hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > ستاره یا لوگو؟ مساله این است

ستاره یا لوگو؟ مساله این است

                                                          
 موضوع ستاره زدن روی پیراهن، چند سالی است که در فوتبال ایران داغ شده؛ چرا که هواداران سرخابی‌های تهران، سوژه جدیدی را برای کری خوانی پیدا کرده‌اند.                                                                     
                                                                                          
                                                                                              
                                                                                               



                       

موضوع ستاره زدن روی پیراهن، چند سالی است که در فوتبال ایران داغ شده؛ چرا که هواداران سرخابی‌های تهران، سوژه جدیدی را برای کری خوانی پیدا کرده‌اند. شاید اگر باشگاه استقلال به نوعی زرنگی نمی‌کرد و ستاره‌های آسیایی را به عنوان بخشی از لوگوی باشگاه به ثبت نمی‌رساند، اکنون شاهد این سطح از حساسیت در مورد یک موضوع معمولی نبودیم اما حالا هواداران دوآتشه پرسپولیس نیز یک ستاره روی پیراهن محبوب‌شان دارند تا مقابل تیفوسی‌های آبی، جنگ ستاره‌ای راه بیندازند! این ماجراها از سال 95 آغاز شد؛زمانی که قرمزهای تهران پس از سال ها در آستانه قهرمانی قرار گرفتند اما دهمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ پانزدهم رقم نخورد تا موضوع اولین ستاره فوتبال ایران به سال بعد موکول شود.

در لیگ شانزدهم، پرسپولیس بالاخره قله فوتبال ایران را فتح کرد تا ستاره مورد انتظار این تیم روی پیراهن قرمز چشمک بزند؛ هرچند این ستاره بسیار مورد تایید خانواده پرسپولیس است اما با توجه به اظهارات سعید فتاحی، به نظر می‌رسد سازمان لیگ ایران این موضوع را به رسمیت‌نمی‌شناسد.

مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ به «قانون» گفت: یک باشگاه فوتبال می‌تواند درلوگوی خودش 10 ستاره بگذارد و آن را ثبت کند و ما نیز نمی‌توانیم بگوییم چرا این کار را کرده‌اید اما اگر بگویند ما برای قهرمانی در لیگ این کار را کرده‌ایم، خیر. ما برای قهرمانی در لیگ چنین چیزی نداریم. باشگاه استقلال ستاره‌ها را درلوگوی خودش ثبت کرده و پرسپولیس نیز می‌تواند این کار را برای لوگوی باشگاه انجام دهد. قانون یا آیین‌نامه ای در این مورد وجود ندارد که ما بخواهیم به یک تیم برای قهرمانی در لیگ ایران ستاره بدهیم. شاید در آینده در مورد این مساله جلساتی بگذاریم و تصمیماتی بگیریم.

نگاهي به نمونه‌هاي خارجي

باید گفت زدن آرم یا ستاره برای قهرمانی در مسابقات فوتبال، در ابتدا نیازمند وضع قانون نبوده است. تیم یوونتوس در سال 1958 تصمیم گرفت به مناسبت 10 قهرمانی در ایتالیا، یک ستاره روی پیراهن خود بزند و از آن به بعد این ماجرا به صورت یک رسم در فوتبال این کشور درآمد؛ به طوری‌که اکنون اینتر و اِی سی میلان، با 18 قهرمانی، يك‌ستاره روی پیراهن‌شان دارند. به نظر می‌رسد این اقدام باشگاه یوونتوس سرچشمه ماجرای ستاره روی پیراهن باشد.

در کشور اسکاتلند نیز وضعیت مشابه وضعیت فوتبال ایران وجود دارد. در حالی‌که باشگاه سلتیک گلاسکو به دلیل یک قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا در سال 1967، یک ستاره روی پیراهن تیمش حک کرده، رقیب این باشگاه یعنی گلاسکو رنجرز در سال 2003 پس از کسب پنجاهمین قهرمانی کشوری، پنج ستاره راروی پیراهن تیمش قرار داد! در کشور ترکیه نیز از سال 2000 قرار بر اين است كه هر تیم بايد برای هر ستاره پنج قهرمانی بیاورد و به همین دلیل اکنون روی پیراهن گالاتاسرای، چهار ستاره وجود دارد.

شاید راهکار استرالیایی‌ها به کار فوتبال ایران نیز بیاید؛ چرا که در سرزمین کانگوروها قرار بر این است که تیم‌های فوتبال این کشور برای قهرمانی قاره‌ای یک ستاره طلایی و برای قهرمانی کشوری یک ستاره نقره‌ای روی پیراهن‌شان ثبت کنند. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد که وضع قانون ثبت ستاره کار خیلی سختی باشد و تنها به یک توافق ضمنی بین باشگاه‌های فوتبال و سازمان لیگ نياز دارد اما شاید سازمان لیگ ایران قصد دارد مانند آلمان، با دقت به این مساله بپردازد و با الگو گرفتن از شیوه آن‌ها این موضوع را در ایران رسمی کند.

بر اساس قانون سازمان لیگ فوتبال آلمان که در سال 2004 وضع شد، تیم ها در ازای 3،5، 10 و 20 قهرمانی می‌توانند 1،2، 3 و 4 ستاره روی پیراهن‌شان ثبت کنند. در بیشتر کشورها بر اساس رسمی که یوونتوس پایه گذاری کرد، یک ستاره برای 10 قهرمانی اجرا می‌شود و می‌توان گفت این رسم به صورت یک قانون استاندارد در فوتبال جهان پذیرفته شده است اما هستند کشورهایی مانند روسيه، دانمارک و ایسلند که برای پنج قهرمانی یک ستاره در نظر گرفته‌اند. برخی تیم‌ها نیز مانند المیک مارسی، آستون ویلا و ناتیگهام فارست نیز برای قهرمانی قاره ای روی پیراهن‌شان ستاره زدند و این مساله عجیب و غیرمرسوم نیست اما به هرحال، طبق عرف فوتبال تیم‌ها برای قهرمانی در کشورشان ستاره می‌زنند و نماد قهرمانی در قاره را اتحادیه فوتبال آن قاره طراحی می‌کند، مانند آرمی که در لیگ قهرمانان اروپا مرسوم شده و چندسالی است که روی پیراهن رئال مادرید دیده می‌شود.

لوگوهايي كه تغيير مي‌كنند

به جرات می توان گفت در هیچ کجای دنیا، تیم های فوتبال برای اثبات قهرمانی‌شان، اقدام به تغییر شمایل لوگوی باشگاه نمی کنند. در ایران دو باشگاه بزرگ فوتبال با توجه به اینکه قوانین یا رسم مشخصی در این مورد وجود نداشته، برای اینکه منتظر وضع قانون نباشند، به ثبت ستاره در کنار لوگوی باشگاه روی آورده اند تا هواداران‌شان موضوعی برای سرگرم شدن داشته باشند! با این حساب اگر استقلال و پرسپولیس زمینه ای برای بیشتر کردن ستاره های‌شان پیدا کنند، بازهم مجبور به تغییر لوگو و ثبت یک آرم جدید خواهند شد!

منبع:قانون
                    
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد