hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قوانین منابع طبیعی بزرگ‌ترین مشکل معدن کاران خراسان جنوبی

قوانین منابع طبیعی بزرگ‌ترین مشکل معدن کاران خراسان جنوبی

خراسان جنوبی بیش از ۶۰۰ معدن فعال دارد و بر همین اساس به‌عنوان قطب معدنی کشور شناخته می‌شود که در صورت استفاده صحیح از این ظرفیت می‌تواند منجر به درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای این استان شود اما امروزه معدن کاران خراسان جنوبی در مرداب مشکلات گرفتارشده‌اند.

در نفس قانون تعارض داریم

به گزارش مهر، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به مشکلات پیش روی معدن کاران بیان کرد: قوانین منابع طبیعی بیشترین مشکل معدن کاران بوده که در نفس قانون تعارض داریم. علیرضا باقری ادامه داد: در حال حاضر قوانین برای جنگل‌های مازندران و دشت‌های فقیر نهبندان و سربیشه تفاوتی ندارد، چراکه تصریح کرده نسبت به پوشش گیاهی محافظ باشیم. او اجرای قوانین را از دیگر مشکلات پیش روی معدن کاران دانست و گفت: اداره منابع طبیعی در استان‌ها و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در موضوع اجرای قوانین معافیت‌ها و تبصره‌ها را رد می‌کنند. رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: اگر معدن کاری نسبت به اجرای قوانین اعتراضی داشته باشد، در مراحل بعدی رسیدگی می‌شود اما نتیجه تغییری نمی‌کند. او با تأکید بر اینکه معدن کاران در نفس و اجرای قانون دچار مشکل هستند افزود: در شرایط پیش رو بخش خصوصی نیازمند حمایت بوده که می‌طلبد موردتوجه قرار گیرد.

مشکلات منابع طبیعی در سراسر کشور فراگیر شده است

داریوش افتخاری، دبیر هیئت‌مدیره خانه معدن با بیان اینکه مشکلات منابع طبیعی در سراسر کشور فراگیر شده است، گفت: منابع طبیعی در استعلام‌ها به یک سری قوانین استناد می‌کند که مشکلاتی را منجر می‌شود.

او با بیان اینکه بر اساس تبصره ۴ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، معدن کار باید در تمام مراحل اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع طبیعی استعلام بگیرد، گفت: اگر قرار باشد معدنکار در هر مرحله از این دستگاه استعلام بگیرد و در هر مرحله با استعلام او موافقت نشود، تکلیف سرمایه‌گذاری‌اش چیست؟ افتخاری بیان کرد: این در حالی است که بر اساس ماده ۶۰ اصلاح قانون معادن، معدن کار تنها برای یک‌بار در مرحله اکتشاف از منابع طبیعی استعلام بگیرد. او مساحت ایران را ۱۶۳ میلیون هکتار دانست و بیان کرد: از این میزان ۹ درصد جنگل، ۵۲ درصد مرتع و ۱۱ درصد مناطق چهارگانه محیط‌زیست است. افتخاری با بیان اینکه درمجموع ۷۲ درصد از مساحت ایران توسط این دستگاه‌ها گرفته‌شده است، افزود: در سال قریب به ۹ هزارم درصد از سطح خاک کشور تحت عملیات معدن کاری قرار می‌گیرد بنابراین تخریب چندانی توسط معدن کار انجام نمی‌شود. او با اشاره به مزیت‌های معدن کاری بیان کرد: معدن نسبت به سایر صنایع آب بر نبوده و موتور محرکه اقتصاد هر منطقه محسوب می‌شود. افتخاری با بیان اینکه هر ماده معدنی ارزش خاصی داشته و اگر در زمان نیاز استخراج نشود مزیت خود را از دست می‌دهد، گفت: رعایت اصول فنی موردتوجه همه معدن کاران بوده بنابراین می‌طلبد این قشر موردحمایت قرار گیرند.

پیگیری نافرجام معدن کاران در رفع مشکلات

روح ا... محمدی، عضو خانه معدن هم با بیان اینکه جایگاه معدن در خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست، افزود: علی‌رغم اینکه خراسان جنوبی قطب معدنی کشور است، معدن کاران از سال‌ها پیش با منابع طبیعی درگیر هستند. او بیان کرد: برای رفع مشکلات معدن کاران با منابع طبیعی از هر شیوه‌ای اعم از برگزاری جلسات، رسانه‌ها، مطبوعات و رادیو استفاده‌شده اما به نتیجه نرسیده است. محمدی خواستار دیدار معدن کاران با خلیل آقایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری شد و گفت: همچنین خواستاریم واگذاری‌های لکه‌ای برای خراسان جنوبی، قیچ زارها و معادن تونلی تعیین تکلیف شود. او خواستار پای‌کار آوردن سرمایه‌گذاران بزرگ به بخش معدن خراسان جنوبی شد و اظهار کرد: برای آن دسته از معادن توانمندی که معدن کار توانایی ادامه فعالیت ندارد، می‌توان در اختیار سرمایه‌گذاران قرارداد.

محمدهادی اربابی عضو خانه معدن هم بیان کرد: طی دو سال پیش در مزایده پروانه بهره‌برداری برنده‌شده‌ایم و کار اکتشافی را نیز آغاز کرده‌ایم. او ادامه داد: بعد از گذشت یک ماه و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت، می‌گویند محدوده معدنی شما کوچک‌شده و مختصات تغییر کرده که این امر نیازمند بررسی ویژه است. اربابی با اشاره به مشکلات منابع طبیعی بیان کرد: اگر در محدوده معدنی بوته‌ای باشد حق قطع آن‌گونه را نداریم درصورتی‌که آمادگی کاشت گونه‌ای جایگزین راداریم.

برگشت ۱۲ درصد از حقوق معدن به خزانه دولت

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم بیان کرد: همه مجری قانون هستیم اما برخی از موارد نیازمند برگزاری نشست‌هایی بین دستگاه‌های نظارتی و مجموعه استان است. محمد سالاری با اشاره به استعلام‌های لازم برای معادن بیان کرد: مطابق قانون استعلام‌ها تنها در یک مرحله، اکتشاف، انجام می‌شود. سالاری با بیان اینکه وقتی معدنی ثبت می‌شود تا پایان عمر معدن در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در زمینه استخراج، ۱۲ درصد از کل حقوق بابت حقوق دولت به خزانه برگشت می‌خورد.

او ادامه داد: در سال جاری ۷۵۰ میلیون تومان از برگشت حقوق دولتی در راستای آب‌رسانی به روستای قلعه زری هزینه شده است. او با بیان اینکه بخش معدن مغفول مانده است، اظهار کرد: تمام صنایع وابسته به معدن بوده که این امر بر اهمیت این بخش می‌افزاید. سالاری بیان کرد: شاید برخی از سنگ‌اندازی‌ها به دلیل عدم اشرافیت به شرایط معدن باشد بنابراین باید معدن کاران متولیان را به سمت بازدید از معدن بکشانند که برگزاری جلسات در معدن می‌تواند راهکاری برای این موضوع باشد. معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: بر اساس قانون اگر معدن کار به تعهدات خود عمل نکند پروانه اکتشاف و بهره‌برداری او ابطال می‌شود.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد