hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی به‌وسیله شرکت‌های معدنی حبس شده‌اند

بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی به‌وسیله شرکت‌های معدنی حبس شده‌اند

ایسنا/کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی ما در اختیار شرکت‌های دولتی است، حبس شده‌اند و اجازه نمی‌دهند فعالیت کنند.

محمد رضا پورابراهیمی در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن و بزرگداشت هفته صنایع کوچک ضمن تبریک دهه فجر بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم استان کرمان بخش معادن و صنایع مرتبط با آن است.
وی افزود: اگرچه با چیزی که در شاخص‌های هدف‌گذاری کشور بیان شده به رتبه متوسطی رسیدیم اما می‌توانیم گام‌های بلندتری برداریم.
پورابراهیمی ادامه داد: بنده وقتی تازه به مجلس رفته بودم علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی یک کیلوگرم فولاد هم درکرمان تولید نمی‌شد اما امروز کرمان بطب تولید فولاد کشور است.
وی عنوان کرد: همه این اقدامات نشان‌دهنده آن است که نسبت به ظرفیت‌های‌مان عملکرد پایینی داریم؛ کل معادنی که در کشور می‌توانسته انجام شود بیش از ۱۰ درصد نیست و ۹۰ درصد ظرفیت معدنی ما غیرفعال است.
پورابراهیمی راهکار برای فعال کردن آن‌ها توضیح داد: ۱۰ سال پیش عملیات پهنه‌بندی انجام شد که باید حداکثر دو سال بعد نتیجه می‌داد اما این اتفاق نیفتاد و اطلاعات بر اساس عملیات ژئوفیزیک می‌بینم که این کار عملیاتی نشده است.
وی ادامه داد: بخش معدنی وزارت صمت باید بیاید برای این قسمت‌های غیرفعال فکری بکند؛ چه اشکالی دارد این پهنه‌بندی‌ها ابطال شود و مردم پای کار بیایند؟
پورابراهیمی ضمن درخواست اصلاح برخی مواد قانونی مانند ماده ۲۶ قانون معادن توضیح داد: چالش دیگر استان‌های معدنی مانند استان کرمان دستورالعمل‌هایی است که دولت در ذیل قانون می‌نویسد اما با قانون نمی‌خواند.
وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی ما در اختیار شرکت‌های دولتی است، حبس شده‌اند و اجازه نمی‌دهند فعالیت کنند.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم حرکت رو به جلویی داشته باشیم راهکارهای کارشناسی در اختیار ما قرار دارد گفت: اگر ما بخواهیم برای کارهای بزرگ تصمیم بگیریم کشور آمادگی آن را دارد؛ هم ظرفیت‌ها وجود دارد و هم جوانان با اراده و کاری.
پورابراهی با اشاره به اینکه استان کرمان علی‌رغم همه مشکلات با قدرت مسیر استحکام را به جلو می‌رود اظهار کرد: یک سند کامل و جامعی از آمایش سرزمینی استان کرمان و تأکید می‌کنیم که ظرفیت مجلس، کمیسیون اقتصادی مجلس و تخصص ما در اختیار شما است.
وی خاطرنشان کرد: امروز فضای مثبتی میان رویکرد تعاملی مجلس و دولت شکل گرفته بنابراین مسیر حرکت در حال متفاوت‌شدن با قبل است.
پورابراهیمی تأکید کرد: توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی، اشتغال، تولید و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان کرمان اولویت ما است. 
وی اضافه کرد: در دو سال کذشته علی‌رغم تمام سختی‌های تحریم‌ها، فقط در مرکز استان کرمان پنجاه هزار میلیارد تومن طرح سرمایه‌گذاری در استان عملیاتی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به آغاز تولید الکترود گرافیتی که نیاز صنعت فولاد است اما تاکنون مافیای واردات اجازه سرمایه‌گذاری در آن را نمی‌داد اشاره کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد