hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > پیش‌بینی کشت ۱۵ هزار هکتار گندم دیم در سرخس

پیش‌بینی کشت ۱۵ هزار هکتار گندم دیم در سرخس

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سرخس از آغاز کشت دیم غلات در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به بارندگی‌هایی که تا کنون رخ داده و پیش‌بینی بارندگی‌های مناسب در اسفند ماه، تاکنون بالغ بر ۷۵۰۰ هکتار گندم به صورت دیم در اراضی شهرستان سرخس کشت شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان فصل کاشت سطح زیرکشت به ۱۵ هزار هکتار افزایش یابد.

محمدعلی رهنما در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که تا این لحظه در شهرستان سرخس داشته‌ایم، شرایط برای کشت دیم تا حدودی فراهم شده و کشاورزان در حال کشت اراضی دیم هستند.

وی با مقایسه میزان کشت دیم سال جاری نسبت به کشت دیم سال زراعی گذشته گفت: سال گذشته حدود ۲۰ هزار هکتار کشت دیم داشتیم اما به دلیل عدم پراکنش مناسب بارندگی‌ها و وقوع خشکسالی این کشت‌ها سبز نشد و هیچ‌گونه برداشتی نداشتیم.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان بارندگی‌ها در شهرستان سرخس نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته اما پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از این است که در اسفند ماه بارندگی‌های خوبی خواهیم داشت.

کشت ۴۵۰۰ هکتار گندم و ۲۰۰۰ هکتار جو در شهرستان سرخس در سال زراعی جاری

رهنما در ادامه از کشت پاییزه غلات در شهرستان سرخس خبر داد و در این زمینه عنوان کرد: کشت پاییزه غلات از اواسط شهریور ماه در شهرستان آغاز شده که تا پایان آذر ماه ادامه داشت و در سال زراعی جاری ۴۵۰۰ هکتار گندم و ۲۰۰۰ هکتار جو در شهرستان سرخس کشت شده است.

وی از افزایش سطح زیر کشت جو در شهرستان سرخس خبر داد و تصریح کرد: سطح زیر کشت غلات به صورت آبی نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته اما نکته قابل‌ توجه این است که با توجه به اینکه شهرستان سرخس از شهرستان‌هایی است که دامداری در آن رونق دارد، سال جاری میزان کشت جو در شهرستان نسبت به سال گذشته به میزان ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس بیان کرد: علاوه بر کشت غلات، کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا نیز به صورت پاییزه در شهرستان سرخس انجام شده و با توجه به بارندگی‌ها و شرایط آب و هوایی  حدود ۱۰۰ هکتار کلزا کشت شده که این مزارع فعلا در مرحله پنجه‌زنی بوده و از شرایط کیفی مناسبی برخوردار است.

وی گفت: به منظور آگاهی کشاورزان سال زراعی جاری اقدامات خوبی از طریق جهاد کشاورزی در منطقه انجام شد که از جمله این اقدامات می‌توان به دیدار چهره به چهره در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی در مراکز دهستان‌ها و حداقل در پنج نقطه روستایی شهرستان اشاره کرد. همچنین توزیع بذرهای اصلاح شده و تامین سهمیه کود مورد نیاز کشاورزان از جمله سایر اقداماتی بوده که انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس اظهار کرد: امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها و انجام اینگونه اقدامات آموزشی و راهنمایی‌هایی که صورت گرفته، سال زراعی خوب و بابرکتی پیش روی کشاورزان باشد و افزایش عملکرد تا حدودی اثرات خشکسالی اخیر را جبران کند.

میانگین بارندگی سالانه در شهرستان سرخس ۱۸۱ میلیمتر و میزان بارندگی در سال زراعی جدید تاکنون  ۵۰ میلیمتر گزارش شده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد