hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > روش های رفع بوی بد لباس

روش های رفع بوی بد لباس

وجود بوی بد در لباس ها موضوعی ناخوشایند برای تمام افراد می باشد که باید برطرف شود. برای رفع بوی بد لباس ها روش ها و راهکارهای خانگی مختلفی مانند استفاده از سرکه ی سفید، جوش شیرین، خوش بو کننده ها، خشک کردن لباس در نور آفتاب یا تهویه مناسب و … وجود دارد.

ماندن بوی بد بر روی لباس ها در برخی موارد حتی پس از شست و شوی آن ها بسیار آزار دهنده است. برای رفع بوی بد لباس روش ها و راهکارهای مختلفی وجود دارند که به راحتی قابل انجام هستند.

روش های رفع بوی بد لباس

اصلی ترین دلیل برای بروز بوی ناخوشایند در لباس ها، وجود رطوبت در الیاف پارچه می باشد. در حقیقت وقتی که رطوبت اضافه در الیافت تبخیر نشود، لباس بوی بدی خواهد گرفت و ناخوشایند خواهد بود. برخی تصور می کنند که این مورد کاملا طبیعی است و بوی نامطبوع لباس به خودی خود از بین می رود، که البته کاملا نادرست است و این بوی بد نه تنها از بین نخواهد رفت بلکه با ترکیب شدن با دیگر بوهای محیط، آزار دهنده تر نیز می شود.

لباس های خیس شده در زیر باران و لباس های ورزشی و لباس هایی که به خاطر عرق و رطوبت موجود در بافت لباس بو گرفته باشند، بیشتر از سایر لباس ها بوی ناخوشایند خواهند داشت. اگر این دسته از لباس ها بلافاصله شسته نشوند و در ماشین لباس شویی رها گردند، رطوبت مانده در آن ها تبخیر نخواهد شد و بعد از شست و شو هم می تواند بوی نامطبوع را داشته باشد.

بوی بد لباس هیچوقت برای هیچ کسی خوشایند نخواهد بود. در برخی موارد شستن غیر اصولی و خشک نشدن کامل لباس ها می تواند باعث بروز بوی نامطبوع در الیاف پارچه و لباس گردد. خارج کردن لباس های زمستانی یا تابستانی در فصول مختلف سال موضوعی است عادی، در برخی موارد لباس های زمستانی که مدت ها از استفاده آن ها گذشته است، بوی نامطبوعی به خود می گیرند که اصلا خوشایند نمی باشد. با رسیدگی کردن در زمان مناسب می توان مشکل بوی بد لباس را برطرف نمود.

باید بدانید که لباس ها را برای مدت طولانی مرطوب و خیس نگه داشتن کاملا اشتباه است. لباس های ورزشی را باید بعد از استفاده فورا بشویید تا بوی نم و عرق در لباس نفوذ نکند. خشک نمودن درست لباس ها نیز موضوعی مهم در این باره است که باید در نظر داشته باشید.

اگر لباس های شسته شده خود را فورا از ماشین خارج نمایید و در هوای آزاد و آفتاب خشک نمایید هیچوقت بوی بدی نمی گیرند. رها نمودن لباس های شسته شده در ماشین لباس شویی باعث بروز بوی نم و رطوبت در لباس خواهد شد که خیلی آزار دهنده می باشد.

در هر حال برای از بین بردن و رفع بوی بد لباس راهکارها و روش های خانگی مختلفی وجود دارند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

استفاده نمودن از سرکه سفید

برای برطرف کردن بوی بد لباس می توانید از سرکه ی سفید استفاده نمایید. برای این منظور در زمان شستن لباس ها به روش معمول با آب ولرم و پودر لباسشویی یا پودر دستی حدود یک پیمانه سرکه سفید را در حین شستن لباس ها به آن اضافه نمایید تا بوی بد و نامطبوع آن از بین رفته و بعد از خشک شدن بوی بدی ندهند.

به کارگیری آب اکسیژنه

به منظور از بین رفتن بوی بد در لباس ها می توان از آب اکسیژنه استفاده نمود. برای اینکار باید لباس های خود را با آب داغ و آب اکسیژنه شست و شو دهید. در مورد لباس های حساس که دارای پارچه ای نرم هستند بهتر است درجه ی داغی آب را کمتر نمایید تا آسیبی به بافت پارچه وارد نشود.


استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد مهم در خانه و آشپزخانه می باشد که برای رفع بوی بد و ضد عفونی بسیار از آن استفاده می شود. استفاده از جوش شیرین روشی رایج به منظور از بین بردن بوی بد لباس می باشد. در زمان شستن لباس ها مقداری جوشش شیرین را به پودر لباسشویی خود اضافه نموده و از آن استفاده نمایید، با این کار هم لباس ها بهتر تمیز می شوند و هم بوی نامطبوع آن ها کاملا از بین خواهد رفت.

نور خورشید برطرف کننده بوی نامطبوع لباس

اگر برایتان امکان دارد لباس های خود را در معرض هوای آزاد و نور خورشید خشک نمایید. نور خورشید ضد عفونی کننده قوی می باشد که بجز از بین بردن بوی بد لباس باعث می شود تا قارچ و کپک لباس ها نیز به شکل کامل از بین بروند. در فصل های سرد سال به ویژه زمستان و روزهای غیر آفتابی امکان استفاده از نور خورشید میسر نمی شود. همچنین در اغلب منازل آپارتمان نشین نیز نمی توان از نور آفتاب بهره برد. در این صورت بهتر است روش های دیگر را امتحان نمایید.

استفاده از آب لیمو و نمک دریا

برای رفع بوی بد لباس ها می توان آب یک عدد لیمو ترش را با مقداری نمک دریا مخلوط نمود و در ماشین لباسشویی ریخت. مخلوط نمودن این دو ماده با هم به منظور از بین بردن لکه های لباس و از بین بردن بوی روغن از روی لباس و همچنین رفع بوی ماهی و رفع بوی عرق بسیار مفید می باشد.

ترکیب سرکه سفید و لیمو

ترکیب نمودن سرکه ی سیب با آب لیمو باعث می شود تا ماده ای کامل برای شست و شوی لباس ها برای رفع بوی نم لیاس، بوی عرق از روی لباس و … به دست آید. سرکه سیب و آب لیمو بوی نم و نامطبوع را بدون به وجود آوردن هر نوع تغییری در پارچه لباس از بین خواهند برد و همچنین لکه های عرق، روغن و گرد و خاک را نیز پاک خواهند کرد.

استفاده از تهویه مناسب

زمانیکه امکان خشک نمودن لباس ها در فضای باز و نور خورشید وجود ندارد، بهتر است لباس های شسته شده خود را در جایی که امکان گردش هوا و تهویه در آن وجود داشته باشد خشک نمایید. دقت نمایید که تا زمان خشک شدن کامل لباس ها از جمع نمودن و قرار دهی لباس ها در فضای بسته و کمد خودداری نمایید. ماندن کوچکترین رطوبت در بافت لباس ها باعث بروز بوی نامطبوع و بد در لباس می شود. در نقاط مرطوب و شرجی می توان در بین لباس های تا شد در کمک حوله کاغذی قرا داد تا بو و رطوبت را به خود جذب نمایند و لباس تا زمان مصرف دوباره خشک باقی بماند.

 گذاشتن لباس های نم دار و نیمه مرطوب در کمد لباس ها و گنجه روش مناسبی نیست. قرار دهی لباس های نم دار در کمد باعث بروز بوی زننده خواهد شد. لباس های کاملا خشک شده خود را در کمد جابجا نمایید و برای پیشگیری از بوی نامطبوع در لابه لای لباس های خود دانه قهوه بریزید. دانه قهوه باعث می شوند تا لباس ها بوی خوبی بگیرند و از بروز بوی نامطبوع پیشگیری شود.

فریز نمودن لباس ها

شاید برایتان عجیب باشد اما فریز نمودن در مورد لباس ها نیز کارایی دارد. این روش می تواند به طور کامل سبب از بین بردن بوی نم لباس ها به خصوص شلوارهای لی و جین به گردد. برای انجام این کار لباس خود را در یک کیسه قرار دهید و برای چند ساعت در فریزر فریز نمایید.


ماشین لباسشویی عاملی برای ایجاد بوی بدن لباس ها

در برخی موارد بد بو شدن لباس ها به خاطر کثیفی و بوی بد ماشین لباس شویی می باشد و یا به دلیل اشکال در سیستم دفع خروجی می باشد. در زمان بروز این مشکل باید یک مرتبه ماشین لباسشویی خود را بدون لباس بر روی درجه داغ تنظیم کرده و بعد روشن نمایید تا جرم و کثیفی موجود در آن تمیز شود. اگر بعد از انجام این کار همچنان مشکل وجود داشت باید یا یک متخصص و سرویسکار مشورت نموده و از او کمک بگیرید تا سیستم لوله کشی ماشین لباس شویی به وسیله فردی متخصص بررسی شود و در صورت بروز مشکل برطرف شود.

تنظیم دمای لباسشویی

برطرف نشدن بوی بد لباس می تواند به خاطر دمای آب شست و شو باشد. آب سرد به خوبی نمی تواند ماده شوینده را در خود حل نماید و در نهایت لباس ها خیلی خوب ممکن است تمیز نشوند و آثار مواد شوینده روی لباس ها باقی بماند. آبی که به ماشین لباسشویی وارد می شود سر است و با تنظیم دمای ماشین لباسشویی می توان آن آن را به اندازه دلخواه رساند. دمای ۶۵ درجه بهترین دما برای شستن لباس ها به بهترین شکل می باشد. البته در مورد آب سرد می توان از پودرهای مناسب این دما استفاده نمود، که در اینصورت در انرژی نیز صرفه جویی کرده اید.

نگهداری لباس ها در جایی خشک

اغلب ما لباس ها را در کمد و کشوی دراور نگهداری می کنیم. از این رو باید مراقب بود که برای لباس مشکلی ایجاد نشود. کمد لباس های خود و مکانی که لباس ها را در آن جمع آوری می کنید همواره تمیز نگهداری نمایید و از خشک بودن آن همیشه مطمئن باشید. همچنین کمد لباس هایتان را با اسپرهای خوشبو کننده، خوشبو نمایید. اگر در مناطق مرطوب زندگی می نمایید در بین لباس ها از حوله کاغذی و دانه قهوه استفاده نمایید.

خوشبو نمودن لباس با اکالیپتوس و صابون

برای خوشبو کردن لباس های خود می توانید از روغن اکالیپتوس و صابون ظروف استفاده نمایید. برای اینکار مقداری روغن اکالیپتوس را با صابون ظرفشویی مخلوط نمایید و مخلوط را بر روی محلی که به چربی آغشته کرده اید قرار بدهید. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی در حد چند ثانیه با کمک مسواک محلول را روی پارچه یا لباس خود بمالید و بگذارید تا چند ساعت بماند، بعد از چند ساعت لکه های چربی از بین خواهند رفت.

استفاده از اکسی کلین

برای رفع بوی  بد لباس می توانید از اکسی کلین استفاده نمایید. این ماده را می توان از داروخانه ها تهیه نمود. حدود یک قاشق از اکسی کلین را با مقداری آب سرد حدود یک سطل ترکیب نموده و لباس خود را در آن قرار دهید. پس از ۴ ساعت لباس را خارج کره و در ماشین لباسشویی به روش معمول بشویید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد