hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > دستاوردهای استان گلستان به برکت انقلاب/ افزایش ۱۷ ساله امید به زندگی در گلستان

دستاوردهای استان گلستان به برکت انقلاب/ افزایش ۱۷ ساله امید به زندگی در گلستان

استاندار گلستان با اشاره به خدمات ارزشمند انقلاب اسلامی در استان‌گلستان، گفت: امید به زندگی در استان از ابتدای انقلاب تا امروز ۱۷ سال افزایش یافته است.

علی محمد زنگنه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر با اشاره به اینکه کشورمان بیش از ۴ دهه است که با دشمنی های استکبار رو به روست، اظهار کرد: بعد از جنگ تحمیلی و ترور، جنگ فرهنگی، ناتو و شبیخون فرهنگی و چالش های سیاسی و اقتصادی بسیاری بر ما تحمیل شده که در کنار همه چالش هایی که در این بیش از ۴ دهه داشته ایم با قدرت مسیرمان را ادامه داده ایم.

وی با بیان اینکه اقتصاد گلستان در ۴۳ سال گذشته بر محورهای مختلفی استوار بوده است، افزود: نقش کشاورزی همواره در این سالها پررنگ تر بوده به شکلی که امروز در ۱۵ نوع از محصولات استراتژیک استان ما رتبه نخست و یا برتر کشور را دارد.

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه در میزان تولید گوشت مرغ رتبه دوم‌، در تولید گندم رتبه سوم و در تولید شلتوک و ماهیان گرم آبی چهارم کشور هستیم، خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ تولیدات کشاورزی ما یک و نیم‌ میلیون‌تن بوده و امروز به بیش از ۵ و نیم‌میلیون تن رسیده است.

زنگانه از افزایش تولید گوشت مرغ به میزان ۱۸ برابر نسبت به ابتدای انقلاب در استان گلستان خبر داد و گفت: تولید گندم و کلزا در استان گلستان در این سالهای بعد از انقلاب چهار برابر و تولید محصولات باغی ۱۰ برابر شده است.

وی میزان رشد مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان را بعد از انقلاب ۸۵۰ درصد دانست و تاکید کرد: ۸۰ هزار هکتار سیستم‌نوین آبیاری نوین در استان در بعد از انقلاب باعث افزایش ۴۴ درصدی راندمان، افزایش ۳۰ درصدی محصول و کاهش ۲۵ درصدی نیاز به کود شده است.

استاندار گلستان با بیان اینکه پیش از انقلاب میزان زهکشی زمینهای زراعی استان تنها ۳ هزار هکتار بود، ادامه داد: امروز این آمار به ۱۱۰ هزار هکتار رسیده و ۵۰ هزار هکتار هم در کوتاه مدت و ۱۷۰ هزار هکتار دیگر در برنامه میان مدت ما قرار دارد.

زنگانه با اشتره به پیشرفت های استان گلستان به برکت انقلاب، تصریح کرد: در حوزه شیلات و آبزیان در سال ۵۷ چهار هزار تن محصولات تولید می شده که در ۹ ماهه ابتدای امسال فقط این آمار به پنج و نیم برابر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش صنعت در سال ۵۷ تنها ۸۴ فقره مجوز صنایع در حوزه جغرافیایی ما صادر شده بود، اضافه کرد: آمار ما در این حوزه فقط در کشاورزی گلستان به ۹۴۰ فقره در سال اخیر رسیده است در حالیکه ما پیش از انقلاب هیچ شهرک و ناحیه صنعتی نداشتیم ولی در حال حاضر ۲۳ شهرک و ناحیه به مساحت ۲۳ هزار هکتار در استان ایجاد شده است.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه معادن استان در سال ۵۷ فقط ۹ فقره بوده است، تاکید کرد: در حال حاضر معادن فعال به ۶۲ فقره افزایش پیدا کرده و در بخش ساخت هتل نیز از هشت هتل و مهمانپذیر در حال حاضر به ۴۲ واحد با ۳.۷۰۰ تخت افزایش پیدا کرده است.

زنگانه با بیان اینکه ثبت آثار ملی ما در سال ۵۷ فقط ۳۷ مورد بوده و در حال حاضر بیش از ۹۸۰ مورد شده است، خاطرنشان کرد: اقامت گردشگران در سال ۱۴۰۰ علی رغم کرونا ۱۰ میلیون گردشگر اقامت در استان بوده که به نسبت گذشته قابل مقایسه نیست.

وی با تاکید بر اینکه ۸۷۴ تعاونی در زمان انتزاع گلستان از مازندران ثبت شده بود، ادامه داد: اما الان ۱۱ هزار و ۸۶۷ تعاونی در استان تشکیل شده است.

استاندار گلستان از افزایش تعداد مشترکین برق از ۸۲ هزار به ۷۲۵ هزار مشترک، اظهار کرد: در بخش آب شهری ۱۰۰ درصد شهرها تحت پوشش و ۶۱۸ کیلومتر شبکه انتقال و جمع آوری فاضلاب در شهرها ایجاد شده که در بخش روستایی تامین آب بهداشتی از ۱۵۰ روستابه ۸۳۴ روستا در سال جاری افزایش یافته است.

زنگانه با اشاره به اینکه تمامی شهرهای استان از نعمت گاز برخوردار بوده و ۹۸ درصد روستاها نیز از این نعمت برخوردار شده اند، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۸۴ واحد صنعتی نیز از نعمت گاز بهره مند هستند و از طرفی شاخص امید به زندگی در استان از ۵۷ سال به ۷۴ سال ارتقا یافته است.


منبع: isna-1400111107864

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد