hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا سرنوشت سیمرغ مردمی به اینجا رسید؟

چرا سرنوشت سیمرغ مردمی به اینجا رسید؟

ایسنا نوشت: در پی حذف سیمرغ مردمی فیلم فجر و ابهام در شیوه برگزاری آن ، یک کارشناس معتقد است با توجه به اینکه برگزاری جشنواره و انتخاب آثار و نیز داوران توسط دولت برگزار و چیده شده است، منطقی و برازنده آنست که این بخش توسط نهاد صنفی ( خانه سینما ) طراحی و اجرا شود.

سید محسن هاشمی که در سال های قبل تر مسئولیت آرای مردمی جشنواره فیلم فجر را در خانه سینما برعهده داشت، در پی حذف سیمرغ مردمی به دلیل ابهام در نحوه برگزاری گفت: سال های ۹۳ و ۹۴ به دعوت محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما طراحی الگوریتم روند رای گیری و اعلان نتایج آرای مردمی جشنواره فیلم فجر را عهده دار شدم. با مشاورت سرکار خانم دکتر کمالی دانشیار دانشگاه الزهرا بر ضرورت برابری جغرافیا،زمان و تعداد نوبت های نمونه برداری آرا مطمئن شدم. وانگهی انتخاب های شخصی اشخاص را هم که طی این سال ها بر مبنای واژگان ارزشی بد و خوب بود را درست نمی دانستم.

وی  که دو سال مدیر دفتر جشنواره فیلم فجر بوده ، ادامه داد: بر همین مبانی در بخش سخت افزاری صندوق ها شفاف شدند تا همه کس بتواند در سینماها پیش از جمع‌بندی داخل صندوق را ببیند هم چنین واژگان انتخاب و داوری مردم را به "می پسندم" و "نمی پسندم" تغییر دادیم. در بخش نرم  نیز با طراحی نرم افزار جمع بندی، طراحی محل مشابه،تعداد دفعات برابر رای گیری و در سانس های از حیث تماشاگر مشابه کوشیدیم عدالت را در خوشه چینی آرا تا حد ممکن رعایت کنیم. وانگهی با شمارش دو نوبتی آرا پای صندوق ها با صورتجلسه و شمارش مجدد در دبیرخانه موجبات کاهش ضریب خطا را فراهم آوریم. از سوی دیگر با فرایند انتخابات، سه تن تهیه کننده از میان صاحبان فیلم های بخش مسابقه به عنوان ناظران این فرایند برگزیده شدند که یکی از آنها همواره در دبیرخانه کنار من و دو تن همکار مستقر در دبیرخانه بود و آن دو ناظر دیگر به صورت رندم در سینماهای محل رای گیری حضور داشتند.

هاشمی خاطرنشان کرد: شخصا نیز به دلیل تجارب پیشینم در برگزاری جشنواره ها بر علاقمندی قدرتمندان بر تاثیر گذاری بر نتایج انتخاب مردم آگاه بودم به این ترتیب بارگذاری نتایج در وب سایت خانه سینما بلافاصله پس از شمارش را هم هنگام با اطلاع رسانی به دبیر جشنواره پیشه کردیم. سال دوم به پیشنهاد یکی از اپراتورها مقرر بود رای گیری بصورت پیامک انجام شود. دو نشست با نمایندگان شأن برگزار و نبود دقت در انجام این شیوه( احراز هویت تماشاگر با ارسال کننده پیام، ارسال هویت قدرتمندان با خرید بلیت های دسته ای و ارسال پیامک، نبود امکان نظارت ذینفعان در فرایند رای گیری، غیر شفاف بودن نتایج روزانه در اثر نبود صندوق در دید مردم، امکان بازشماری مجدد و...) را به مدیرعامل خانه سینما گزارش کردم و مجددا سال نود و چهار هم به همان شیوه و الگوریتم تهیه شده سال نود و سه بخش رای گیری آرای مردمی برگزار شد.

او در پاسخ به اینکه آیا شیوه رای گیری که بصورت پیامکی در این دوره بود، باعث شده این اتفاق بی‌افتد، گفت: چنانچه اراده لازم برای انجام پیامکی رای گیری وجود داشته باشد ناگزیر لازمست؛ علاوه بر رعایت آن سه مولفه الگوریتم پیش گفته، چالش های خرید بلیت های دسته ای، رای دادن ناتماشاگران و قطعی احتمالی ارتباط تماشاگران با سامانه و چگونگی چک کنترل رای دهنده حقیقی هم باید محقق شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه به نظر شما اگر مسئولیت رای گیری مردمی دست خانه سینما بود، شرایط بهتری بوجود نمی آمد، گفت: با توجه به اینکه برگزاری جشنواره و انتخاب آثار و نیز داوران توسط دولت برگزار و چیده شده است،منطقی و  برازنده آنست که این بخش توسط نهاد صنفی طراحی و اجرا شود.

۶۴۵۸

منبع: khabaronline-1602102

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد