hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد

طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصرار بر مصوبه خود در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه علنی روز یکشنبه (۱۰ بهمن) مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مورد ایرادات شورای نگهبان به طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در دستور کار قرار گرفت، کمیسیون شوراها بر مصوبه خود اصرار کرده بود، نمایندگان مجلس نیز با نظر کمیسیون در این خصوص موافقت کردند.

با اصرار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بر مصوبه خود، طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران برای رفع اختلاف نظر شورای نگهبان و مجلس بر سر این طرح  به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

تبصره (۶) ذیل ماده واحده به شرح زیر اصلاح شده بود:

تبصره ۶ - آراء و تصمیمات هیات مرکزی نظارت منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات حداکثر ظرف دو روز کاری پس از ابلاغ به داوطلب یا انتشار عمومی در خصوص ابطال یک یا چند صندوق و یا حوزه انتخابیه، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است. دیوان نیز موظف است به موضوع خارج از نوبت رسیدگی کند و چنانچه رأی یا تصمیم را واجد ایراد مؤثر تشخیص دهد، شعبه رسیدگی کننده باید با ذکر همه موارد به‌صورت مستند و مستدل و با تعیین مصادیق، موضوع را جهت اتخاذ تصمیم نهایی به هیئت مرکزی نظارت اعاده کند. هیئت مرکزی نظارت پس از رسیدگی به ایرادات شعبه رسیدگی کننده اقدام به صدور رای یا تصمیم نهایی می نماید و این نظر قطعی و غیر قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

در تبصره ۶  نظر شورای نگهبان به این شرح است که قطعی و نهایی دانستن نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و در نتیجه غیرقابل شکایت بودن این نظر در دیوان عدالت اداری، مغایر اصول ۳۴ و ۱۷۳ قانون اساسی شناخته شد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد