hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شبکه استراتژیک وکالت؛ میراث راهبردی امام هادی(ع)

شبکه استراتژیک وکالت؛ میراث راهبردی امام هادی(ع)

حجت الاسلام یحیی جهانگیری می گوید: تشکیلاتی کردن شبکه وکالت شیعی موجب شد تا امام از ایران تا مصر و از عراق تا یمن، شیعیان را هدایت و راهبری کند.

 نوشت: حجت الاسلام یحیی جهانگیری با اشاره به اینکه امام هادی(ع) همچون پدرش امام جواد(ع) در سن کودکی به امامت رسیدند، گفت: در خصوص امامت امام جواد(ع) حتی برخی شیعیان نسبت به امامت ایشان تردید داشتند اما در مورد امام هادی(ع) این تردید و اعتراض صورت نگرفت و به تبع آن فرقه ای ایجاد نشد و همه در محوریت امام هادی(ع) قرار گرفتند.

وی افزود: به نظر می رسد در اینجا یک اتفاقی رقم خورده است و آن این بود که آخرین امامان شیعه همچون امام جواد و هادی علیهما السلام در پی ایجاد آمادگی ذهنی شیعیان نسبت به توانمندی ائمه اطهار بودند و تاکید داشتند که نباید در خصوص توانمندی اهل بیت تردید کنید، و با اینکار قصد داشتند افکار عمومی را برای عصر غیبت آماده سازند.

این مبلغ بین الملل تصریح کرد: امام جواد و امام هادی علیهما السلام تاکید داشتند که با وجود سن پایین، ما شایسته عهده دار شدن مقام امامت هستیم و توان هدایت و راهبری جامعه را داریم و چه حاضر باشیم و چه در زندان باشیم قدرت هدایت جامعه و شیعیان را داریم. از این رو اهل بیت(ع) با این بیانات می خواستند ذهن مردم را آماده کنند و به آن ها بفهمانند اگر امام زمان شما در سن کودکی عهده دار مقام امامت شد در او تردید نکنید و امامت او را قبول کنید، و اگر امام زمان شما در دسترس نبود او را تکذیب نکنید.

وی گفت: بنا براین می بنیم که امامان فقط دوره خود را ملاحظه نمی کردند بلکه آینده نگری ایشان شامل سال ها و قرن های آتی هم می شد و هر کنشی را که می خواستند انجام بدهند قصد داشتند اثرات آن برای آینده هم اثرگذار باشد و یک ابهامی را رفع کند و یک نوری را پخش کند که هادی امت باشد.

کارشناس تبلیغ بین الملل با اشاره به تلاش های امام هادی(ع) برای حفظ وحدت جامعه اسلامی، اظهار داشت: وقتی امام جواد(ع) در سن کودکی امام شدند برخی معترض شدند و فرقه هایی شکل گرفت اما در دوران امامت امام هادی دیگر شاهد این انحرافات نیستیم زیرا این مسئله و شبهه برای مردم روشن شده بود و امامت او را می پذیرند و فرقه گرایی کم می شود و مسیر برای امامت امام مهدی(ع) در سن کودکی و عصر غیبت آماده می شود.

دکتر جهانگیری با اشاره به حضور فرقه غلات در دوران امام هادی(ع)، خاطرنشان کرد: با اینکه در این دوران شیعه فرقه فرقه نشده است و شیعه محور قرار گرفته است اما می بینیم برخی می خواهند با تحریک برخی دیگر از شیعیان آنها را به بیان عبارات غلو آمیز درباره اهل بیت وادارند تا از این طریق بتوانند شیعه را مهار کنند و این نشاندهنده نقشه حساب شده دشمنان علیه شیعه است که یا شیعه را فرقه فرقه کنند و یا نحله های انحرافی در درون شیعه ایجاد کنند تا بدین طریق بتوانند قدرت و نفوذ شیعه را مهار کنند.

وی افزود: مثلا در این دوران عده ای مطرح کردند که امام همان اله است و یا برخی گفتند که امام مگر غذا می خورد؟ و عملا می خواستند شیعه را به انحراف بکشانند ولی امام هادی(ع) با هوشیاری به روشنگری پرداختند و اجازه ندادند غلات با تفرقه افکنی و ایجاد انحراف به هدف خود که ضربه زدن به امامت و شیعه است، برسند.

وی با بیان اینکه سیره و گفتار امام هادی(ع) برای جامعه امروز ما الگو است، گفت: امام(ع) به همه ما آموخت که بی جهت وارد پرسش های الکی نشوید و بیهوده بر سر مسائلی که فایده ای برای شما ندارند بحث نکنید. در زمان امام هادی(ع) متوکل حاکم بود و به مباحث حدیثی ورود داشت و موضوع قرآن حادث است یا قدیم در آن ایام داغ بود و چه خون هایی که به خاطر این مسئله ریخته شد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این میان برخی در رابطه با این موضوع به امام مراجعه می کردند و نظر امام را می خواستند و امام متوجه شدند که اینها دنبال پاسخ نیستند بلکه با این سوال به دنبال تفرقه افکنی و ایجاد بحران در جامعه هستند و در راستای حل و فصل این بحران وارد عمل شده و مانع از این شد که جامعه شیعه با ورود به این مسائل دچار بحران شوند. به عبارت دیگر امام هادی(ع) شیعیان را از بحث در این موضوع نهی کردند تا از این طریق، شیعیان را از مناقشات بی‌فایده و مُضرّ و خطرات احتمالی آن دور نمایند.

حجت الاسلام دکتر جهانگیری در پایان با بیان اینکه امام هادی(ع) با وجود همه محدودیت ها شبکه ارتباطی شیعه را سامان بخشید، گفت: تشکیلاتی کردن شبکه وکالت شیعی موجب شد تا امام از ایران تا مصر و از عراق تا یمن، شیعیان را هدایت و راهبری کند و از این طریق مانع افتراق شیعه شده و زمینه های وحدت، همدلی و همگرایی شیعیان را فراهم سازد و آحاد امت اسلامی را حامی یکدیگر قرار دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد