hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سفیر ایران: مذاکرات هسته‌ای ضعف ساختاری دموکراسی آمریکایی را نشان داد

سفیر ایران: مذاکرات هسته‌ای ضعف ساختاری دموکراسی آمریکایی را نشان داد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با تاکید براینکه ایران بارها اعلام کرده که تولید و یا کاربرد سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی تهران هیچ جایگاهی ندارد، گفت: مذاکرات هسته‌ای ضعف ساختاری دموکراسی آمریکایی را در ارایه تضمین‌های بین المللی نشان داده است.

به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تفصیلی با خبرگزاری دولتی افه اسپانیا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پاسخ به پرسشی پیرامون روند جاری مذاکرات هسته‌ای گفت امیدوارم حاصل ۶ دور مذاکرات اخیر هسته‌ای به نتیجه موثر و مثبتی برسد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کار به اختلاف‌ها در سطح حاکمیت آمریکا بازمی‌گردد و نه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، افزود: علیرغم وجود کنوانسیون ۱۹۶۹ حقوق معاهدات که در توافق‌های بین المللی حاکمیت ملی طرفین را به صورت یکپارچه و منسجم می‌بیند ولی جهانیان پس از توافق برجام یعنی از سال ۲۰۱۵ تاکنون شاهد بوده و هستند که برخورد آمریکایی‌ها با این توافق بین المللی به صورت حاکمیتی و یکپارچه نبوده بلکه عمدتا به صورت حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و همچنین قوه‌ای بین قوای مجریه و مقننه (دولت و کنگره) بوده است.

او ادامه داد: حتی در یک حزب واحد مثل حزب حاکم دموکرات هم مثلا سناتوری چون باب منندز درست مقابل هم حزبی خودش کریس مورفی قرار دارد. چنین پدیده عجیبی در هیچ دموکراسی دیگری در جهان از جمله ایران در اخذ تصمیم و ارایه تضمین برای اجرای یک توافق بین المللی وجود ندارد.

قشقاوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اتمام مهلت و کاهش زمان رسیدن ایران به تولید مواد لازم برای ساختن بمب هسته ای، با کنایه به مثل معروفی در ایران که می‌گوید «بدهکاری پس از سه سال به جای پرداخت بدهی به طلبکار با برخورد زننده با وی گفت که اکنون سه سال است که به من سه روز مهلت نمیدهی!»، گفت: در مدت سیزده ماه اخیر یعنی از ژانویه سال گذشته میلادی تا فوریه امسال، طرف آمریکایی بیش از ۲۷ بار ادعا کرده‌اند که ایران فقط تا چند هفته بیشتر تا به اصطلاح غروب آفتاب فاصله  ندارد! این درحالیست که ایران بارها اعلام کرده است که تولید و یا کاربرد سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

سفیر ایران در اسپانیا افزود: بیان مکرر بن بست چند هفته‌ای در حقیقت برای فرا رسیدن بن بست زمانی برای رقابت‌های انتخاباتی میان دوره ای کنگره آمریکا و نه رسیدن ایران به بمب هسته‌ای است.

قشقاوی در این گفت وگوی اختصاصی همچنین به پرسش‌های خبرنگار حوزه بین الملل این خبرگزاری پیرامون عملکرد مقایسه ای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا و حوادث جاری در اوکراین نیز پاسخ داده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد