hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تفکیک جنسیتی در کافه‌های بازی

تفکیک جنسیتی در کافه‌های بازی

بعد از اجازه‌ندادن برای برگزاری کنسرت در مشهد، نوبت به تفکیک جنسیتی در کافه‌ها رسید؛ خبری که مسئولان در مشهد تأیید می‌کنند، اما شورای شهری‌ها از آن بی‌خبر هستند. در هفته‌های گذشته خبری مبنی بر پلمب برخی از کافه‌های بازی در مشهد به دلیل بازی‌های مختلط منتشر شد؛ خبری که رئیس صنف بازی و سرگرمی مشهد آن را تأیید کرده و گفت: «از همه کافه‌بازی‌های مشهد تعهد گرفته شده اگر بازی مختلط برگزار کنند، پلمب می‌شوند».

به گزارش شرق، بنا بر اطلاعات رسیده، اطلاعیه‌ای مشترک از سوی معاونت دادستان عمومی و انقلاب مشهد و اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد اعلام شد که در آن تأکید شده: حسب دستور معاونت دادستان عمومی و انقلاب مشهد، برگزاری هرگونه بازی به صورت مختلط در کافه‌بازی‌ها ممنوع است.


مسئله اصلی این است که بسیاری از خانواده‌ها برای آخر هفته‌ها برنامه‌ریزی می‌کردند و به خانه‌بازی‌ها می‌رفتند و حالا با این تفکیک جنسیتی در شهری مثل مشهد به دلیل سایه متفاوت فرهنگی‌ای که بر آسمان آن گسترانیده شده، از آن هم محروم می‌شوند. اتاق‌های فرار و کافه‌هایی که در مشهد در اختیار مشتریان قرار می‌گرفتند و بازی‌های مختلط برگزار می‌کردند، پلمب شده‌اند و شرط بازگشایی مجدد برای آن‌ها تفکیک جنسیتی بازی‌ها عنوان شده است. به گفته رئیس صنف محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی، ظاهرا گزارش‌هایی از حوزه‌های قضائی و انتظامی رسیده که رعایت حجاب نمی‌شود و عفت عمومی جریحه‌دار شده یا رواج ابتذال در این مراکز وجود داشته است.

مرتضی اسکافی به «شرق» می‌گوید: «قرار بود آقای رحمانی، معاون دادستان، جلسه‌ای خبری در این زمینه برگزار کنند که هنوز خبری از آن نشده است».

وی با بیان اینکه بعد از این بخش‌نامه کافه‌بازی‌ها تعطیل هستند، درباره فعالیت‌های انجام‌شده برای حل این مشکل گفت: «ما به معاونت پیشگیری از وقوع جرم نامه زدیم و یک‌سری راهکار برای پیشگیری از جرائم مرتبط با حجاب و عفاف عنوان کردیم، اما هنوز پاسخی به ما نداده‌اند».

به گفته اسکافی، دستگاه قضائی عنوان کرده که ویدئو‌هایی در فضای مجازی هست که مصداق رواج ابتذال بوده. ما هم گفتیم که کار فرهنگی انجام می‌دهیم و مثلا بازی مافیا را که یک بازی روسی است و در شبکه‌های نسیم و سلامت رسانه ملی هم پخش شده و آموزش داده می‌شود، در مشهد ما به شکلی سناریوی بازی را تغییر دادیم و نقش‌های مختلفی را که با فرهنگ ما سازگار نبوده و روی آن‌ها حساسیت وجود داشت، مناسب‌سازی کردیم و متفاوت از آن بازی را برگزار کردیم که ایشان باز هم نظرشان بر این است که حضور دختر و پسر کنار یکدیگر باعث رواج ابتذال می‌شود و امکان نظارت نیست و بهتر آن است که اگر کسی می‌خواهد برگزار کند، برای گروه زنان با گرداننده خانم و برای آقایان با گرداننده آقا این کار انجام شود».

اسماعیل رحمانی، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ٦ مشهد نیز با تأیید این خبر گفته است: «قرار بر این بود هفته گذشته نشست خبری در‌این‌باره برگزار شود که به دلیل سفر ریاست قوه قضائیه به مشهد به تعویق افتاد. هفته آینده با روابط‌عمومی هماهنگ می‌کنیم تا نشست خبری برای ارائه توضیحات در این زمینه برگزار شود تا اطلاعات لازم در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد».

شهناز رمارم، عضو پیشین شورای شهر مشهد، درباره وضعیت کنونی مشهد می‌گوید: «عرصه فرهنگ روز به روز در شهر مقدس مشهد محدود می‌شود؛ چرا‌که مسئولان نگاهی باز ندارند و چند مسئله مشخص را به‌عنوان فرهنگ می‌دانند. در‌حالی‌که ما در دوره تصدی خود سعی می‌کردیم به فرهنگ نگاهی همه‌جانبه داشته باشیم».

وی تصریح کرد: «اخباری مبنی بر بسته‌شدن کافه‌بازی‌ها شنیده شده و متأسفانه شاهد آن هستیم که کوچک‌ترین بخش‌های تنفسی و تفریح مسدود می‌شوند، بدون آنکه به عواقب آن بیندیشند. بر فرض مثال، حتی شهرداری دستور داده فضا‌هایی که در پیاده‌راه‌ها در اختیار رستوران‌ها، مغازه‌ها و کافه‌ها بود نیز از آن‌ها پس گرفته شود. این در حالی است که بخشی از پیاده‌راه در اجاره مغازه‌دارهاست و به همین دلیل گفته شده پس از اتمام اجاره دیگر با آن‌ها تمدید قرار‌داد نشود. این مسئله در حالی است که ما تلاش می‌کردیم با کافه‌ها، مراکز فرهنگی و مغازه‌ها ارتباطات مستمر داشته باشیم و بتوانیم در توسعه مراکز فرهنگی کمک کنیم».

رمارم تصریح کرد: «این تمام مسئله نیست. متأسفانه فضای به‌وجود‌آمده شرایطی جز ناامیدی را برای مردم ایجاد نمی‌کند. هرچند باید این نکته را هم در نظر داشت که تمام قوانین و اختیارات در دست شورای شهر و شهرداری نیست و بسیاری از اقدامات در نهاد‌هایی خارج از شهرداری گرفته می‌شود که متأسفانه نگاه فرهنگی متفاوتی دارند».

چنین مصوبه‌ای در شورا نداشتیم

مجید دبیریان، عضو شورای ششم مشهد در پاسخ به این پرسش که چرا اندک مفر و پناهگاه تفریحی مردم از آن‌ها در مشهد گرفته می‌شود و چرا قوانین مشهد با همه‌جا متفاوت است؟ می‌گوید: «من هم چیز‌هایی در‌این‌باره شنیده‌ام، اما ما هیچ مصوبه‌ای در شورای شهر مشهد درباره این دو موضوع مد‌نظر شما نداشته‌ایم. یعنی نه درباره تفکیک جنسیتی در کافه‌بازی‌ها و نه در عدم تمدید قرارداد با مغازه‌ها برای پیاده‌راه‌ها مصوبه‌ای نداشته‌ایم». او با بیان اینکه مناسبات در شهر مشهد مانند بقیه کشور است، گفت: «همه ما از یک فرهنگ، شرع و قوانین پیروی می‌کنیم، هیچ فرقی بین مناسبات ما با دیگر بخش‌های کشور وجود ندارد. باز هم درخصوص این دو مسئله‌ای که گفتید، ما هیچ مصوبه جدیدی نداشته‌ایم».

هنوز مشخص نیست نتیجه این تفکیک جنسیتی در مشهد چه می‌شود، اما آنچه مسلم است، این است که با این تصمیم بسیاری از کافه‌بازی‌ها به سمت ورشکسته‌شدن خواهند رفت و همان‌طور که مسئله کنسرت‌ها در مشهد حل نشد، ماجرای کافه‌بازی‌ها در مشهد نیز جزء پرونده‌های همیشه مختومه خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد