hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بودجه‌های کلان تحقیقی برای ایجاد پارک‌های حفظ ذخایر ژنتیکی و بذری محصولات اختصاص یابد

بودجه‌های کلان تحقیقی برای ایجاد پارک‌های حفظ ذخایر ژنتیکی و بذری محصولات اختصاص یابد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم تخصیص بودجه‌های کلان تحقیقی برای ایجاد پارک‌های حفظ ذخایر ژنتیکی و بذری محصولات را خواستار شد و گفت: برنامه‌ریزی برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان و جانوری یک ضرورت استراتژیک است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، دکتر محسن شریفی در اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران که به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین سرمایه‌های ثابت و متغیر کشور، ذخایر ژنتیکی گیاهان، محصولات و جانواران زیست بوم کشور است و اهمیت این ذخایر کمتر از ذخایر ژنتیکی انسانی کشور یعنی نخبگان نیست.

وی افزود: خروج ذخایر ژنتیکی گیاهان و جانواران از مرزهای کشور کمتر از مهاجرت نخبگان نیست و مسئولان سطوح مختلف کشور باید نسبت به اهمیت بسیار بالای این موضوع آگاه شوند و اسناد بالادستی مهمی در راستای حفظ امنیت غذایی و زیست محیطی و آینده کشور در این راستا تصویب شود؛ زیرا دانشگاه و تحقیق و پژوهش و تشکیل بانک ژنتیکی فقط یک بُعد این قضیه است.

استاد فیزیولوژی گیاهی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: یکی از بیشترین آسیب‌هایی که در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان و جانوری در کشور دیده‌ایم، نبود برخی از اسناد بالادستی و مقرارت و قوانین در راستای جلوگیری از خروج بذر محصولات و گیاهان است و برخی‌ها به بهانه‌های پژوهشی و تحقیقی آن را به راحتی از کشور ما خارج می‌کنند.

وی لحاظ کردن بودجه‌های کلان تحقیقی در راستای ایجاد پارک‌های حفظ ذخایر ژنتیکی و بذری محصولات را خواستار شد و گفت: باید در این راستا اقدام ضروری و مؤثر شود، زیرا اکنون نیز بسیار دیر شده و گیاهان و جانواران فراوانی که در گذشته داشته‌ایم الان دیگر نداریم و اگر اقدامی صورت نگیرد، ذخایر بسیاری را از دست می‌دهیم.

دکتر شریفی افزود: شرایط زیست‌محیطی ایران سخت است، خشکسالی و بحران‌های محیطی باعث از بین رفتن ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری می‌شود. به همین خاطر نیازمند اختصاص بودجه‌های کلان برای شناسایی و معرفی حفظ آنها هستیم و بدانیم حفظ این ذخایر برابر با حفظ مرزهای کشور است و اهمیت بالایی دارد.

وی از پژوهشگران، محققان و دانشمندان در این زمینه خواست با تلاش و کوشش خود دیدگاه جامعه، مسئولان را نسبت به این موضوع مهم باز کنند و مدیران و مسئولان نیز بدانند اگر اشتغال و رونق و توسعه می‌خواهند، لازمه آن توجه به اصلاح و تولید بذرهای محصولات گیاهی است. ‌


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد