hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرگ‌ومیر ناشی از واکسن‌ «آسترازنکا» ‌در اصفهان‌ صحت ندارد

مرگ‌ومیر ناشی از واکسن‌ «آسترازنکا» ‌در اصفهان‌ صحت ندارد

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان در مورد آمار مرگ و میرآخرین محموله وارادتی واکسن «آسترازنکا» گفت: در استان اصفهان مطابق روال گذشته واکسیناسیون همشهریان صورت گرفته و وقوع مرگ و میر ناشی از آخرین محموله وارداتی واکسن «آسترازنکا» در اصفهان صحت ندارد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتشار سویه «اومیکرون» در استان اصفهان و افزایش آمار مبتلایان، اظهار کرد: در حال حاضر اصفهان در وضعیت نارنجی و شهرستان کاشان در شرایط قرمز کرونایی است و علائم ابتلاء به سویه «اومیکرون» مانند سرماخوردگی است و بیماران با دیدن علائمی مانند عطسه، سرفه، گلودرد، بدن درد باید سریع به پزشک مراجعه و از خود درمانی پرهیز کنند.

علائم بیماران مبتلا به سویه «اومیکرون»

وی اضافه کرد: بیماران بعد از دریافت دستورهای پزشکی در خانه به مدت پنج روز قرنطینه شده و از تعامل با کودکان و سالمندان اجتناب کنند و انجام تست کرونا بعد از قرنطینه نیز لازم است تا مشخص شود مبتلا به «اومیکرون» شدند و معمولاً بیماران مبتلا به سویه جدید کرونا علائم سرماخوردگی دارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: تزریق دوز سوم واکسن کرونا تا ۸۰ درصد مقاومت بدن را در برابر ابتلاء به سویه‌های جدید افزایش و احتمال ابتلای شدید به کرونا را کاهش می‌دهد و کسانی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کردند و سه ماه از تزریق دوز سوم آنها گذشته است بهتر است هر چه سریع‌تر برای تزریق نوبت سوم به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی در مورد توقف واکسن «آسترازنکا» در هفته‌های گذشته، تصریح کرد: از ابتدا توصیه‌ها بر این بوده که اولویت اول تزریق واکسن «آسترازنکا» برای افراد بالای ۵۰ سال باشد، اما در سنین زیر ۵۰ سال هم منع مصرف ندارد، به همشهریان توصیه می‌شود در سنین زیر ۵۰ سال واکسن‌های دیگری را برای تزریق انتخاب کنند هرچند تاکنون محدودیتی در مورد تزریق این نوع واکسن برای همه گروه‌های سنی اعلام نشده است.

تزریق واکسن «آسترازنکا» مطابق روال گذشته

فدایی در خصوص خبری مبنی بر وجود مرگ و میر از تزریق واکسن‌های آخرین محموله وارداتی «آسترازنکا» گفت: در استان اصفهان مطابق روال گذشته واکسیناسیون همشهریان صورت گرفته و مشکلی وجود نداشته است، خبر وقوع مرگ‌و میر ناشی از آخرین محموله وارداتی واکسن «آسترازنکا» در اصفهان صحت ندارد و بعد از تزریق واکسن به شهروندان هم مشکل یا عارضه جدیدی گزارش نشده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اظهار کرد: در اصفهان مشکل کمبود واکسن «آسترازنکا» وجود ندارد و اکنون همه واکسن‌ها به میزان لازم موجود است، برای هفته‌های آینده نمی‌توان وضعیت را پیش‌بینی کرد، فعلاً واکسن آسترازنکا برای متقاضیان آن موجود است.

وی در مورد واکسیناسیون کودکان تاکید کرد: واکسینه کردن کودکان سنینی ۹ تا ۱۱ سال از نهم بهمن ماه شروع شده و والدین به صورت اختیاری و داوطلبانه می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا به کودکان خود به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند و دو دوز واکسن را با فاصله یک ماه برای کودکان تزریق کنند، در حال حاضر دو نوع واکسن «سینوفارم» و «پاستوکووک» برای این گروه سنی کودکان تزریق می‌شود.

صحبت در مورد عوارض واکسیناسیون کودکان زودهنگام است

فدایی ادامه داد: برنامه واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۱ سال تازه شروع شده است و صحبت کردن در مورد عوارض آن بسیار زودهنگام است، هر برنامه‌ای که در سطح ملی شروع می‌شود به طور یقین همه موارد آن در نظر گرفته شده و بررسی‌های لازم در مورد ایمنی این نوع واکسن‌ها برای کودکان انجام شده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان توصیه کرد: در حال حاضر اصفهان در وضعیت نارنجی و شهر کاشان قرمز است، برای پیشگیری از انتشار سویه «اومیکرون» شهروندانی که هنوز هیچ نوع واکسنی دریافت نکردند بدانند در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند و تزریق واکسن را برای مصون ماندن از ابتلاء به سویه جدید کرونا جدی بگیرند و مابقی شهروندان نیز سریع‌تر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و از بودن در محیط‌های شلوغ و سربسته اجتناب کنند تا از موج ششم کرونا در هفته‌های آینده عبور کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد