hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نحوه کاشت درخت سنجد

نحوه کاشت درخت سنجد

سنجد از درختان بومی مناطق آسیای غربی، همیالیا و اروپا است و در کشور ایران نیز از در نواحی استپی قابل رویش و رشد است. در کاشت درخت سنجد از دو روش قلمه زنی و کاشت بذر است که در فصل های خاصی از سال قابل کاشت و پرورش است.

اگر می خواهید برای کاشتن درخت سنجد از روش کاشتن بذر استفاده کنید باید در فصل پاییز این کار را انجام دهید و در فصل سرما باید از این درخت به خوبی نگهداری کنید نوع دیگر کاشتن این درخت با میوه های پر خاصیت فصل بهار و بعد از گذر فصل سرما است که می تواند به روش قلمه زنی یا کاشتن بذر صورت بگیرد. این درخت برای قلمه زدن دشوار است و باید این کار را برای یافتن ریشه مرغوب قلمه با دقت بیشتر انجام دهید. در ادامه نیز بیشتر در رابطه با نحوه کاشت صحیح و نگهداری و مراقبت درخت سنجد توضیح خواهیم داد.

نحوه کاشت درخت سنجد:

به طور کلی روش هایی که برای کاشتن درخت سنجد مناسب است روش کاشتن بذر، خوابانیدن و قلمه زنی به روش نیمه خشبی و خشبی است که تحقیقات نشان می دهد کاشتن این درخت به روش قلمه خشبی در فصل زمستان و دی ماه با استفاده از چوب سخت روش مناسب تری خواهد بود.



مراحل کاشتن درخت سنجد با بذر

  • به منظور کاشت هسته سنجد باید اجازه دهید تا میوه سنجد بر روی درخت به خوبی برسد و تغییر رنگ دهد.
  • حال میوه رسیده را از شاخه چیده و قسمت گوشتی آن را از روی هسته جدا کنید.
  • البته مراقب باشید، آسیبی به هسته نرسد، در صورت تمایل می توانید هسته را با آب ولرم بشویید تا به خوبی تمیز شود.
  • اکنون هسته سنجد را در مخلوط خاک پیت ماس یا خاک اره مرطوب کاشته و آن را آبیاری کنید.
  • سپس گلدان را حدود یک ماه در دمای معمولی اتاق و در برابر نور غیر مستقیم خورشید بگذارید، در طی این مدت باید بستر گیاه را مرطوب نگه دارید. (نباید خیس و غرقاب باشد)
  • بعد از حدود یک ماه، گلدان را به مدت ۳ ماه در مکانی با دمای یک تا ۵ درجه سانتیگراد منتقل کنید و همچنان رطوبت آن را تامین کنید.
  • سپس آن را در معرض نور مستقیم خورشید و با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد قرار دهید، همچنین روزانه به آن آب دهید، حدوداً ۶ هفته طول می کشد تا جوانه های سنجد را مشاهده کنید.


مراحل کاشتن نهال سنجد

  • برای این کار ابتدا یک نهال سالم و قوی از سنجد تهیه کنید.
  • سپس آن را در داخل گودالی در اندازه تقریبی حدوداً ۲ تا ۳ برابر عرض و طول ریشه قرار دهید.
  • اگرچه بزرگتر بودن گودال موجب رشد بهتر ریشه شده و راحت تر می توانید نهال را داخل آن بکارید، اما باید آن را بیش از حد عمیق یا کم عمق حفر نکنید، عمق ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر برای کاشتن نهال مناسب می باشد.
  • اکنون ریشه نهال را با دقت و بدون درآوردن فشار به ریشه به شکل عمودی در داخل گودال بگذارید، سپس داخل گودال را با همان خاک خارج کرده از گودال به همراه مقداری کود دامی پوسیده پر کنید.
  • بعد از کاشتن نهال سنجد، بالافاصله آن را آبیاری کرده و چند ساعت بعد نیز مجدداً  آبیاری را تکرار کنید تا نهال به خوبی در خاک استقرار یابد.
  • بهترین و مناسب ترین زمان برای کاشتن نهال سنجد در اواخر فصل زمستان یعنی نیمه اول اسفند می باشد.

خاک مناسب:

خاک مناسب برای کاشت درخت سنجد باید دارای بافتی متوسط باشد و در مناطق کوهپایه ای نیز دارای رشد موفقی است که از گیاهان اقتصادی در اینگونه مناطق به شمار می رود کو مورد نیاز برای تقویت خاک این درخت کود دامی است نهال این درخت باید در اسفند در عمق ۱۰-۳۰ سانتی متر کاشته شود و فاصله کشت نیز باید ۴-۵ متر باشد.

آبیاری:

بعد از کاشتن درخت سنجد نوبت به مرحله آبیاری آن می رسد این درخت نیاز به آب کمی دارد زیرا از درختان مقاوم است زمان مناسب برای آبیاری این درختان تیر و مرداد است که در فصل رشد آن هر ۱۵ روز باید آبیاری صورت بگیرد و بعد از رشد هر ۴۰ روز یک بار برای آبیاری زمان مناسبی است.

دما و نور:

دمای محیط مناسب برای کاشت سنجد باید بین ۴۵درجه سانتی گراد تا – ۳۵ درجه سانتی گراد باشد و رطوبت مورد نیاز برای محیط ۶۵ درصد است. این درخت باید رد معرض کامل نور خورشید قرار بگیرد و در طول ۶- ساعت زمان مناسبی برای نور رسیدن به این درخت است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد