hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ذوالنوری: ایران و آمریکا هر دو بدنبال توافق هستند

ذوالنوری: ایران و آمریکا هر دو بدنبال توافق هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مذاکرات حاضر امتیازاتی که می‌دهیم کمتر و امتیازاتی که می‌گیریم بسیار بیشتر است و این توافق به زودی نهایی خواهد شد، گفت: با توجه به شرایط داخلی ایران و آمریکا هم‌اکنون هر دو کشور دنبال توافق نهایی در وین هستند.

حجت الاسلام و المسلمین  مجتبی ذوالنوری شامگاه پنجشنبه در سلسه جشن های نیمه شعبان در مسجد چهارمردان قم، افزود: هر چند اقتصاد کشور ما شرطی است و به نحوی به مساله توافق گره خورده و ایران بدنبال رسیدن به توافق است اما در عین حال برای وضعیت عدم توافق هم برنامه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در پیش رو بودن انتخابات کنگره، کاهش محبوبیت بایدن و وجود نقاط گریز در توافق هسته ای از مسائلی است که سبب شده آمریکا نیز برای توافق نهایی برجام عجله داشته باشند.

وی اضافه کرد: با طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌های هسته‌ای و غنی سازی ۶۰ درصدی ایران، دست مذاکره کنندگان کشور در برجام پر شده و طرف‌های غربی مجبور به سازش و بازگشت به میز مذاکره شده است.

ذوالنوری اهمیت بالا بردن غنی سازی از ۴.۲ درصد تا ۶۰ درصد، ادامه داد: وقتی مواضع دولت و مجلس در مباحث مربوط به مذاکرات هسته ای مشترک باشد، دشمن مجبور به احیای برجام می شود، اگر امروز غرب پای مذاکره آمده بخاطر این است که آنها از بالارفتن درصد غنی سازی نگران شده اند.

وی با اشاره به مذاکرات وین و اهمیت احیای برجام و تلاش مجلس بر از سرگیری توافقنامه های برجامی، افزود: دولت امروز برخلاف دولت قبل تمام بضاعت خود را به برجام گره نزده است و در صورتی که این مذاکرات شکست بخورد با پیش بینی های انجام شده فشار اقتصادی مضاعفی به مردم وارد نخواهد شد.

ذوالنوری با بیان اینکه فرض دولت بر اداره کشور بدون مسائل هسته ای است و به همین دلیل دولت خود را ملزم به بیان جزییات روزانه مذاکرات نمی داند، اضافه کرد: توافقنامه ای که هم اکنون در وین در حال شکل گیری است بسیار قوی تر از متنی است که در دولت قبلی در خصوص بیانیه، پایانی شده بود.

وی با اشاره به احتمال مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا، گفت: مذاکره کنندگان هسته ای بدون کسب تکلیف و اذن مقام معظم رهبری در مباحث خاص و موردی قدمی برنخواهند داشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمایل آمریکا بر مذاکره مستقیم و القای حل مشکلات دو کشور پس از مذاکره مستقیم، یادآور شد: هم اکنون در قالب مذاکرات طرف ایرانی در یک هتل و طرف آمریکایی در هتل روبه روی هتل ایرنیان هستند و پیام های دوطرف از طریق اروپایی ها و روسیه و چین منتقل می شود.

طرح شفافیت آرا رای نمی‌آورد


وی در ادامه با اشاره به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: هر دو نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تمام طرح های شفافیت مجلس را امضاء کرده اند ولی مجلس گذشته به دلیل عدم همکاری نمایندگان این طرح به صحن علنی و رای گیری نهایی نرسید.

ذوالنوری گفت: علت اینکه نمایندگان مردم قم در مجلس طرح اخیر مجلس در خصوص شفافیت آرا را امضاء نکرده اند بخاطر ابتلای هر دو نماینده به کرونا و عدم حضور در مجلس شورای اسلامی و امضاء حضوری طرح بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تجربه و شناختی که از مجلس انقلابی کنونی دارم می دانم طرح شفافیت در مجلس شورای اسلامی رای نخواهد آورد و نمایندگان در نهایت به طرح دو فوریت و شفافیت آرا رای نخواهند داد.

ذوالنوری اظهار داشت: اینکه برخی نمایندگان مجلس مخالف طرح شفافیت هستند به خاطر حجت شرعی است که این افراد در قبال آن احساس می کنند چرا که ممکن است برخی نمایندگان تحت تاثیر عوامل بیرونی، مجبور به رایی شوند که به اشتباه بودن آن ایمان دارند.

وی اضافه کرد: علت اینکه در کشور ما میلیون ها نیروی شرکتی، ساعتی و غیره وجود دارد بخاطر نبود بودجه است و اگر رای گیری در مجلس شفاف شود نماینده مجبور است بر این قبیل طرح ها با وجود کارشناسی نبودن رای دهد تا نظر مردم را جلب کند.

ذوالنوری ادامه داد: شفافیت رای در مجلس شورای اسلامی با هزینه دادن نماینده برابر است و همه نمایندگان حاضر نیستند هزینه شفافیت را بدهند؛ اگر طرح شفافیت در مجلس رای نیاورد به معنای مشکل داشتن تمام نمایندگان نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بنده تمام تلاش خود را برای رای آوردن طرح شفافیت انجام خواهم داد و در این زمینه به مردم قول شرعی می دهم اما اگر این طرح رای نیاورد به معنای مشکل داشتن مجلس نیست.

ذوالنوری مباحث مربوط به چند و چون خدمت سربازی در مجلس شورای اسلامی گفت: هر طرحی که در مجلس در این زمینه مصوب شود باید جنبه عمومی داشته باشد و هیچ حقی از اقشار ضعیف و ناتوان جامعه ضایع نگردد و به همین خصوص بنده مخالف معافیت سربازی افراد بالای ۳۰ سال دارای فرزند نیز بوده و آن را خلاف عدالت و برهم زدن نظم کنونی می دانم.

حذف ارز ترجیحی بر ۲۸ قلم کالا اثر می گذارد

وی با انتقاد از طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل کنترل است و اگر کسی ادعای عدم کنترل آن را می کند مشکل از مدیریت خود اوست. د.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی بر ۲۸ قلم کالا اثر منفی می گذارد ولی دولت فقط بر چند کالا یارانه می دهد، بیان داشت: سود و منفعت امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان و واسطه گران می رود و دولت باید دست دلالان را کوتاه کند.

ذوالنوری یادآور شد: کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرده ولی همچنان ممکن است با لابی گری در صحن علنی رای بیاورد؛ اگر دولت یارانه ۲۸ قلم کالای اثرپذیر از حذف ترجیحی را به شهروندان بدهد در آن زمان ممکن است حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیرچندانی بر مردم نگذارد.

وی اظهار داشت: اگر دولت بخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند باید قبل از حذف آن یارانه را به کارت درنظر گرفته شده واریز نماید؛ ما معتقد هستیم با پیشرفت مذاکرات هسته ای و فروش نفت و گشایش های احتمالی در شرایط کنونی دیگر ضرورتی بر حذف ارز ترجیحی نیست و نباید در این شرایط فشار مضاعفی به مردم وارد شود.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس در کنترل تورم، گفت: در دولت قبلی به دلیل رسیدن حدنصاب دولت به استیضاح وزا عملا امکان استیضاح وزا و تشکیل کابینه جدید نبود و این سبب شده بود تا مجلس عملا در برابر وزرا خلع سلاح شود و به همین دلیل رییس جمهور ۴ مرتبه از مجلس شورای اسلامی به دلیل ناکارآمدی در حل مشکلات کشور کارت زرد گرفت.

ذوالنوری با اشاره به کابینه دولت سیزدهم و اهلیت آن ادامه داد: کادر دولت جدید هنوز در استانها سرکار نیامده و بودجه دولت، بودجه ای است که توسط دولت قبل بسته شده و هنوز بودجه و برنامه های جدید کشور عملیاتی نشده است.


ضرورت قرارداد ۲۵ ساله با چین


وی با اشاره به اهمیت قرارداد۲۵ ساله با چین تاکید کرد: طبق نظرات کارشناسان اقتصادی دنیا تا سال ۲۰۲۵ چین بزرگترین اقتصاد دنیا لقب خواهد گرفت و به همین دلیل آمریکا اجازه نمی دهد کشوری با چین ارتباط برقرار کند؛ ارتباط با چین از جنبه های مختلف دارای اهمیت است.

ذوالنوری ابراز داشت: برخی بدخواهان که از ارتباط ایران با چین در هراس هستند با القای اینکه جمهوری اسلامی مستعمره چین شده است در صدد برهم خوردن و نزدیک تر شدن ایران و چین هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از جنبه های همکاری و تعامل بین ایران با روسیه، یادآور شد: روسیه اگر در سوریه در کنار ایران است بخاطر این است که روسیه می داند در صورتی که مقاومت سوریه شکست بخورد یک جبهه عرصه برای چین و روسیه تنگ تر شده و مجال برای نقش آفرینی آمریکا بیشتر می شود؛ ما با روسیه اشتراک دینی و ارزشی و فرهنگی نداریم بلکه با آنها نقاط اشتراکی داریم که ما را در کنار هم قرار می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه القای مستعمره شدن ایران توسط چین مطلب نادرستی است، خاطرنشان کرد: مستعمره شدن تعریف خاصی دارد که در شکل ارتباط بین ایران با چین و روسیه نمی گنجد و هیچ فردی امروز نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد که ایران در نقش آفرینی بین المللی تحت تاثیر چین و روسیه است ولی در اتخاذ برخی مواضع با چین و روسیه اتحاد مواضع دارد.

وی بیان داشت: چین و روسیه دشمنی اعتقادی و ارزشی با انقلاب اسلامی ندارند و به دنبال براندازی حاکمیت ملی ایران نیستند در حالیکه بین نظام اسلامی ایران و مکتب اومانیسم حاکم در کشورهای غربی و آمریکا تقابل ارزشی و اعتقادی وجود دارد و به همین دلیل آنها به دنبال براندازی حاکمیت دینی در جهان و کنار رفتن جنبه های اثرگذاری دین از عرصه سیاسی و اجتماعی هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هارمونی نظام سلطه فقط با اومانیسم از نظر ارزشی و لیبرالیسم ازنظر اقتصادی سازگار است و روسیه و چین از نظر فرهنگی و اقتصادی درگیری خاصی با نظام سلطه ندارند و در تمام ابعاد با نظام سلطه درگیر نیستند.

ذوالنوری با بیان اینکه برجام یک بده بستان موقت است که بخاطر قدرت روز افزون ایران شکل گرفته است و مشکلات بین انقلاب و نظام سلطه با برجام حل شدنی نیست، تصریح کرد: ما از نظر ارزشی، زیرساخت های فرهنگی و نظام اقتصادی با نظام سلطه درگیر هستیم و در این مباحث نمی توانیم با آنها سازش کنیم.

وی تفاوت چین و روسیه با آمریکا را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: روسیه و چین عزم و برنامه ای برای نابودی جمهوری اسلامی ندارند و ما در برخی قطعنامه های شورای امنیت به کمک هم نیاز داریم و چین و روسیه نمی توانند هم پیمانی بهتر از ایران در دنیا پیدا کنند.

گفتنی است قرار بود در آخرین شب از سلسه جشن های دهه فجر در مسجد چهار مردان قم محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی سخنرانی کند که به دلیل مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت خروج سران قوا از تهران وی به قم سفر نکرد./


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد