hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با ۱۰ شریک اصلی تجاری ایران

آشنایی با ۱۰ شریک اصلی تجاری ایران

روند رو به رشد صادرات و واردات ایران که از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده تا پایان دی ماه نیز ادامه پیدا کرده و به نظر می‌رسد امکان بازگشت به آمارهای روزهای پیش از کرونا وجود دارد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، از ابتدای سال گذشته و همزمان با آغاز شیوع جهانی کرونا، تجارت ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان تحت تاثیر محدودیت‌های حاصل از آن قرار گرفت و در نیمه نخست ۱۳۹۹، آمار تجارت خارجی به شدت افت کرد.

از ابتدای سال جاری اما به دنبال آغاز روند واکسیناسیون و کاهش نسبی محدودیت‌ها، بار دیگر امکان افزایش صادرات فراهم شد و ایران نیز توانست از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کند.

طبق اعلام پژوهشکده اتاق بازرگانی تهران، در پایان ۱۰ ماهه سال جاری، صادرات غیر نفتی ایران به ۳۸.۷ میلیارد دلار رسیده که افزایشی ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه واردات نیز عدد نهایی به ۴۱.۴ میلیارد دلار رسیده که در این حوزه نیز ۳۴ درصد رشد به ثبت رسیده است. به این ترتیب همچنان تراز تجاری ایران در پایان ۱۰ ماه منفی باقی مانده و با افزایش فاصله میان صادرات و واردات، بعید به نظر می‌رسد که در سال جاری امکان جبران آن وجود داشته باشد.

در تجارت ماهانه اما همچنان روند سینوسی ادامه دارد. در دی ماه تجارت ایران ۸.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. در این مدت میزان صادرات ۱۰ درصد و میزان واردات هفت درصد پایین آمده است. این در حالی است که آمار تجارت در آذر ماه، پس از افت نسبی در آبان بار دیگر صعودی شده بود. از نظر وزنی نیز تجارت در دی ماه ۲۷ درصد کاهش یافته و به این ترتیب میزان صادرات ۳۰ و میزان واردات ۱۸ درصد افت کرده است.

بر خلاف سال‌های قبل که امکان تغییر در میان شرکای اصلی تجاری ایران وجود داشت، در سال جاری تقریبا هیچ جابجایی میان این کشورها به ثبت نرسیده است.

همچنان اصلی‌ترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی چین بوده و عراق نیز در رتبه دوم قرار دارد. در حالی که در سال گذشته برای مقطعی عراق به عنوان اصلی‌ترین مقصد کالاهای ایران معرفی شد اما به نظر می‌رسد با بهبود شرایط حمل و نقل، چین این جایگاه را تا پایان سال از دست نخواهد داد.

ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان دیگر مقاصد اصلی کالاهای ایرانی را تشکیل می‌دهند. در این بخش نیز تغییر خاصی دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد با وجود تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان، این کشور همچنان جز اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران باقی خواهد ماند.

در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران اما امارات متحده عربی همچنان صدرنشین است و چین در رتبه دوم قرار گرفته و این در حالی است که برای مدتی نسبتا طولانی چین اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران بود اما از ابتدای سال جاری، تقریبا در تمامی ماه‌ها، امارات صدرنشین این فهرست بوده است.

ترکیه در رتبه سوم قرار گرفته و پس از آن آلمان و سوییس هستند. دو کشور اروپایی نیز از چند ماه قبل نام خود را در فهرست اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران قرار داده‌اند و هرچند صادرات آنها فاصله زیادی با عملکرد امارات متحده عربی دارد اما با این وجود بخشی از نیازهای ایران از طریق این کشورها جبران می‌شود. با این وجود همچنان چین شریک اصلی تجاری ایران است و پس از آن امارات متحده عربی و ترکیه قرار دارند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد