hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خانه > طرز تهیه اکبر جوجه به 6 روش خوشمزه رستورانی و مجلسی در خانه

طرز تهیه اکبر جوجه به 6 روش خوشمزه رستورانی و مجلسی در خانه

1402/10/13 , 07:53
در این مطلب شما را با طرز تهیه اکبر جوجه با رب انار، شیر، با پوست مرغ و بدون آن به صورت مرحله ای با فیلم و نحوه مزه دار کردن اکبرجوجه آشنا خواهیم کرد.

اکبر جوجه یکی از غذاهای مجبوب شمالی است که برای گلوگاه مازندران است و اولین بار توسط علی اکبر کلبادی نژاد پخته شد.اکبر جوجه به روش های مختلفی طبخ می شود اما در ادامه این مطلب همراه ما باشید طرز تهیه اکبر جوجه با رب انار، طرز تهیه اکبر جوجه ساده، طرز تهیه اکبر جوجه بدون پوست، طرز تهیه اکبر جوجه با شیر، طرز تهیه اکبر جوجه گلوگاه را به صورت مرحله به مرحله با فیلم به همراه راز خوشمزگی اکبر جوجه را در اختیار شما قرار می دهیم.


اکبر جوجه
اکبر جوجه

 طرز تهیه اکبر جوجه با رب انار

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه با رب انار
مرغ ۸۰۰ گرمی 1 عدد
شیر ۲ لیوان
کره ۶۰ گرم
روغن ۵۰۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
رب انار 2 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق چای خوری
زعفران 1 قاشق
دانه گشنیز 1 قاشق چای خوری
پودرسیر 1 قاشق چای خوری
نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار کافی

در ادامه، آموزش مرحله به مرحله اكبر جوجه با سس مخصوص را مشاهده می‌کنید.

اکبر جوجه بدون پوست

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه برای۲ نفر
ران مرغ ۲ عدد کامل
زعفران دم کرده نصف فنجان
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
آب پیاز ۳ قاشق غذاخوری
کره ۳۰ گرم
آب جوش نصف لیوان
آب سرد ۲ لیوان
رب انار، نمک، فلفل و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه اکبر جوجه بدون پوست

  1. برای تهیه اکبر جوجه بدون پوست باید ابتدا دو لیوان آب سرد را در کاسه بریزید و ۲ قاشق آبلیمو و نمک را به آن اضافه و مواد را خوب به هم بزنید تا حل شوند.
  2. در این مرحله راغ مرغ شسته شده را به کاسه آب، آبلیمو و نمک اضافه کنید و صبر کنید تا ران ها به مدت یک ساعت و نیم یا بیشتر در کاسه بماند تا مزه دار شود.
  3. سپس ران ها را از کاسه خارج و در ظرف دیگری بگذارید.در ادامه به ران مرغ موادی مانند آب پیاز، زعفران، فلفل و سیر رنده شده به آن اضافه کنید و با دست ماساژ دهید و نیم ساعت صبر کنید تا مزه بگرد.
  4. در ماهیتابه حاوی روغن داغ، هر دو طرف مرغ را سرخ کنید.
  5. نصفی از کرده ذوب شده را به قسمت سرخ شده مرغ بمالید و باقی را در روغن بریزید
  6. .وقتی که طرف دیگر مرغ سرخ شد باید نصف لیوان آب جوش را به تابه اضافه کنید و درب آن را بگذارید و شعله را کم کنید و یک ساعت زمان دهید تا خوب بپزد.
  7. بعد از گذشت یک ساعت غذای شما آماده است، آن را از تابه خارج کنید و پوست آن را جدا کنید.

طرز تهیه اکبر جوجه گلوگاه

طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

طرز تهیه اکبر جوجه با شیر بسیار ساده است و روشی که مازندرانی ها برای طبخ استفاده می کنند. ابتدا مرغ را یک شب در شیر یا دوغ محلی و پیاز بگذارید و  روز بعد جوجه‌ها را در شیر و کره بپزید و سپس در کره فراوان سرخ می‌کنند. 

طرز تهیه اکبر جوجه ساده

اکبر جوجه در سرخ کن

طرز تهیه اکبر جوجه در سرخ کن بسیار ساده است و ابتدا مخلوط روغن مایع و کره را داخل سرخ کن بریزید و سپس جوجه ها را درون سرخ کن بگذارید و صبر کنید تا به طور کامل طلایی شوند.


راز خوشمزگی اکبر جوجه

  • برای خوشمزه شدن اکبر جوجه بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید زیرا مرغ ها باید در روغن شناور سرخ شود و اگر از روغن خوراکی استفاده کنید روغن زیادی جذب مرغ می شود.
  •  روغن مخصوص سرخ کردنی به راحتی نمی سوزد و باعث سیاه شدن مرغ نمی شود.
  • اگر اکبر جوجه شما سفت شد دلیل آن، حذف پوست مرغ است زیرا پوست، بافت گوشت را در برابر حرارت نگه می‌دارد و مانع از سفت شدن آن می‌شود.
  • یکی از نکات برای خوشمزه شدن این غذا، مزه دهی آن است. بنابراین، پوست مرغ را جدا نکنید و مرحله‌ی طعم‌دار کردن گوشت مرغ را با دقت و حوصله انجام دهید.
  • در هنگام سرخ کردن مرغ باید خرده های پیاز را از گوشت مرغ جدا کنید زیرا پیاز خیلی سریع می سوزد و همچنین زیبایی ظاهری اکبر جوجه هم کمتر شود.
  • اکبر جوجه معمولا با برنج آبکش شده ساده و یا کته سرو می شود اما برای این که این غذا را به سبک مازندارنی سرو کنید حتما باید آنرا با کته نوش جان کنید.
  • بهتر اسن برای تهیه این غذا، مزغی با وزن کم انتخاب کنید.
  • برای مزه دار کردن این غذا، ابتدا مقداری آب و نمک را با هم ترکیب کنید و محلول به دست آمده نباید بی‌نمک یا زیاد از حد شور باشد.سپس ۱ لیمو ترش و ۱ عدد پیاز ریز شده را به محلول اضافه کنید. در انتها ۲ عدد جوجه را درون این محلول بگذارید و روی ظرف را با سلفون بپوشایند و آن را درون یخچال قرار دهید. بعد از حداقل 12 ساعت، یک پیاز را مجدداً به صورت خلالی برش دهید و به مرغ اضافه کنید. همچنین، ۳ حبه سیر ریز شده را  به همراه ۵ قاشق غذاخوری زعفران دم شده و کمی فلفل سیاه به مواد اضافه کنید و با دست همه مواد را با هم مخلوط کنید و روی تکه‌های مرغ بمالید. سپس ظرف را با سلفون پوشانده و به مدت ۲ ساعت دیگر صبر کنید تا تکه‌های مرغ به خوبی مزه دار شوند.
  • برای تهیه سس اکبر جوجه، یک تابه را روی شعله گاز بگذارید و مقداری روغن داخل قابلمه که مرغ با آن پخته شده را درون تابه بریزید. سپس دو قاشق غذاخوری رب انار را با ۵۰ گرم کره اضافه و کمی تفت دهید. در ادامه مقداری گردو خرد شده را با یک لیوان آب مرغ به سس اضافه کنید و اجازه دهید تا غلیظ شود.

پرسش های متداول

علت سفت شدن اکبر جوجه چیست؟

علت سفت شدن اکبر جوجه می تواند جداکردن پوست مرغ باشد یا مرحل مزه دار کردن مرغ به درستی انجام نشده است.

چکار کنیم اکبر جوجه خشک نشه؟
برای این که اکبر جوجه خشک نشه باید از روغن سرخ کردن استفاده کنید.


سخن آخر

در این مطلب طرز تهیه اکبر جوجه به 6 روش خوشمزه و رستورانی را به صورت مرحله به مرحله با فیلم برای شما عزیزان آوردیم. در مطلب پربازدید دیگری طرز تهیه اسنک مرغ به 6 روش در ساندویچ ساز، فر و ماهیتابه را برای شما عزیزان آورده ایم. شما اکبر جوجه را به چه روشی درست می کنید؟ تجربه و سوالات خود را درباره طرز تهیه این غذای خوشمزه با ما و سایر کاربران سایت رویداد ایران به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4 (از 3 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد