hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > معرفی روستای بند ارومیه با تفرجگاه ها و مناظر طبیعی بکر

معرفی روستای بند ارومیه با تفرجگاه ها و مناظر طبیعی بکر

روستای بند که یکی از روستاهای توریستی و تفریحی در ارومیه می باشد، به دلیل برخورداری از طبیعت بکر و سرسبز خورد مورد توجه گردشگران است. این روستا دارای بافت های شهری می باشد و در بخش هایی از آن نیز بافت روستایی دیده می شود. در این روستا می توانید با جذابیت های فرهنگی همچون صنایع دستی آشنا شوید.

روستای بند که از توابع شهرستان ارومیه می باشد، به دلیل جاذبه هایی که به خود اختصاص داده است که می تواند یکی از بکرترین مقاصد گردشگری برای علاقه مندان باشد. این منطقه توریستی اهمیت بسیار زیادی برای گردشگران دارد. این مناطق سرسبز با نواحی کوهستانی خود می توانند، مورد توجه شما قرار بگیرند. باغان و رودخانه های دائمی که در این نواحی وجود دارند، بخش مهمی از جذابیت های آن را تشکیل می دهند. مردمان این منطقه به زبان کردی و آذری سخن می گویند و دین آن ها نیز شیعه است. در این مناطق بخش مهمی از درآمدها از فعالیت های زراعی به دست می آید.


معرفی روستای بند

تفرجگاه هایی که در این روستا قرار دارند، بهشتی گمشده بوده و دارای طبیعتی خاص و بکر هستند. بخش عمده ای از جاذبه های این روستا را چشم اندازهای طبیعی آن شکل می دهند. این روستا از جمله اماکن گردشگری به شمار می آید و هر ساله علاقمندان زیادی از نواحی مختلف به خود جذب می کند. از مهم ترین تفرجگاه هایی که در این نواحی قرار دارند، می توان به دره شهدا، دشت ماراکان، دریاچه پشت سد مهاباد و … اشاره نمود. این روستا امروزه از دیدنی های ارومیه برای گردشگران می باشد.


در ایام نوروز و در تعطیلات این نواحی طرفداران زیادی دارد. در فصل های مختلفی از سال این نواحی از سوی گردشگران زیادی مورد توجه قرار می گیرند. با توجه به وجود زمین های زراعی می توانید فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب نمایید. مراتع سرسبز و مزارع در این نواحی می تواند چشم اندازهای خاص و ویژه ای برای شما گردشگران و علاقه مندان داشته باشد. با توجه به اینکه زمین های زراعی در این نواحی دارای قطعات کوچک و بزرگ هستند و در بخش های مختلفی از این روستا پراکنده شده اند، می توانید جذابیت های زیادی را در بخش های مختلف آن مشاهده کنید.


طبیعت روستا:

همانطور که اشاره شد، روستای بند بیش از هر چیز به دلیل وجود جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای خود شناخته شده است. طبیعت این منطقه در ارومیه بکر و شناخته شده می باشد. قرار گرفتن این روستا در کنار رودخانه شهر چای موجب شده تا شرایط مناسبی برای کشت و کار داشته باشد. این منطقه دارای باغات انگور و سیب می باشد که بسیار مرغوب هستند. وجود رودخانه هایی در حواشی این روستا نیز موجب رشد و گسترش بیشتر مراتع و مزارع این نواحی شده اند.

این روستای زیبا و کوهستانی به دلیل باغ ها و سدهای خود نقش بسیار مهمی در منطقه دارد و در سال های اخیر نیز به یکی از مهم ترین قطب های گردشگری تبدیل شده است. اگر از علاقه مندان و دوست داران به طبیعت گردی هستید، می توانید از زیبایی های این نواحی بیشتر دیدن کنید. این روستا از گذشته محلی برای مبادله و بازارهای سنتی بوده است.

ارتفاع این روستا از دریا ۱۴۰۰ متر می باشد. این روستای دیدنی از نواحی شمال به دیگر روستاها نیز راه دارد. روستای میرآباد که یکی از روستاهای دیدنی در این نواحی است، مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. روستای اوعلی، نوشان علیا و سفلی از روستاهای دیدنی در اطراف این منطقه هستند. اگر از علاقه مندان به جاذبه های تاریخی می باشید، می توانید به کلیسای سیرجانوسلو بروید.

دیدنی های روستا:

این روستا دارای دیدنی های ویژه ای برای گردشگران می باشد. روستای بند از روستاهای دیدنی و مهم در ارومیه است. تفرجگاه هایی که در حاشیه رودخانه شهر چای قرار دارند، باغاتی که در پیرامون این روستا واقع شده اند، از زیبایی های این نواحی برای گردشگران هستند. این منطقه دارای چشم اندازهای کوهستانی و تفرجگاه های زمستانی نیز خواهد بود. مسجد این روستا نیز یکی دیگر از جاذبه های آن محسوب می شود. این مسجد محل برگزاری بسیاری از مراسم های مذهبی خواهد بود. شما در دریاچه شهر چای می توانید ورزش های آبی همچون قایق رانی انجام دهید. این رودخانه پر آب محل مناسبی برای آب های آشامیدنی می باشد. همچنین از آب های این رودخانه برای آبیاری نیز استفاده می شود.

بافت روستایی:

بافت این روستایی نیز مانند دیگر مناطق دارای باقت قدیمی و جدید می باشد. با توجه به اینکه در سال های اخیر این نواحی به یک قطب گردشگری تبدیل شده اند و اهمیت تفریحی و گردشگری دارند، بافت این روستا شکل قدیمی خود را به مرور از دست داده و شکلی جدید و بافتی جدید گرفته است. اما تحقیقات نشان می دهد، بافت های قدیمی در این روستا به سه هزار سال پیش باز می گردد. بخش مهمی از بافت های این روستا را پوشش های گیاهی آن شکل می دهند. پوشش های گیاهی این نواحی که شامل مزارع و مراتع سرسبز هستند که بخش مهمی از بافت های روستایی در این نواحی را شکل می دهند.

ویژگی های فرهنگی:

بخش مهمی از جذابیت های روستای بند را ویژگی های فرهنگی آن شکل می دهند. فرهنگ موجود در این روستا اهمیت بسیار زیادی دارد. مردمان این روستا که بسیار مهمان نواز و خون گرم هستند، با وجود آداب و رسوم ویژه ای که دارند، می توانند مقصد مناسبی برای علاقه مندان باشند. در این روستا بسیاری از مراسم های فرهنگی برگزار می شوند. مراسمی همچون چهارشنبه سوری و عید نوروز از مراسم هایی هستند که در این روستا برگزار می شوند.


بخش مهمی از فرهنگ این مناطق را نیز صنایع دستی آن تشکیل می دهند. گلیم بافی و قالی بافی که بخش مهمی از صنایع دستی در این نواحی هستند، در میان زنان این روستا شهرت زیادی دارند. این روستا دارای امکانات مهمی می باشند. رستوران ها و کافه ها که غذاهای مفیدی سرو می کنند، محل مناسبی برای شما خواهد بود. بستنی فروشی های این روستا نیز بسیار خوشمزه و خوش طعم هستند.


از دیگر دیدنی های ارومیه می توان به دریاچه دالامپر اشاره نمود. این دریاچه چشم اندازهای زیادی برای گردشگران خواهد داشت. مکان های دیدنی آذربایجان غربی نیز در این منطقه اهمیت گردشگری و توریستی زیادی برای علاقه مندان خواهد داشت. ارومیه از نواحی تفریحی و توریستی مهم در کشورمان است که به دلیل وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی خود شناخته شده خواهد بود. این منطقه در فصل های مختلفی از سال مورد توجه گردشگران می باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد