hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مقصر افزایش قیمت سیب‌زمینی تولیدکننده است یا دلال؟

مقصر افزایش قیمت سیب‌زمینی تولیدکننده است یا دلال؟

استان همدان با رتبه نخست در تولید سیب زمینی قطب مهم تولید سیب زمینی و بذر سیب زمینی در کشور بوده و ۴۵ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی این استان به سیب زمینی اختصاص دارد به نحوی که از ابتدای سال تا پایان آبان ماه امسال ۷۰ هزار تن از سیب زمینی تولید شده استان به سایر کشورها صادر شده که ارزش این میزان صادرات سیب زمینی استان ۳۵ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر صادرات بخشی از سیب زمینی استان همدان به کشورهایی چون ارمنستان ،پاکستان، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان،عراق و  روسیه بخشی نیز به سایر استان‌های کشور از جمله استان‌های جنوبی و مرکزی ،اصفهان ،شیراز و خراسان ارسال می‌شود.

سطح زیرکشت امسال سیب زمینی استان همدان ۲۹ هزار هکتار  با تولید ۹۰۰هزار تن بوده که از این میزان تولید ۸۰ تا ۱۰۰هزار تن برای مصرف تازه خوری در سطح استان اختصاص داشت و ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تن از محصول تولیدی سیب زمینی سطح استان نیز در انبارها و سردخانه های مخصوص سیب زمینی ذخیره شد.

در روزهای اخیر این بار حکایت گرانی دامن سیب زمینی را گرفته و متاسفانه قیمت صعودی و افزایشی سیب زمینی در استانی که قطب مهم تولید و بارانداز سیب زمینی در کشور است آه از نهاد بسیاری از مردم بر آورده و بر این قیمت افزایشی و صعودی گلایه‌مندند و خواستار آنند تا مسئولین امر بر چرایی روند افزایشی این محصول تدبیری بیندیشند.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به افزایش افسار گسیخته قیمت سیب زمینی در روزهای اخیر اظهار کرد: سیل و بارندگی‌های شدید سیل آسا و خسارت‌های وارده به اراضی کشاورزی استان‌های جنوبی کشور موجب آن شد تا سیب زمینی تازه‌خوری که از این مناطق به استان همدان و سایر استانهای کشور ارسال می‌شد با محدودیت مواجه شود و از طرفی با توجه به صادرات بخشی از سیب زمینی به سایر کشورها این دلایل در این مقطع موجب گرانی و افزایش قیمت سیب زمینی شد.

سیب زمینی کاران محصول خود را انبار کرده‌اند

حسین فضلی همچنین اظهار کرد: از طرفی با توجه به شرایط سرد بودن آب و هوا، برخی از کشاورزان و سیب زمینی کاران محصول سیب زمینی تولید شده خود را در انبارها نگه داشته‌اند که این امر نیز در افزایش قیمت سیب زمینی بی تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به تنظیم بازار وضعیت سیب زمینی افزود: با توجه به افزایش قیمت  سیب زمینی برای کنترل قیمت با انبارهای سیب زمینی هماهنگی لازم به عمل آمده تا مصرف روزانه سیب زمینی مورد نیاز استان را تحویل  اتحادیه تعاون روستایی قرار داده  و اتحادیه تعاون روستایی سیب زمینی تحویلی را برای توزیع در اختیار میادین عرضه مستقیم میوه و تره و بار بگذارد.

فضلی با بیان اینکه در روزهای آتی قطعا قیمت سیب زمینی شکسته شده و روند کاهشی خواهد داشت، ادامه داد: با توجه به اینکه به سمت گرما خواهیم رفت در روزهای آینده قابلیت نگهداری سیب زمینی به دلیل کاهش کیفیت محصول در انبارها وجود نخواهد داشت و بنابراین انبارها به ناچار باید سیب زمینی انبار شده خود را وارد بازار کرده و عرضه کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی هم در روزهای اخیر صادرات سیب زمینی را محدود کرده است،یاد آور شد: هم اکنون تعاون روستایی استان هم از طریق فروش شبکه فروشگاه مجازی سیستم "کالارسان من "در حال عرضه سیب زمینی باقیمت  هر کیلو ۱۰ هزار تا ۹۵۰۰ تومان بوده که همه این عوامل در روزهای آتی موجب تعادل قیمت بازار سیب زمینی خواهد شد.

فضلی تصریح کرد: استان همدان رتبه اول تولید سیب زمینی را در کشور دارا بوده و سالیانه دارای تولید ۹۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی است و  قطب  مهم تولید بذر سیب زمینی به شمار می رود.

عرضه سیب زمینی توسط تعاون روستایی

مدیر تعاون روستایی استان همدان هم از عرضه محصول سیب زمینی با قیمت مناسب به شهروندان همدانی با هدف تنطیم بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت محصول سیب زمینی در بازار به دلایل مختلف از جمله کُند شدن عرضه این محصول ،قیمت سیب زمینی در بازار افزایش یافته که در همین رابطه برای تنظیم بازار مدیریت تعاون روستایی استان با هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی، با تامین محصول سیب زمینی از سردخانه‌های استان سیب زمینی را با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان به شهروندان همدانی عرضه می کند.

مجید مسلمی راد گفت: هم اکنون محصول سیب زمینی در غرف عرضه محصولات شهرداری همدانی در حال عرضه است.

سفارش سیب زمینی ۹۸۰۰ تومانی در استارت آپ کالا رسان من و تحویل رایگان

وی با بیان اینکه به هر میزان که سیب زمینی نیاز باشد قابل تامین بوده و مشکلی در عرضه وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استارت آپ" کالا رسان من" شهروندان می‌توانند سیب زمینی را به قیمت ۹۸۰۰ سفارش داده و به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان  هم با بیان اینکه در حال حاضر در بحث سیب زمینی دارای مشکل هستیم اظهار کرد: متاسفانه دلال ها و واسطه‌ها باعث آشفتگی این روزها در بازار و افزایش قیمت این‌محصول در بازار همدان شده اند.

رضا البرزی گفت:در حال حاضر بیشتر محصول سیب زمینی از دست کشاورزان خارج و توسط دلال‌ها خریداری و در سردخانه و انبارها دپو شده و دلالان و واسطه ها با عرضه قطره چکانی و کم  محصول سیب زمینی را وارد بازار می کنند که همین امر  موجب شده  قیمت سیب زمینی بالا برود.

وی با بیان اینکه واسطه ها  به صورت طولانی مدت نمی توانند این‌ میزان سیب زمینی دپو و انبار شده را نگهداری کنند  چرا که محصول  خراب و کیفیت خود را از دست می دهد،یادآور شد:انتظار است واسطه ها  انصاف داشته باشند و محصول را وارد بازار کنند تا  افزایش بیش از این را در قیمت سیب زمینی  شاهد نباشیم ضمن اینکه ظرف ۲۰و یا ۲۵ روز  آینده محصول سیب زمینی تازه از مناطق گرمسیر وارد بازار خواهد شد و با وارد شدن محصول سیب زمینی تازه این مناطق قطع به یقین و صد در صد قیمت سیب زمینی شکسته می‌شود.

افزایش قیمت شلغم و لبو

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان همچنین  از افزایش قیمت شلغم و لبو در استان خبر داد و گفت: شلغم و لبو استان از مناطق جنوبی کشور بویژه دزفول تامین می‌شود و قیمت بالای این روزهای  شلغم و لبو در بازار به دلیل بارندگی شدید در این مناطق بوده است.

وی افزود:با توجه به اینکه در برخی مواقع  هم شرایط جوی نامساعد بوده و در برخی موارد برخی از محورها نیز بسته می‌شود اما خوشبختانه در میادین میوه و تره بار مشکلی نیست و میوه و تره بار مورد نیاز مردم به اندازه کافی موجود بوده و در میادین میوه و تره بار و بازار داخل شهر توزیع و عرضه می‌شود.

البرزی در رابطه با گرانی برخی محصولات در بعضی از روزها،خاطرنشان کرد: اگر در برخی از روزها بعضی از محصولات گران هستند این امر  به دلیل این است که در آن مرکز تولید بارندگی شدید ،سیل و یا یخبندان وجود دارد و همین عامل موجب شده برخی روزها محصولات کمتری  وارد استان شود.

در پایان امیدواریم روند کاهشی تر  سیب زمینی در روزهای اخیر با وعده هایی که بر شکسته تر شدن قیمت  این محصول داده شده و در حال انجام و اقدام است محقق شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد