی که تاثیر مستقیم از شرایط اقتصادی می‌گیرند از آثار مثبت این سرمایه گذاری عظیم است.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و بیکاری به اقتصاد مربوط است و به هر میزان که سرمایه گذاری‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، پتروشیمی،‌ نفت و گاز افزایش یابد، این آسیب‌ها کاهش یافته و شرایط معیشتی مردم بهبود می‌یابد.

خصوصی سازی عامل مهمی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور است

این نماینده مجلس با تاکید بر اهمیت خصوصی‌سازی در بخش های مختلف کشور تاکید کرد: دولت با منابع دولتی به تنهایی نمی‌تواند در بخش‌های اقتصادی و صنعتی موفق عمل کند و به هر میزان که دولت در این بخش‌ها سرمایه گذاری کند، نسبت به نیاز کشور عدد کوچکی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چنین شرایطی علاوه بر سرمایه‌گذاری دولتی باید مسیر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی فراهم کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی درباره اثرگذاری آغاز این ۴۸ طرح بر خنثی سازی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران، تصریح کرد:‌ تحریم زمانی معنا دارد که کشور فقط دارای یک کالا مانند نفت برای فروش و کسب درآمد باشد. اما وقتی تنوع در تولید کالا و فروش محصولات وجود داشته باشد، تحریم معنا ندارد. 

طاهری ادامه داد:‌ به عبارتی دیگر وقتی تنوع تولیدات و محصولات صادراتی وجود داشته باشد به صورت خودکار تحریم‌ها کم اثر می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اجرای ۴۸ طرح اقدامی عظیم برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و رونق اقتصادی کشور است. اما اگر اقتصاد و صادرات کشور تک محصولی و فقط وابسته به نفت باشد، کشورهای هدف خریدار نفت مشخص خواهند شد و دشمنان به راحتی می‌توانند نسبت به تحریم اقدام کنند.

ایران در حوزه انرژی جزء برترین‌های جهان است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اثرگذاری آغاز ۴۸ طرح بر نفت و گاز کشور اظهار داشت: هر کشوری نسبت به ظرفیت‌ها و منابعی که دارد از پتانسیل منحصر به فردی برخوردار است. این عامل سبب شده است برخی از کشورها در بخش نظامی، برخی در حوزه انرژی، کشورهایی دیگر در بخش کشاورزی و... از پتانسیل لازم برخوردار شوند. اما یکی از جدی ترین پتانسیل‌های مهم و اساسی کشور در بخش انرژی است که اکنون ما جز برترین‌های جهان در این حوزه هستیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این زمان که کشور از مزیت گاز و نفت فراوان و حتی سوخت کافی هسته‌ای برخوردار است باید از این پتانسیل به درستی استفاده کرد و صادر کننده باشیم و بر قیمت جهانی این فرآورده‌ها تاثیر بگذاریم و قطعا آغاز اجرایی این ۴۸ طرح صنعتی می‌تواند این خواسته‌ها را برآورده کند تا نقطه قوت و اعمال نفوذ کشور در بعد سیاسی و اقتصادی محسوب شود.

وی درباره میزان تعامل مجلس با دولت در این زمینه خاطرنشان کرد: رویکرد مجلس یازدهم تا امروز همکاری حداکثری با دولت بوده و هر دو قوه یک صدا هدف واحدی برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی دارند و هر خواسته‌ای که دولت در این باره مطرح کرده، مجلس در اولویت بررسی قرار داده است. حتی خود مجلس هم در برخی از مسائل پیشقدم شده که این رویکرد می‌تواند سبب بهبود شرایط اقتصادی کشور در آینده‌ای نزدیک شود.

به گزارش ایرنا، یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه عملیات اجرایی ۴۸ طرح بزرگ صنعتی با تمرکز در حوزه پتروشیمی با فرمان آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور آغاز شد که اجرای این ۴۸ طرح در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان با ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و طرح آب‌رسانی به ۱۰ هزار روستا با سرمایه‌گذاری ۱۹ هزار میلیاردی انجام خواهد شد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد