hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > پزشکی > درمان افسردگی با دوکسپین؛ معرفی دارو، موارد مصرف و عوارض تداخل دارویی

درمان افسردگی با دوکسپین؛ معرفی دارو، موارد مصرف و عوارض تداخل دارویی

دوکسپین برای درمان افسردگی است. دوکسپین ۲۵ و 10 برای چیست؟ قرص دوکسپین باعث چاقی میشود؟دوکسپین برای خارش،پوست،معده ؟ دوکسپین و فلوکستین؟و قیمت راپاسخ می دهیم.

دوکسپین جز داروهای  ضد افسردگی است که برای درمان مشکلات ذهنی و خلقی مانند افسردگی و اضطراب به صورت کسپول و قرص با دوز 10 و 25 میلی گرم تجویز می شود. اگر شما به دنبال اطلاعاتی از کپسول دوکسپین چیست؟ موارد مصرف، عوارض، تداخلات و هشدارها هستید این مطلب را از دست ندهید تا به سوالاتی از قبلل 

بهترین زمان مصرف قرص دوکسپین کی است؟، ایا قرص دوکسپین باعث چاقی میشود، آیا قرص دوکسپین خواب آور است و.... پاسخ دهیم:

معرفی داروی دوکسپین

نام علمی
(ژنریک)

دوکسپین
Doxepin

نام های

تجاری

رازودوکسپین،

آپودوکسپین، دونئورین

نوع

ضدافسردگی

اشکال

قرص، کپسول

کاربرد

افسردگی

مورد استفاده

درمان افسردگی و اضطراب ناشی از الکلیسم و

حالت روانی و حالت های مانیک-افسردگی

گروه سنی

بزرگسالان

دسترسی

با نسخه

تداخل دارویی

ضدافسردگی، خواب، آنتی هیستامین، 

داروهای ضد درد و مسکن و...

عوارض مصرف

گرگرفتگی، حالت تهوع، یبوست، اسهال و..

دوکسپین
عکس کپسول دوکسپین 10

 دوکسپین چیست؟

دوکسپین(Doxepin) متعلق به دسته داروی های ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای درمان افسردگی بکار میرود. همچنین این دارو برای درمان مشکلات ذهنی و خلقی مانند افسردگی و اضطراب استفاده می شود، به بهبود خلق و خو و احساس آسایش کمک می کند و اضطراب و تنش را برطرف می کند.

نحوه ی عملکرد داروی دوکسپین به این صورت است که با تداخل در عملکرد مواد شیمیایی مغز (به نام انتقال دهنده‌های عصبی) که در ایجاد علائم افسردگی نقش دارند، عمل می‌کند.

داروی دوکسپین را می توان با نسخه پزشک به اشکال قرص و کپسول از داروخانه تهیه کرد.کپسول دوکسپین با دوز 10 و 25 میلی گرم با نام های تجاری کپسول رازودوکسپین و کپسول آپو دوکسپین تجویز می شود و قرص دوکسپین با نام تجاری قرص دونئورین با دوز 10 و 25 میلی گرم را می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

هشدار مصرف دوکسپین

  • حساسیت: قبل از مصرف دوکسپین در صورت هرگونه آلرژی و حساسیت به این دارو و دیگر داروهای به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بارداری: مصرف دوکسپین در بارداریدر گروه C قرار دارد یعنی در شرايط خاص و نظارت ويژه پزشک قابل استفاده است: مطالعات حیوانی مواردی از عارضه جانبی برای جنین نشان داده است و مطالعات انسانی به اندازه کافی در دست نیست. منافع دارو در مقابل خطرات احتمالی، تعیین کننده مصرف یا عدم مصرف این دارو در دوران بارداری است.
  • شیردهی: مصرف دوکسپین در شیردهی منع مصرف دارد.واب آلودگی، استفراغ، تغذیه نامناسب و هیپوتونی عضلانی در نوزاد شیرخوار پس از استفاده مادر از دوکسپین مشاهده شد.باید در دوران شیردهی از یک داروی جایگزین استفاده نمود یا شیردهی بهنگام مصرف داروی دوکسپین را متوقف کنید.
  • کودکان: مصرف دوکسپین در کودکان، ایمنی و اثر بخشی آن ثابت نشده است.مطالعات مناسبی در رابطه سن با اثرات کپسول دوکسپین برای درمان افسردگی و اضطراب در کودکان کمتر از 12 سال انجام نشده است.
  • سالمندان: مصرف دوکسپین در سالمندان، هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه با استفاده این دارو ندارند. با این حال مصرف این دارو در افراد سالمند مبتلا به بیماریهای قلبی، کلیوی با احتیاط و حداقل میزان ممکن بکار رود.
  • سوابق پزشکی: قبل از استفاده از دوکسپین، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.از جمله: مشکلات خونریزی، مشکلات تنفسی، نارسایی های کبدی،نارسایی قلبی، حمله قلبی،مشکلات ادراری، تیروئید پرکار،ابتلای قبلی گلوکوم، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلالات روانی (انند اختلال دو قطبی، روان پریشی)، سابقه خانوادگی خودکشی، تشنج، شرایطی که ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد (مانند سایر بیماری های مغزی، ترک الکل و آرام بخش ها).
  • لیست داروها: از آن جایی که داروی دوکسپین می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از داروهای مصرفی خود (خصوصا داروهای ضد افسردگی و خواب آور) را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.
  • الکل: از مصرف همزمان داروی دوکسپین با الکل خودداری کنید زیرا الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. بنابر این نوشیدنی های الکلی و استفاده از ماری جوانا را محدود کنید.
  • رانندگی: داروی دوکسپین خواب آلودگی دارد.بنابراین هنگام مصرف دوکسپین از رانندگی، استفاده از ماشین آلات و کارهایی که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارند، خودداری کنید.
  • جراحی: قبل از عمل جراحی، تمام محصولات مورد استفاده خود از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.
  • ریتم قلب: داروی دوکسپین ممکن است بر ریتم قلب تاثیر بگذارد و باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش کردن) شود؛ که بلافاصله به مراقبت پزشکی نیاز دارد.
  • سطح پایین پتاسیم یا منیزیم: سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص مانند: دیورتیک ها یا داشتن شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد. با پزشک خود در مورد استفاده بی خطر از دوکسپین صحبت کنید.
  • حساسیت نسبت به آفتاب: دوکسپین ممکن است حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند. وقت خود را در زیر نور آفتاب محدود کنید. از برنزه کننده و چراغ های آفتابی پرهیز کنید. در فضای باز از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول های پوستی یا قرمزی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • دیابت: داروی دوکسپین کنترل سطح قند خون را دشوار می کند بنابر این اگر دیابت دارید سطح قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید و نتایج را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • مشکلات ذهنی و خلقی: از آنجا که مشکلات ذهنی و خلقی درمان نشده مانند افسردگی و اضطراب می تواند یک بیماری جدی باشد، استفاده از دوکسپین را قطع نکنید، مگر اینکه روان پزشک شما دستور داده باشد.
  • هشدار جعبه سیاه: دوکسپین دارای هشدار جعبه سیاه است. این جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو  (FDA) است. هشدار جعبه سیاه به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد، هشدار می دهد.
  • خطر خودکشی: داروهای ضد افسردگی، مانند دوکسپین، میتواند باعث ایجاد افکار یا رفتارهای خودکشی شود. احتمال این خطر می تواند در چند ماه اول درمان یا هنگام تغییر دوز بالاتر باشد. کودکان، نوجوانان و جوانان در معرض خطر بیشتری هستند. شما و اعضای خانواده، مراقبان و پزشکتان باید در حین مصرف دوکسپین به تغییرات خلق و خو، رفتارها، افکار یا احساسات توجه کنید
  • هشدار دمانس: تحقیقات معتبر نشان داده است که دوکسپین می تواند اثراتی مشابه داروهایی به نام آنتی کولینرژیک ها ایجاد کند که این می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.
  • در بیماران دارای افسردگی دوقطبی با احتیاط فراوان دوکسپین تجویز شود.
  • اتساع مردمک چشم بدنبال تعداد زیادی از ضد افسردگی ها از جمله دوکسپین می تواند رخ دهد. دوکسپین می تواند سبب حمله بسته شدن زاویه در بیماران دارای زاویه باریک ذاتی (کسانیکه تحت عمل برداشتن قرنیه قرار نگرفته اند) شود.
  • در مصرف دوکسپین بیماران دارای اختلالات افسردگی شدید(MDD)، هم بزرگسالان وهم کودکان، ممکن است وخیم تر شدن وضعیت افسردگی و یا افزایش تمایل به خودکشی یا تغییرات رفتاری غیرطبیعی را تجربه کنند.
  • در صورت مشکل بینایی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در کودکان،نوجوانان و جوانان در ابتدای مصرف تا ۲-۱ هفته سعی شود بیمار تنها نباشد و از نظر تغییرات روحیه و تفکرات منفی تحت نظر باشند.
دوکسپین
کپسول دوکسپین 25

 کاربردهای دوکسپین

  • افسردگی
  • اضطراب
  • کهیر
  • بی خوابی یا تداوم خواب
  • اختلال افسردگی اساسی (تک قطبی)

15 نکته درباره نحوه استفاده از دوکسپین

  1. قبل از شروع درمان با کپسول دوکسپین، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. دوز و مقدار کپسول و قرص دوکسپین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
  3. دوره درمان با کپسول دوکسپین را کامل کنید و از مصرف بیش از مقدار تجویز شده این دارو خودداری نمایید.
  4. کپسول دوکسپین را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.
  5. داروی دوکسپین را به صورت خوراکی، معمولاً 1 تا 3 بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  6. روانپزشک ممکن است درمان را با دوز کم کپسول دوکسپین شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار آن را افزایش دهد.
  7. در ابتدای درمان با کپسول دوکسپین ممکن است افکار ناراحت کنندۀ شما (از جمله افکار خودکشی) از گذشته بیشتر شوند، نگران نباشید و این افکار را با نزدیکان و پزشک یا مشاور خود در میان بگذارید.
  8. اگر از داروی دوکسپین برای اولین بار استفاده می کنید ممکن است با تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود که به مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. بهتر است هنگام برخواستن ، به ارامی بلند شويد.
  9. ممکن است در چند هفته ابتدایی درمان با کپسول دوکسپین، احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال درمان خود را ادامه دهید و طبق برنامۀ منظم به پزشک خود مراجعه کنید و چنانچه علائمتان بهبود نیافته است به پزشک اطلاع دهید.
  10. از قطع ناگهانی و خودسرانه مصرف کپسول دوکسپین بپرهیزید. زیرا به منظور کاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف دارو و عدم بازگشت علائم بیماری، باید قطع مصرف این دارو تحت نظر پزشک و تدریجی باشد.
  11. اگر کپسول دوکسپین را فقط یک بار در روز مصرف می کنید، آن را هنگام خواب بخورید تا خواب آلودگی روز کاهش یابد.
  12. در هنگام مصرف داروی دوکسپین،برای پیشگیری از کمبود مایعات بدن به مقدار کافی مایعات مصرف کنید.
  13. خشکی دهانی یکی از عوارض های مصرف داروی دوکسپین است که بهتر است برای از بین بردن خشکی دهان، آب نبات بدون قند بمکید، آدامس بدون قند بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید.
  14. مصرف داروی دوکسپین ممکن است یبوست ایجاد کند. برای جلوگیری از یبوست فیبر غذایی بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید.
  15. اگر احساس می‌کنید که کپسول دوکسپین برای شما مناسب نیست به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت صلاحدید، داروی دیگری را برایتان تجویز نماید.
دوکسپین
قرص دونئورین 10

 اشکال دارویی دوکسپین

شکل دارو

نوع دارو

دوز دارو

کپسول
  • رازودوکسپین
  • دوکسیپن
  • آپو دوکسپین

10 و

25

میلی گرم

قرص
  • دونئورین

10 و 25

میلی گرم


دستور مصرف دوکسپین

دستور مصرف دوکسپین بر اساس وضعیت بیمار،سن،نوع بیماری و تشخیص پزشک معالج متفاوت است. اما دوز مصرفی دوکسپین معمولا به شیوه ای زیر تجویز می شود:

  • بزرگسالان: در ابتدا، 75 میلی گرم یک بار در روز و یا در دوزهای منقسم در طول روز. با این حال، میزان مصرف معمولا بیش از 150 میلی گرم در روز نیست.
  • کودکان 12 سال و بالاتر: در ابتدا، 75 میلی گرم یک بار در روز و یا در دوزهای منقسم در طول روز. دکتر ممکن است در صورت نیاز میزان مصرف را تنظیم نماید. با این حال، میزان مصرف معمولا بیش از 150 میلی گرم در روز نیست.
    کودکان کمتر از 12 سال: استفاده از این دارو توصیه نمی شود.


مقدار مصرف دوکسپین بر اساس نوع بیماری

بیماری بزرگسالان کودکان بالای 12 سال کودکان کمتر از 12 سال سالمندان
افسردگی و اضطراب

75 میلی گرم یک بار در روز و

یا دوزهای در طول روز.

میزان مصرف معمولا بیش از 150

میلی گرم در روز نیست.

کودکان 12 سال و بالاتر:

دوز تجویزی همانند بزرگسالان

کودکان کمتر از 12 سال:

استفاده از این دارو توصیه نمی شود.

1 تا 3 میلی گرم در کیلوگرم در روز در دوزهای منفرد یا منقسم

بیماران مسن باید با دوز پایین دوکسپین شروع و از نزدیک مراقبت شوند.

از دوزهای بیشتر از 6 میلی گرم در روز خودداری کنید.

بی خوابی

قرص: 3 تا 6 میلی گرم یک بار در روز و 30 دقیقه قبل از خواب.

حداکثر دوز: 6 میلی گرم در روز.
کپسول: 10 میلی گرم یک بار در روز و

30 دقیقه قبل از خواب.

استفاده و میزان مصرف باید توسط دکتر تعیین شود. -

3 میلی گرم یک بار در روز در مدت 30 دقیقه قبل از خواب.

در صورت نیاز بالینی 6 میلی گرم یک بار در روز.

حداکثر دوز: 6 میلی گرم در روز

اختلال افسردگی ماژ

خوراکی: 25 تا 50 میلی گرم به صورت تک دوز قبل از خواب.

افزایش دوز تا 25 تا 50 میلی گرم افزایش در فواصل 3 روز تا

دوز معمول 100 تا 300 میلی گرم یک بار در روز

قبل از خواب یا در 2 تا 3 دوز 
حداکثر دوز منفرد: 150 میلی گرم.

از دوزهای بیشتر از 6 میلی گرم در روز خودداری کنید.

- -

بیماران مسن باید با دوز پایین دوکسپین شروع

و از نزدیک مراقبت شوند.

اضطراب مقدار اولیه : 25mg در روز در 1 تا 3 دوز منقسم.
حداکثر مقدار مجاز در یک نوبت 150mg می باشد .
- - -
کهیر 10mg خوراکی 3 بار در روز. - - -
دوکسپین
عکس کپسول دوکسپین 10

عوارض جانبی کپسول دوکسپین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف کپسول دوکسپین حتما با روانپزشک معالج خود مشورت نمایید. از جمله عوارض کپسول دوکسپین عبارتند از:

  • ضعف
  • لرزش
  • سردرد
  • گیجی
  • تعریق
  • اضطراب
  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • خستگی
  • تاری دید
  • عدم تمرکز
  • تغییر وزن
  • گر گرفتگی
  • سبکی سر
  • خواب آلودگی
  • خشکی دهان
  • خارش پوست
  • خواب آشفته
  • زنگ زدن در گوش
  • ضربان قلب تند
  • اختلال چشایی
  • افزایش اشتها
  • مشکل در دفع ادرار
  • تغییر در عملکرد جنسی

با توجه به اینکه لیست عوارض داروی دوکسپین کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

منع مصرف کپسول دوکسپین

قبل از تجویز داروی دوکسپین، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • صرع
  • دیابت
  • یبوست
  • پرکاری تیروئید
  • گلوکوم (افزایش فشار چشم)
  • پورفیری (یک بیماری خونی ارثی نادر)
  • فئوکروموسیتوم (یک تومور در غده آدرنال)
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات عروقی
  • مشکلات سلامت روان (مانند اختلال دوقطبی یا روان پریشی)
  • مشکلات دفع ادرار
  • مصرف داروهای افسردگی خاص
دوکسپین
داروی دوکسپین

تداخل دارویی دوکسپین

تداخلات دارویی دوکسپین با سایر داروها ممکن است عملکرد و تاثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. از جمله داروهایی که با  دوکسپین تداخل دارند، عبارتند از:

  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI) (مانند ایزوکربوکسازید)
  • داروهای آنتی کولینرژیک
  • داروهای ضد افسردگی (مانند SSRI ها)
  • داروهای درمان ضربان قلب نامنظم (مانند کینیدین)
  • مکمل‌های تیروئید
  • داروهای فشارخون با اثر مرکزی (مانند کلونیدین)
  • داروهای خواب و یا اضطراب
  • شل کننده‌های عضلانی
  • داروهای ضد درد و مسکن
  • آنتی هیستامین‌ها
  • آنتی بیوتیک‌های ماکرولید

جدول تداخل داروی دوکسپین

آربوتامین پیموزید دوفتیلید
تربینافین سایمتیدین سیزاپراید
آکلیدینیوم  بروموپرید،   برومپریدول،
 دروندارون   داپوکستین  سیمتروپیوم
 الوکسادولین  فکسینیدازول،  گلیکوپیرونیوم (موضعی)
 گلیکوپیرولات (استنشاق دهانی)  ایپراتروپیوم (استنشاق دهانی) لوسولپیرید
 اورفنادرین متیلن بلو  اوکساتومید
 اوکسوممازین پارالدهید پیموزاید
پیتولیسانت  کلرید پتاسیم  کلرید پتاسیم
 کلرید پتاسیم  فلوکستین  گیاه علف چای
زولپیدم  مدافینیل کلوزاپین 
سربرولایزین  نیلوتینیب  سیکلوبنزاپرین
فلووکسامین ونلافاکسین   مفلوکین

این جدول شامل همه تداخل های دارویی نیست و اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف این دارو ممکن روی نتایج برخی آزمایش های پزشکی تأثیر گذار باشد.

 کپسول دوکسپین 10

مصرف بیش از حد دوکسپین

اگر کسی، داروی دوکسپین را بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند مشکلات تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

علائم اوردوز دوکسپین

  • توهم
  • تشنج
  • غش کردن
  • خواب آلودگی شدید
  • تنفس آرام یا کم عمق
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

فراموش کردن مصرف یک نوبت دوکسپین

اگر مصرف یک نوبت دوکسپین را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری از داروی دوکسپین

  •  کپسول دوکسپین را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  •  قرص دوکسپین را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • به تاریخ انقضای کپسول دوکسپین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید
کپسول دوکسپین 25

اطلاعات تخصصی درباره دوکسپین

مکانیسم اثر

مکانیسم دقیق عمل دوکسپین هنوز مشخص نیست .دوکسپین محرک سیستم اعصاب مرکزی و مهارکننده مونوآمین اکسیداز نیست . اما از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین توسط پایانه سلول عصبی پیش سیناپسی آن را در دستگاه عصبی مرکزی افزایش می دهد.
اعتقاد بر این است که اثر دوکسپین در کهیر مزمن مربوط به فعالیت آنتاگونیستی قوی آن بر روی گیرنده H1 و H2 است.

فارماکودینامیک

دوکسپین از گروه داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای از دسته دی بنزوکسپین می باشد که در درمان افسردگی و اضطراب ، خارش شدید ناشی از اگزما استفاده می شود. دوکسپین ذاتا خواب آور و آنتی کولینرژیک می باشد. حداکثر اثرات ضد افسردگی دوکسپین حدود دو هفته پس از شروع درمان وجود دارد.

فارماکوکینتیک

شروع اثر: افسردگی: ممکن است اثرات اولیه در طی 1 تا 2 هفته بعد از درمان مشاهده شود.
جذب:دوکسپین بخوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. حداکثر غلظت پلاسمایی دو ساعت بعد ازمصرف خوراکی دوکسپین بدست می آید. با غذای پرچرب فراهمی زیستی را افزایش می یابد و حداکثر غلظت پلاسما را 3 ساعت به تأخیر می اندازد.
حجم توزیع:20.2L/kg
اتصال پروتئینی: پیوند پروتئینی دوکسپین بالاست ، دوکسپین و دزمتیل دوکسپین 80% به پروتئین های پلاسما متصل می شوند.
متابولیسم: دوکسپین در کبد بطور وسیع متابولیزه می شود و دارای اثر عبور اولیه می باشد. متابولیسم از طریق CYP2C19 و 2D6 می باشد. متابولیت اولیه N-desmethyldoxepin (فعال) است.
فراهیم زیستی: 27%
نیمه عمر حذف: بزرگسالان : دوکسپین: حدود 15 ساعت. N-دزمتیل دوکسپین: 31 تا 51 ساعت
زمان رسیدن به اوج ، سرم: ناشتا: قرص: 3.5 ساعت.
دفع: ادرار (<3٪ به عنوان داروی بدون تغییر یا N-desmethyldoxepin).

شکل کپسول دوکسپین

اسامی تجاری و قیمت دوکسپین در ایران

نام تجاری تولید کننده قیمت به ریال تاریخ
کپسول رازودوکسپین 10
کپسول دوکسیپن 10 
کپسول رازودوکسپین 25 
کپسول دوکسیپن 25 
کپسول دوکسپین 25 
کپسول دوکسپین 10   فاتک شیمی پارس  173,880 1402/04/19
کپسول دوکسپین 25   فاتک شیمی پارس  217,350 1402/04/19
کپسول آپو-دوکسپین 10   رستا ایمن دارو 464,000  1402/04/19
کپسول آپو-دوکسپین 25   رستا ایمن دارو 724,500 1402/04/19
کپسول آپو دوکسپین 10 
کپسول آپو دوکسپین 25 
کپسول قرص دونئورین 10 
قرص دونئورین 25 
قرص دوکسپین 10 
لابراتوارهای رازک 45,840 1402/04/19
کپسول دوکسپین 10 


بروشور دوکسپین

 

دارو های هم گروه دوکسپین

  • امی تریپتیلین
  • آموکساپین
  • کلومیپرامین
  • دسیپرامین
  • ایمی پرامین
  • ماپروتیلین
  • نورتریپتیلن
  • پروتریپتیلین
  • تریمیپرامین

پرسش های متداول

روش قطع داروی دوکسپین چگونه است؟

روش قطع داروی دوکسپین باید تحت نظر پزشک و تدریجی باشد و به منظور کاهش احتمال بروز علائم از قطع ناگهانی و خودسرانه مصرف کپسول دوکسپین بپرهیزید.
قیمت دوکسپین 10 چقدر است؟
قیمت دوکسپین 10 بر اساس نوع شکل دارو قرص یا کپسول و نوع تولید کننده متغیر است.اما قیمت کپسول رازودوکسپین 10 میلی گرم بین 17 تا 60 هزار تومان متغیر است.
قیمت دوکسپین 25 چقدر است؟
قیمت دوکسپین 25 بر اساس نوع شکل دارو قرص یا کپسول و نوع تولید کننده متغیر است.اما  قیمت کپسول دوکسپین 25 میلی گرم بین 21 تا 73 هزار تومان متغیر است.
قیمت کپسول رازودوکسپین 10 چقدر است؟
قیمت کپسول رازودوکسپین 10، داروسازی رازک 173,880 ریال در دی 1401 است.
قیمت کپسول دوکسیپن 25 میلی گرم چقدر است؟
قیمت کپسول دوکسیپن 25 میلی گرم دارو پخش،434,700 ریال در دی 1401 است.
قیمت قرص دونئورین 10 میلی گرم چقدر است؟
قیمت قرص دونئورین 10 میلی گرم بهستان دارو، 180,000 ریال در دی 1401 است.
قیمت قرص دونئورین 25 میلی گرم چقدر است؟
قیمت قرص دونئورین 25 میلی گرم بهستان دارو،240,000 ریال در دی 1401 است.
جایگزین داروی دوکسپین چیست؟
جایگزین برای دوکسپین نداریم
مصرف همزمان دوکسپین ۱۰ با کلردیازپوکساید ۱۰ مشکلی ندارد؟
از دو خانواده دارویی جداگانه هستن و عملکردشون از دو راه مختلفه و منطقا نباید تداخل داشته باشن ولی چون هر دو خواب آور هستن توصیه نمیکنم همزمان مصرف کنید
من کپسول دوکسپین ۲۵ میلی را یک هفتس استفاده میکنم... با کوچکترین صدایی از خواب بیدار میشم نمیدونم ربطی به مصرف این دارو داره یا نه ؟
این دارو یک ضدافسردگی است..از عوارض آن،بی خوابی وبی قراریست...امیدواریم که این دارو را سرخود،و باتوصیه ی دوست وآشنا، شروع نکرده باشید..این دارو باید توسط روانپزشک،بعداز مصاحبه با فرد،درصورت صلاحدید،تجویز گردد. اگر توسط روانپزشک،تجویز شده باید باایشان تماس بگیرید ودرباره ی مشکلتان،کسب تکلیف نمایید
 آیا کپسول دوکسپین روی درد ناشی از دیسک گردن تاثیر داره؟
بله یکی از درمان های درد مزمن میباشد
دکتر بهم دوکسپین 25 داده این دارو به پوست هم مربوط میشه؟
بله. این دارو علاوه بر اثرات اعصاب و روان به عنوان ضد حساسیت نیز استفاده می شود
نام تجاری دوکسپین چیست؟
رازودوکسپین، آپودوکسپین، دونئورین
کپسول دوکسپین را می شود آزاد تهیه کرد؟
خیر
ایا قرص دوکسپین باعث چاقی میشود؟

بله ممکن است.یکی از عوارض این دارو تغییر وزن می باشد.دوکسپین جز داروهای افسردگی است و ممکن باعث افزایش سروتنین در مغز شده و با تاثیر روی اشتها منجر به تغییر وزن و چاقی شود.

قرص دوکسپین برای معده تجویز می شود؟

بله، قرص دوکسپین برای معده ممکن است تجویز شود و از جمله داروهایی است که می تواند در کاهش علایم گوارشی بخصوص درد معده و ریفلاکس نقش داشته باشدو

کپسول دوکسپین برای خارش استفاده می شود؟
 دوکسپین آنتاگونیست قوی گیرنده‌های هیستامین (H۱، H۲) است. و به همین دلیل برای کهیر و خارش گاها تجویز میشود.
دوکسپین و فلوکستین میشه با هم مصرف کرد؟

دوکسپین و فلوکستین هر دو داروی ضد افسردگی‌ است و با هم تداخل دارویی دارند و بهتره در یک دوره درمانی با هم استفاده نشوند. 

قرص دوکسپین برای پوست تحویز می شود؟
قرص دوکسپین برای پوست نظیر کهیر تجویز می شود.
من دوکسپین ۱۰مصرف می کردم و قطعش کردم حالا احساس خارش و گر گرفتگی و سر درد دارم میخواستم بدونم از عوارض قطع ناگهانی دارو هستش؟
دوکسپین یه قرص ضد افسردگی هست که اثرات ضد الرژی هم داره و کلا قطع داروهای روانپزشکی میتونه عوارض قطع ایجاد بکنه
شاید دوکسپین که استفاده میکردید داشته الرژی شما رو هم درمان میکرده و خارش از قبل بوده و الان ک قطع شده اون حساسیت ادامه پیدا کرده و الان با قطع دارو خودشو نشون داده
پیشنهاد من این است که چند روز صبر کنید که اگه علائم قطع شد که مشکلی نیست ولی اگه ادامه پیدا کرد به پزشک پوست مراجعه کنید و اگه خیلی خارش ها شدید هست میتونید از داروهای انتی هیستامین استفاده کنید و اگه دوکسپین زیر نظر پزشکتون قطع نکردید حتما با پزشک خود مشورت کنید و حتما با پزشک خودتون هماهنگ باشید برای ادامه یا قطع دارو
قرص دوکسپین ۱۰به همراه اس سیتالوپرام وپرانول ۱۰رو برام تجویز کردن.استفاده این سه نوع باهم در روز باهم به مشکل برنمیخوره؟
سیتالوپرام با دوکسپین و پروپرانول تداخل دارویی دارد و مصرف انها با توصیه و نظر پزشک معالج فقط صورت گیرد.
من دختری ‌۲۰ساله هستم دوکسپین ۱۰ برام سنگین نیست؟وقتی میخورم همش خوابم
یکی از عوارض جانبی این دارو خواب آلودگی است که در ادامه مصرف این عارضه کمتر می شودو بهتره دارو ابتدای شب مصرف شود تا خواب شما در طول شب کامل شود. در صورت ادامه دار شدن این عارضه با متخصص روانپزشکی مشورت کنید.
مصرف همزمان دوکسپین و آلپرازولام تداخل دارد ؟
دوکسپین و آلپرازولام با هم تداخل دارویی دارند و نباید با هم مصرف شوند. 
دوکسپین کی اثر می کند؟
قرص و کپسول دوکسپین ممکن است اثرات  آن در طی 1 تا 2 هفته بعد از درمان مشاهده شود.
آیا کپسول دوکسپین خارجی موجود هست؟
 خیر متاسفانه در حال حاضر موجود نیست.
میشه کپسول دوکسپین رو تو آب محلول کرد چون کپسولم رو باید نصف استفاده کنم و نصفی بقیه باقی میمونه الان چون ازش کم دارم و کپسول خالی ندارم مجبورم از همینا استفاده کنم؟
اگر پزشک شما برای شما نصف کپسول تجویز کرده اند بله تنها راه همین است
قرص داکسپین با قرص های ضد بارداری تداخل دارد؟
 خیر
 قرص دوکسپین۱۰باقرص ویتامین دی مشکلی ایجادمیکنه؟
تداخل عمده بین این دو دارو مطرح نیست
آیا مصرف طولانی مدت کپسول دوکسپین روی قلب تاثیرداره؟
 بله مصرف طولانی مدت آن باعث افزایش فشار خون و اثرات قلبی میشود
قطع قرص دوکسوپین ۱۰ چگونه است؟
قطع قرص دوکسوپین حتما باید تدریجی باشد.هر هفته یک چهارم دوز را کاهش دهید.
من شبی نصف قرص دوکسپین ۱۰ میخوردم الان قرصش رو پیدا نکردم و کپسولش هست . چطور میشه نصف کپسول دوکسپین ۱۰ رو مصرف کرد ؟ 
متاسفانه نمیشه نصف کرد . در مواردی که پزشک نتونه دارو یا دوز اون رو تغییر بده گفته میشه کپسول رو باز کنید و نصف پودر ر دور بریزید بقیه رو مصرف کنید ولی این اخرین راهه
 من ۷ تا دوکسپین ۱۰ خوردم چیکار کنم؟
به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید و جلد قرص رو هم با خودتون ببرید.به هیچ وجه رانندگی نکنید.
کلرودیازپوکساید و دوکسپین باهم تداخل دارن؟
تداخل متوسط دارد (به علت افزایش گیجی و خواب آلودگی ) البته با نظر پزشک و تنظیم دوز قابل استفاده میباشد.
من مشکل قلبی دارم گرفتگی عروق .روانپزشک دوکسپین تجویز کرد. کپسول 25. در حال حاضر به دکتر قلب دسترسی ندارم، ممکنه به من بفرمایید چیکار کنم؟ دوشب هست مصرف می کنم، آیا قطع کنم دو کسپین؟
در صورت عدم فشار خون بالا مصرف آن بلامانع است
آیا داروی دوکسپین با مواد مخدر سنتی یا ترامادول تداخل دارویی دارد؟
خیر جزو تداخلات معمول دوکسپین نیست.
قرص دوکسپین 10 برای چی هست؟
کاربرد زیادی دارد.داروی افسردگی  ک برای خارش های شدید پویستی هم استفاده میشه .
 دوکسپین با سایمتدین نباید مصرف بشه باید یکیشو قطع کنم؟
سایمتیدین اثر دوکسپین رو افزایش میده تا حدی اما نگران کننده نیست . نیازی به قطع دارو نیست 
آیا مصرف دوکسپین با مکمل های ورزشی مثل گلوتامین تداخل دارد؟
خیر
 ۵ روزه دوکسپین ۲۵ و دیازپام ۲ رو شروع کردم با تجویز پزشک منگی و سرگیجه دارم می خواستم بدونم تا چه زمانی این عوارض وجود داره یا اصلا کمتر میشه؟
اینها جزء عوارض داروهای ذکر شده می باشند اگر به مرور شدت آنها کمتر نشد و غیرقابل تحمل بودند به پزشک خود اطلاع دهید
 من ۵ هفته باردارم از بارداریم خبر نداشتم .حدود سه هفته کپسول دوکسپین استفاده کردم برا تنگی نفس.سه روزه ک متوجه شدم باردارم دارو رو قطع کردم .بازم تنگ نفس شدم .میتونم باز مصرف کنم؟
مصرف در بارداری این دارو تاکنون به اثبات نرسیده است.حتما حتما با پزشک زنان خود در رابطه با مصرف این دارو مشورت نمایید.
دوکسپین باعث کاهش تعریق میشه یا افزایش؟
افزایش تعریق
بنده به خاطر داشتن بیماری ام اس به دکتر اعصاب روان مراجعه کردم و دکتر برای تعریق زیاد و کرختی نیمه ی راست بدنم بهم دوکسپین داد،ایا تأثیر دارد یا نه؟
بله برای علایم مذکور دوکسپین داروی مناسبی است.
مصرف دوکسپین با تری هگزی فیندیل تداخل داره؟
مصرف همزمان مشکلی ندارد ولی بهتر است آزمایش خون و کبد هر 6 ماه انجام شود.
کپسول دوکسپین باعث مثبت شدن تست اعتیاد می شود؟
با توجه به اینکه برخی از ضدافسردگی های سه حلقه ای که دوکسپین هم جزو ان دسته میباشد،سبب مثبت شدن تست اعتیاد میشوند،بهتر است پزشک ازمایشگاه را در جریان مصرف داروی خود قرار دهید.
بعد از شیمی درمانی یه هفته اس که خارش شدید پوست پیدا کزدم طوری که همه جونم میخاره ومیسوزه به نظرتون دوکسیپین مو‌ثره؟
این دارو برای درمان خارش هم میباشد ولی با توجه به شرایط خاص جنابعالی، پاسخ این سوال را باید از پزشک خود بپرسید.
ببخشید فلوکسامین با دوکسپین وکلردیوپوکساید تداخل دارویی دارد؟
تداخل جدی بین فلوواکسامین و دوکسپین هست.بهتره مصرف نشوند
خوردن چند قرص دوکسپین خطرناک است ونیاز به درمان اورژانسی دارد؟
داکثر مقدار مجاز مصرف دارو در یک نوبت 150 mg  و در روز تا mg300(  در 1 تا3 دوز منقسم) می باشد. البته بحث مسمومیت دارویی وابسته به شرایط فرد و داروهای مورد استفاده ایشان نیز میباشد.
کپسول دوکسپین روی اشتها هم تاثیر میزاره؟
 بعضی از داروهای ضد افسردگی مثل دوکسپین ممکن است در مدت کوتاهی بعد از شروع مصرف باعث کم شدن اشتها و کاهش وزن شود ولی موقت میباشد و معمولا بعد از 6 ماه وزن افزایش پیدا میکند.
من 40 روز هست که دوکسپین 25 مصرف میکنم. (برای درمان اضطراب و اعصاب و افسردگی برام تجویز شده ) کف پاهام گرم میشه و می خاره مخصوصا شبها ممکنه از عوارض این دارو باشه؟
بله. میتونه از عوارض  دارو باشه
کپسول دوکسپین در بارداری 4ماهه مناسبه ؟
این دارو گروه C میباشد یعنی هنگام بارداری در شرايط خاص و نظارت ويژه پزشك قابل استفاده است: مطالعات حیوانی مواردی از عارضه جانبی برای جنین نشان داده است و مطالعات انسانی به اندازه کافی در دست نیست. منافع دارو در مقابل خطرات احتمالی، تعیین کننده مصرف یا عدم مصرف این دارو در دوران بارداری است.

دوکسپین برای خارش تجویز می شود؟

دوکسپین برای درمان خارش شدید ناشی از اگزما استفاده می‌شود.

دوکسپین باعث لاغری می شود؟

دوکسپین داروی ضد افسردگی است که احتمال افزایش وزن دارد نه  لاغری

دوکسپین و الکل را می توان همزمان مصرف کرد؟

دوکسپین را نباید یا الکل مصرف کرد.

ایا دوکسپین باعث ریزش مو میشود؟

دوکپسین ممکن عوارضی داشته باشد که منجر به ریزش مو  نازک شدن مو شود .

دوکسپین برای خواب؟

دوکسپین برای درمان برخی اختلالات خواب به شکل قرص یا کپسول نیز استفاده می شود .

دوکسپین برای حساسیت استفاده می شود؟

بله، زیرا اثرات هیستامینی دارد .

دوکسپین برای کهیر تجویز می شود؟

دوکسپین همچنین در درمان انواعی از سردرد و نیز برخی اختلالات پوستی همچون کهیر مزمن و کهیر سروایدیوتاپیک کاربرد دارد.

آیا دوکسپین اعتیاد آور است؟

خیر
چقدر طول می کشد که دوکسپین تجویز شده برای بیخوابی، اثر کند؟
حدودا 30 دقیقه طول می کشد تا خوابتان بگیرد.


سخن آخر

دوکسپین متعلق به گروه داروهای ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای می‌باشد که برای درمان اسفردگی و اضطراب ناشی از الکلیسم و حالت روانی و حالت های مانیک-افسردگی تجویز می‌شود و با عوارضی چون گرگرفتگی،حالت تهوع، یبوست، اسهال همراه است. همچنین این دارو با داروهای ضد افسردگی، خواب،داروهای ضد درد و مسکن(مانند ناپروکسن) و آنتی هیستامین ها( مانند دیفن هیدارمین) تداخل دارویی دارد. ما در مطلبی به معرفی شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی و  قرص ناپروکسن چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید.اگر درباره دوکسپین، نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن سوالی دارید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید و یا تجربه خود را از مصرف این دارو با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد