hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بهترین تضمین برای ایران حفظ کردن ظرفیت‌های هسته‌ای است

بهترین تضمین برای ایران حفظ کردن ظرفیت‌های هسته‌ای است

سفیر سابق ایران با بیان اینکه از بین بردن و امحای ظرفیت‌های کشور به هیچ عنوان به معنای توافق خوب نخواهد بود، گفت: بهترین تضمین برای جمهوری اسلامی ایران، حفظ کردن ظرفیت‌های هسته‌ای ااست.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به حصول توافق خوب در نتیجه مذاکرات وین، گفت: در توافق خوب، لغو تمامی تحریم‌ها، به خصوص تحریم‌هایی که قبل از خروج ترامپ از برجام اتفاق افتاده، مورد نظر است. بدین معنی که کلیه تحریم‌هایی را که ترامپ وضع کرد، چه در حوزه هسته‌ای و چه غیرهسته‌ای، همه باید لغو شود و شرایط به قبل از خروج ترامپ از برجام برگردد.  

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا اضافه کرد: نگاه دیگر از توافق خوب این است که کل تحریم‌ها باید لغو شود؛ نه اینکه حالت تعلیق پیدا کند. مقام معظم رهبری هم به نوعی به این موضوع اشاره کردند که ما اساسا تحریم را قبول نداریم و فرصتی که برای دولت قبل پیش آمد که مذاکره کند، با این انگیزه بود که کل تحریم‌ها بالمره لغو شود.  

وی ادامه داد: اما هیچ یک از آنها لغو نشد و به قوت خود باقی ماند؛ البته یا برخی تخفیف پیدا کرده و یا مثل فروش نفت به زمان دیگری منتقل شده است که هر ۶ ماه یکبار مجوز فروش آن را تمدید می‌کردند. یا مسئله «یو ترن» یا بسته بودن کانال نقل و انتقال مالی به دلار که کماکان وجود دارد و ما فقط به صورت موقت آن هم در برخی حوزه‌های خاص از آن استفاده کردیم.

ظهره‌وند با بیان اینکه باید ببینیم که توافق خوب را چه کسی و از چه منظری مطرح می‌کند، اضافه کرد: برداشت من این است که شرایط قبل از ترامپ و خصوصاً قبل از خروج ترامپ از برجام، می‌تواند توافقی باشد که مد نظر ایران است.  

وی با بیان اینکه بخش دیگر این توافق، قطعاً مربوط به تعهدات ما است، گفت: اگر قرار است ما در این وجه فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهیم و به دوره‌ای که ترامپ از برجام خارج شد، برگردیم، تکلیف مواد و منابعی که صرف کردیم و به غنی‌سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد رسیدیم، یا سانتریفیوژهای جدیدتر چه خواهد شد، از منظر ما قطعا امحا آنها و خارج کردنشان از کشور، به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان اضافه کرد: در حالی که طرف مقابل بر از بین بردن ظرفیت‌هایی که به آن رسیدیم تاکید دارد. و به اعتقاد من یکی از اهرم‌های تضمینی که می‌تواند در اختیار ما باشد، همین ظرفیت است. اگر قرار است توافق کنیم، طرف مقابل نمی‌تواند تضمین خاصی در این مورد بدهد که به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

ظهره‌وند با تاکید بر اینکه بهترین تضمین برای ما حفظ کردن ظرفیت‌هایمان است، ادامه داد: یعنی ما به هیچ عنوان نباید ظرفیت‌های خود را از بین ببریم و باید آن را مثل «شمشیر داموکلس»، حفظ کنیم و به صورت پلمپ شده در کشور نگهداری کنیم و با همان وضعیت گذشته برجام را جلو می‌بریم و در صورت توافق احتمالی اگر آمریکایی‌ها لحظه‌ای خواستند زیر میز بزنند و به تعهدات خود عمل نکنند، زحمت آن شکستن یک پلمپ است؛ همان چیزی که در سال ۸۴ اتفاق افتاد.  

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار داشت: اما چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواهند، از بین بردن و امحای این ظرفیت‌ها است که به هیچ عنوان به معنای توافق خوب نخواهد بود. توافق خوب یک سکه دو رو است که یک روی آن همان چیزی است که ایران بارها مطرح کرده است و روی دیگر سکه، تضمین آن ظرفیت مورد نظر است که باید در دست ایران باشد.  

ظهره‌وند بیان داشت: آمریکایی‌ها به دلایل مختلف و قانون‌هایی که مطرح می‌کنند، اجازه ندارند که برای برداشتن تحریم‌ها تضمین بخواهند، مگر کل تحریم‌ها لغو شود که آنها این کار را نخواهند کرد. بنابراین تضمین توافق خوب باید در اختیار ایران باشد. اگر بتوانیم تضمین را در اختیار بگیریم، توافق خوب خواهد بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد