hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علائم شایعترین "سرطان" در کودکان را بشناسید

علائم شایعترین "سرطان" در کودکان را بشناسید

یک فوق تخصص هماتولوژی و آنکلوژی کودکان، از سرطان خون به عنوان شایعترین سرطان در کودکان یاد کرد و به تشریح علائم این نوع سرطان پرداخت.

دکتر رضا اکرمی پور به مناسبت هفته ملی پویش مبارزه با سرطان(8 تا 15 بهمن)، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه عمده موارد سرطان در بزرگسالان رخ می دهد، گفت: تقریبا 99 درصد موارد ابتلا به سرطان مربوط به بزرگسالان است و تنها یک درصد سرطان ها در سنین کودکی رخ می دهد.

وی یادآور شد: با توجه به سختی و رنجی که کودکان در درمان سرطان متحمل می شوند، از همین رو همین یک درصد هم آمار زیاد و قابل توجهی است.

اکرمی پور خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود از هر یک میلیون کودک زیر 15 سال در جهان، 100 تا 130 نفر آنها به سرطان مبتلا می شوند.

این فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی کودکان از سرطان خون به عنوان شایعترین نوع سرطان در کودکان یاد کرد و افزود: تقریبا از هر چهار کودک مبتلا به سرطان یک نفر آنها مبتلا به سرطان خون است.

وی افزود: در خون سلول‌های خونی تکثیر پیدا کرده و سپس تخصصی می شوند، یعنی هر سلول عهده دار یک وظیفه در خون می شود، اما این میان اگر تکثیر سلول‌ها بی رویه اتفاق افتاده و سلول‌ها تخصصی نشوند، سلولهای سرطانی شکل می گیرند.

اکرمی پور گفت: منشا سرطان خون، در مغز استخوان است و انواع مختلفی دارد.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح علائم سرطان خون در کودکان، از رنگ پریدگی غیرمعمولی به عنوان یکی از مهمترین علائم این نوع سرطان یاد کرد و افزود: این رنگ پریدگی معمولا همراه با کبودی های غیرمعمول بر روی پوست همراه است.

وی افزود: همچنین بی حالی، تب و خونریزی هم از دیگر علائم اولیه سرطان خون در کودکان است.

اکرمی پور گفت: این علائم مشابهت زیادی با علائم سایر بیماری ها داشته و ممکن است بسیاری والدین نسبت به آن بی توجه باشند، درحالیکه تشخیص به موقع سرطان خون نقش موثری در روند درمان آن دارد، بنابراین توصیه می شود والدین به هنگام مشاهده این علائم حتما کودک را نزد پزشک برده و معاینات تخصصی‌تر را انجام دهند.

این فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی کودکان خاطرنشان کرد: در معاینات تخصص این امکان هست که بزرگ شدن گره های لنفاوی هم مشاهده شود.

اکرمی پور با بیان اینکه درمان سرطان در کودکان بسیار راحت تر از بزرگسالان است، گفت: خوشبختانه درمان سرطان در کودکان پاسخ خوبی دارد و در برخی انواع سرطان خون بعضا 80 تا 90 درصد شانس موفقیت درمان وجود دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد