hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اعتدال در زنجیره فولاد رعایت شود

اعتدال در زنجیره فولاد رعایت شود

در پی تشدید مشکلات واحدهای نورد فولادی طی چند هفته اخیر و همچنین الزام به عرضه با ضرر واحدهای نوردی برای کسب مجوز صادرات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن مذکور در نامه‌ای به وزیر این سازمان (وزارت صمت) خواستار رعایت اعتدال در زنجیره فولاد شد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، اعضای هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی معتقدند که" تشدید مشکلات واحدهای نوردی طی هفته‌های اخیر از افزایش قیمت مواداولیه تا عرضه قطره چکانی شمش فولاد (به عنوان ماده‌اولیه) به نسبت تولید در بورس کالا از یک سو و همچنین الزام به عرضه با ضرر واحدهای نوردی برای کسب مجوز صادرات از سوی وزارت صمت زمینه‌ساز مشکلات بسیاری شده است.

تشدید شدن این مشکلات سبب شد تا این انجمن در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن یادآوری وعده وزیر در روزهای نخست وزارت مبنی بر وعده کاهش قیمت فولاد و ممناعت از خام‌فروشی ممانعت، تاکید کنند: در ادامه مسیر، وعده‌های حفظ اعتدال در وضعیت تولید در زنجیره تا روند قیمت‌ها و همچنین ممانعت از خام فروشی هیچیک عملی نشود.  

در متن نامه انجمن نوردکاران فولادی آمده است که :

"یکی از اهداف عالی شما که در بیانات روزهای اولیه قبول مسئولیت در وزارتخانه مشاهده شد،   نظارت و کنترل دقیق با استفاده از ابزارهای شناخته شده اقتصادی نظیر عرضه، تقاضا، بورس و … و جلوگیری از افزایش قیمت در بازارهایی نظیر پتروشیمی و فولاد بود. پیشگیری از مهندسی عرضه و حمایت از صنایع پایین دستی و ارتقا سطح ارزش افزوده محصولات فولادی هم از اهداف آن وزارتخانه محترم بیان گردید که موجبات امیدواری فعالین عرصه نورد فولاد در کشور که قریب به ۸۰٫۰۰۰ نفر اشتغال می باشند را فراهم آورد.

متاسفانه با مهندسی عرضه و مهندسی قیمت که توسط بورس کالا صورت می‌گیرد، عملا رگلاتوری تبعیض آمیز به نحوی صورت می‌گیرد که صنایع بالادستی منتفع شده و صنایع پایین دستی رو به نابودی می‌روند؛ در همین راستا از هفته گذشته بورس کالا در تالار صنعتی، ورود دلالان و واسطه ها را آزاد نموده و موجب هرج و مرج بر بازار فولاد خصوصاً شمش به‌عنوان ماده اولیه و بیش از ۹۳درصد بهای تمام شده صنایع نوردی را رقم زده است و تبعاً افزایش قیمت شمش را در پی داشته است. البته از ورود واسطه ها و دلالان انتظار دیگری نمی‌رفت و قطعا مسئولانی که این ورود را زمینه‌سازی کرده‌اند، قطعا از عواقب و تبعات آن مطلع بوده‌اند.

بخش نورد کشور که قریب دو سال است با حاشیه سود پنج تا هفت درصد کار می‌کردند. اخیرا این امر به صفر رسیده (۵ بهمن ماه ۱۴۰۰) در صورتی که مستحضرید هزینه‌های رشد لااقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است. بسیار بدیهی است در این صورت اعضای انجمن امکان عرضه محصول در بورس را نخواهند داشت. در حال حاضر قیمت شمش و میلگرد در یک سطح قرار دارد که می‌توان از این اتفاق بعنوان ضایعه‌ای جبران ناپذیر و بسیار شکننده نام برد که نوردکاران را با زیان‌های فوق‌العاده روبه رو می‌شوند.  

انتظار می رفت جنابعالی و وزارت صمت به‌عنوان متولیان و سیاستگذاران صنعت کشور با ابزار بهین یاب در برابر این رفتار بورسی کالا عکس العمل منطقی ابراز می‌کردید و از حقوق مردم و فعالان صنعت نورد کشور دفاع می‌کردید.   البته نه تنها این اتفاق حادث نشد بلکه با کمال تعجب الزام به عرضه ۱۵ روزه واحدهای نوردی کشور و تهدید به جلوگیری از صادرات آنها نیز مزید بر علت شده است.

جنابعالی به خوبی مستحضر هستید که با توجه به تولید حدود ۲۰ میلیون تن فولاد خام (بیلت و بلوم) در کشور این انتظار می رود که عرضه یک میلیون تن به صورت ماهانه در بورس کالا صورت گیرد. در حالی که از ابتدای سال جاری تا کنون (بهمن ماه-۱۱) حدود ۳.۴ میلیون تن عرضه این محصولات در بورس کالا صورت پذیرفته است و سرنوشت مابقی این ماده خام اولیه صنعت فولاد کشور بر ما معلوم نیست.

مهندسی عرضه شمش- قطعی های مکرر برق- گاز و …، افزایش تعرفه های انرژی، التهابات بازار و بخشنامه های تهدید آمیز گاه و بی گاه وزارت صمت که عطف به ماسبق نیز می کند و ورود دلالان و واسطه ها به بورس کالا و … دیگر رمقی برای ما باقی نگذاشته است.

تولید یک میلیون مسکن در سال بعنوان یکی از شعارهای اساسی دولت محترم حداقل ۱۰ میلیون تن مقاطع طویل از قبیل میلگرد، کلاف، انواع پروفیل لازم دارد. تنها تولیدکنندگان این کالاهای مهم و راهبردی ما هستیم که انتظار حمایت سیاستگذاری مناسب از طرف جنابعالی را داریم اعضای هیئت مدیره این انجمن پس از گذشت حدود ۵ ماه از آغاز فعالیت حضرتعالی و مجددا درخواست برگزاری جلسه حضوری با جنابعالی و معاونین محترم جهت ارائه توضیحات شفاف را داریم. "


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد