hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > سود صندوق‌ها از بانک بیشتر پرداخت می‌شود؟

سود صندوق‌ها از بانک بیشتر پرداخت می‌شود؟

 یک کارشناس اقتصاد و بانکداری وضعیت سود پرداختی صندوق‌ها و بانک‌ها را تشریح کرد.

نصرت‌الله لطوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت و پیش‌بینی سود یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، صندوق‌های با درآمد ثابت را می‌توان به‌عنوان یک منبع قابل‌اتکای درآمدی به‌حساب آورد، چراکه سود پرداختی این صندوق‌ها بسیار نزدیک به رقم پیش‌بینی‌شده است.

وی با بیان اینکه چرا سود صندوق‌ها از بانک بیشتر پرداخت می‌شود؟ تصریح کرد: نرخ سود در صندوق‌های بالا نیست ولی از نرخ سود بانکی-حتی سود سپرده بلندمدت- بیشتر است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: به نظر من دلیل این موضوع و اینکه چرا افراد صندوق‌های با درآمد ثابت را به سرمایه‌گذاری در بانک اولویت می‌دهند این‌ است که صندوق‌ها با درآمد ثابت و پیش‌بینی سود، بدون ریسک هستند؛ یعنی که امکان ضرر در آن‌ها، با شرط رعایت حداقل روزهای ماندگاری که در هر صندوق متفاوت است، نیست.

وی بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید، سرمایه‌گذاران همواره در پی برقراری تعادل بین ریسک و سود هستند و از طرفی سود و ریسک در سرمایه‌گذاری رابطه مستقیمی دارند. کسب سود معقول و نه‌چندان بالا در صندوق با درآمد ثابت در ازای ریسک صفر آن است.

این کارشناس بانکداری ادامه داد: دلیل اصلی ریسک خیلی کم در صندوق‌ها با درآمد ثابت به ساختار دارایی این صندوق‌ها مربوط می‌شود.

لطوند عنوان کرد: این صندوق‌ها درصد بالایی از دارایی‌های خود را به شکل اوراق بهادار با درآمد ثابت مثل انواع اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه و سایر دارایی‌های کم سود و کم ریسک، نگه‌داری می‌کنند. درصد باقی‌مانده دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت می‌تواند به سرمایه‌گذاری در سهام، سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالاتر از اوراق با درآمد ثابت اختصاص یابد که از طریق آن بتوان سود بالاتری در صندوق کسب کرد.

وی اظهار کرد: از آن‌جا که همه دارایی‌های این صندوق‌ها از اوراق صکوک و سپرده بانکی تشکیل شده است، میزان سود صندوق‌ها با درآمد ثابت از سود بانکی بیشتر می‌شود.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: بنابراین این دسته از صندوق‌ها برای افرادی که از سپرده بانکی به‌عنوان منبعی برای کسب سود استفاده می‌کنند خصوصاً مبلغ‌های کم، انتخاب خوب، مناسبی با سودآوری بیشتر است.

لطوند خاطرنشان کرد: طرز سوددهی بانک‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت نیز شباهت‌ و تفاوت‌هایی دارد. سوددهی هر دو به‌طور پرداخت سود نقدی در وقت زمانی مشخصی است. پرداخت سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معمولاً ماهانه است یا به‌صورت هرچند ماه یک‌بار است و دریافت سود در بانک‌ها با توجه به نوع حساب متفاوت است.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که فکر علاقه‌مندان به صندوق‌های با درآمد ثابت را به خود مشغول می‌کند، نقدشوندگی پول آن‌ها است که در بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت مانند صندوق امید سپه، کشاورزی امکان نقد شوندگی پول در همان روزِ ثبت درخواست وجود دارد و درصورتی‌که سرمایه‌گذار تمایل به خارج کردن سرمایه خود از صندوق داشته باشد، کافی است درخواست ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود را تحویل بانک مربوطه دهد و ثبت کرده تا مبلغ فوراً به‌حساب فرد واریز شود.

این کارشناس بیان کرد: به‌عنوان‌مثال در صندوق امید سپه در همان روز ثبت درخواست به ازای هر واحد ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنید که درواقع اصل سرمایه شماست و روزِ کاری بعدازآن نیز سود پول خود را دریافت می‌کنید.

عضو تشکل ایثارگران بانکی کشور ادامه داد: همچنین وجود تضمین نقدشوندگی در این دو صندوق، قضیه مثبت دیگری است که بازگشت پول سرمایه‌گذاران را تحت هر شرایطی تضمین می‌کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد