hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نحوه کاشت و پرورش گوجه گیلاسی

نحوه کاشت و پرورش گوجه گیلاسی

اگر تمایل به کاشت گوجه فرنگی در محیط منزل دارید، می توانید از نوع گیلاسی برای کشت استفاده کنید. پرورش گوجه گیلاسی به دلیل کوچک بودن مورد توجه قرار می گیرد و برای تهیه سالاد ها و غذاهای مختلف از آن استفاده می شود.

معمولاً پرورش گوجه گیلاسی، در گلدان انجام می شود. رشد جمع و جور و کوچک بودن ثمره این گوجه فرنگی، سبب کشت آن در گلدان شده است. این گوجه به رنگ های زرد، سیاه و قرمز وجود دارد.

شکل ظاهری گوجه گیلاسی شبیه به زیتون بوده و کشیده است. این گوجه را با نام زیتونی نیز می شناسند. دارای طعم شیرین و خاصی است. بافت گوجه گیلاسی گوشتی است و از نظر میزان اسیدی بودن، درجه پایین تری را شامل می شود. کاشت گوجه گیلاسی در هر زمان از سال با برقراری شرایط لازم ممکن می باشد.

شرایط پرورش گوجه گیلاسی

پرورش گوجه گیلاسی مانند کاشت سیب زمینی به نور کافی نیاز دارد. میزان نور دریافتی گیاه باید ۸ ساعت یا بیشتر باشد. میزان اسیدیته خاک باید بین ۶ تا ۶.۸ باشد. این گیاه باید خاکی با حد متوسط حاصلخیزی و با زهکشی عالی داشته باشد.

انتخاب گلدان

برای پرورش گوجه گیلاسی، همچون کاشت فلفل زینتی گلدان انتخابی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال گلدان پلاستیکی به دلیل جنس خود خشک بوده و در طول مصرف ممکن است دچار شکستگی شود. گلدان های رسی دارای قیمت کمی هستند اما این گلدان نیز در گرمای زیاد خشک می شوند.

عده ای نیز از بشکه های چوبی برای پرورش گوجه استفاده می کنند. البته این بشکه ها فرد را دچار زحمت می کنند. چون دارای وزن زیادی می باشند. بهترین گلدان برای پرورش گوجه، گلدان های گلی با لعاب شیشه ای است. این گلدان ها در اندازه های مختلف تولید می شوند و رطوبت را در خود نگه می دارند.

گلدان های مذکور باید حدود ۱۲ سانتی متر عمق داشته باشند. ریشه های گوجه فرنگی طویل هستند و چنین عمقی به آن ها اجازه کشیده شدن به سمت پایین را می دهد و جای فراخی برای بسط و توسعه آن ها فراهم می کند. در عمق های کوتاه، ریشه فضای لازم برای توسعه ندارد و در نتیجه به سطح گلدان نزدیک می شود. قرار گرفتن ریشه در نزدیکی سطح، خشک شدن ریشه ها و احساس تشنگی آن ها را فراهم می آورد. در نتیجه مجبور به آبیاری زود به زود خواهید شد. این مسئله رشد گیاه را کم می کند. می توانید برای پرورش این نوع گوجه از گلدان آویزان استفاده کنید. این گلدان باید سطحی برابر با ۱۰ تا ۱۲ اینچ داشته باشد.



خاک

خاک مناسب برای گیاه، خاکی است که دارای آب و مواد غذایی کافی باشد. اگر خاک شما به اندازه نبوده و کم باشد، در نتیجه میزان مواد غذایی که به گیاه می رسد کم خواهد بود. خاک را برای شرایط پرورشی بهتر گوجه گیلاسی و تامین مواد غذایی مورد نیاز در فواصل زمانی کم تعویض نمایید.

از خاک باغ به دلیل بافت سنگین و سخت و فشرده شدن در زمان کاشت، استفاده نکنید. در خاک گلدان حتماً از پرلیت، مواد معدنی و کود استفاده کنید تا خاک شما رطوبت لازم را در خود حفظ و سبک شود. همچنین بهتر است خاک را با قطعات ورمیکولیت، پرلیت و خزه مخلوط سازید. موارد نامبرده را بهتر است به شکل فله ای از مرکز باغبانی معتبر تهیه کنید.

نوع گوجه گیلاسی

در مناطق سردسیر، فرصت کمی برای رشد و نمو گوجه گیلاسی وجود دارد. بهتر است نوعی از آن را انتخاب کنید که رشد تکمیلی خود را در ۶۵ روز یا کمتر طی می کند. در محصول اول، میزان تولید زیاد و آن گاه به مراتب کم می گردد. گوجه گیلاسی بزرگ دارای محصول بیشتری است و به مراقبت بیشتر نیز نیاز دارد.

کاشت گوجه گیلاسی

یک سینی را برای کشت نشاء گوجه گیلاسی انتخاب کنید. آن گاه بعد از اینکه نشاء ها به ۲۰ سانتی متر رسیدند، محل آن ها را به گلدان تغییر دهید.

این کار را در منزل ۶ تا ۸ هفته مانده به آخرین سرما انجام دهید. این گیاه به سرما واکنش زیادی دارد. بهتر است آن را در مای ۲۳ درجه سانتی گراد بکارید. این کشت در روز ابری یا شب بهتر جواب می دهد. بعد از کاشت گوجه گیلاسی، به بوته ها آب دهید و کود لازم را به آن بیفزایید. گلدان را در محلی آفتاب گیر به دور از تنش های محیطی قرار دهید.

مراقبت از گوجه گیلاسی

  • پرورش این نوع گوجه در محیط های خیلی گرم یا سرد امکان پذیر نیست.
  • در محیط های گرم آن را در سایه بکارید.
  • آبیاری زیاد مخصوصاً در زمان گلدهی، موجب ریختن گل ها و عدم ثمر نشینی می شود.
  • رطوبت خاک را همیشه حفظ کنید. در تابستان هر روز آن را آبیاری کنید اما از خیس شدن آن جلوگیری کنید.
  • بهتر است هر دو هفته یک بار کود را به شکل محلول در آب به گیاه بیفزایید تا مواد مغذی گیاه در آن فراهم شود.
  • برای رسیدن گیاه به دوران تکمیلی و برداشت محصول، ۸ هفته زمان نیاز دارید.

نکات تکمیلی برای نگهداری گیاه گوجه گیلاسی

  • برای خاک گلدان بهتر است مخلوطی از خاک باغچه و کوکوپیت تهیه شود، خاک کشت گوجه باید سبک بوده و به راحتی بتواند آب را از خود عبور دهد.
  • آبیاری این گیاه زمانی لازم است که خاک رو به خشک شدن باشد، آبیاری بیش از اندازه، گوجه را خراب می کند، ضمن اینکه بهتر است گوجه را در طول روز آبیاری نمایید.
  • فاکتور مهم در رشد گیاه گوجه گیلاسی، نور مستقیم و زیاد آفتاب می باشد که باید در طول روز حداقل ۶ تا ۱۰ ساعت نور دریافت نماید، از این رو گلدان را می توانید در مکانی در پشت پنجره قرار دهید تا نور مستقیم آفتاب به آن بتابد.
  • کوددهی گیاه را زمانی که کمی بزرگتر شد، انجام دهید؛ مثلا دو هفته بعد از جوانه زنی این کار مناسب است و تا زمانی که گل دهد، می توانید هفته ای یکبار کود شامل پتاسیم، فسفر، ازت را استفاده کنید، حتما در زمان گلدهی گیاه باید از کودهی آن خودداری شود.
  • بهترین دما برای پرورش این گیاه، در روز بین ۲۰ تا ۲۵ درجه و در شب بین ۱۷ تا ۱۹ درجه می باشد.
  • زمان مناسب برای کاشتن گیاه گوجه، اغلب در فصل بهار می باشد، اما درصورت کاشت آن در گلدان و محیط خانه می توانید محیط رشد و نگهداری آن را در دمای ۲۰ درجه تامین نمایید.
  • حدود ۶۰ تا ۸۰ روز زمان می برد تا بتوانید میوه این گیاه را برداشت نمایید، بوته این گیاه در تمام فصول می تواند میوه دهی را ادامه دهد، تنها لازم است گیاه را به خوبی هرس کرده و با تغذیه مناسب، شرایط میوه دهی آن را فراهم نمایید.
  • برای هرس گیاه گوجه نیز می توانید از برگ های پایین شروع کنید تا انرژی گیاه صرف رشد ساقه و قوی شدن آن شود، گیاه گوجه به شکل بوته ای رشد کرده و دارای ساقه بلندی می باشد، از این رو می توانید آن را با طناب به جایی آویزان نمایید.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد