hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > امکان افزایش تولید برنج، کلزا و علوفه / باید آب سبز را مدیریت کنیم

امکان افزایش تولید برنج، کلزا و علوفه / باید آب سبز را مدیریت کنیم

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای پروژه‌های بزرگ و جبران کمبود آب می‌توانیم حدود یک میلیون تن برنج اضافه تر در کشور تولید کنیم. همچنین امکان افزایش تولید۷۰۰ تا۸۰۰ هزار تن کلزا و حدود سه میلیون تن علوفه هم وجود دارد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا علیمراد اکبری در نشست خبری که به مناسب دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: دهه فجر امسال ۱۹۶۹ پروژه آب و خاک افتتاح خواهد شد که ۱۲۵۶ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده و برای ۱۳ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۱ هزار هکتار آبیاری نوین، ۲۲۰۰ هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری، ۱۸۲ کیلومتر لایروبی و مرمت قنوات، ۲۰۰۰ هکتار تجهیز و نوسازی شالیزار و خشکزار انجام شده است، افزود: اجرای این پروژه‌ها ۶۰ میلیون مترمکعب آب را صرفه جویی می‌کند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در ۱۲ استان اردبیل، بوشهر، فارس، سمنان، ایلام، خراسان جنوبی، لرستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، خوزستان، سیستان و بلوچستان برای پروژه‌های مرتبط به آب و خاک ۳۵۳۴ میلیاردتومان اعتبار تخصیص یافته است که بخشی از آن در سال ۱۴۰۰ و بخشی دیگر نیز در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

وی با اشاره به سه پروژه بزرگ در دولت سیزدهم  خاطر نشان کرد: پروژه استان‌های شمالی، گیلان مازندران و گلستان جزو پروژه‌های مهم محسوب می‌شود که اگر بتوان آن را محقق کرد، میزان تولید محصولات کشاوزری در این استان‌ها چند برابر خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه بین ۹ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب آب ناشی از بارش در سه استان شمالی وارد دریای خزر شده و از دسترس ما خارج می‌شود، گفت: با برنامه در نظر گرفته شده می توانیم بخشی از این آب های سبز را مدیریت کنیم.

وی همچنین به وضعیت تولید برنج نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۲تا ۲.۵ میلیون تن برنج تولید می کنیم و ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن واردات برنج داریم. در شمال کشور این پتانسیل وجود دارد که برنج دو بار کشت شود ولی در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از شالیزارها کشت دوم برنج نداشته ندارند. البته برای انجام آن باید زیرساخت‌ها از جمله تجهیز و نوسازی، زهکشی زیرزمینی و یکپارچه سازی اراضی انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: می توانیم در کشت سوم برنج محصول کلزا بکاریم و استان‌های شمالی نیز برای این کشت دارای آب سبز هستند. زیرا در این استان‌ها بیش از ۶۰۰ میلیمتر بارندگی وجود دارد و اگر در نقاط دیگر کشور بخواهیم کلزا بکاریم، باید آن را جایگزین محصولات دیگر از جمله گندم یا چغندرقند کنیم.

وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه‌های بزرگ و جبران کمبود آب می توانیم حدود یک میلیون تن برنج اضافه در کشور تولید کنیم. همچنین امکان افزایش تولید۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن کلزا و حدود سه میلیون تن علوفه هم وجود دارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد