نرگس کیانی: «موزه معصومیت» نام نمایشی به کارگردانی مشترک نسیم ادبی، بازیگر شناختهشده تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر و ندا شاهرخی، کارگردان تئاتر است که در بخش دیگرگونههای اجرایی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه خواهد رفت.
اثری که در کلاسهای مدرسه فانوس و با حضور هنرجویان این مدرسه شکل گرفته است و به گفته نسیم ادبی، در طول آن تماشاگران انتخاب میکنند که اولین تجربه کدام بازیگران از عشق و عاشق شدن را بشنوند و یادگاریهای کدامشان را از این تجربه ببینند.
نسیم ادبی در مورد این که ایده اولیه «موزه معصومیت» چگونه شکل گرفت، به خبرآنلاین میگوید: «ایده اولیه «موزه معصومیت» در کلاسهای مدرسه فانوس شکل گرفت. جایی که تلاش میکنیم در پایان هر کدام از دورههایش، اثری به عنوان چکیده آموزشهایی که در آن دوره به هنرجویان دادهایم، برای روی صحنه بردن در دست داشته باشیم.»
او با بیان این که «یکی از نکاتی که ما بر آن تاکید میکنیم رهاسازی و لزوم داشتن ذهنی آزاد است»، توضیح میدهد: «به گونهای که هنرجویان بتوانند در مورد احساسات و عواطفشان و هر آنچه در طول زندگی بر آنها گذشته است صحبت کنند. نکتهای که حتی در میان برخی از بازیگران حرفهایمان نیز دیده نمیشود و برای بیانش با مشکلاتی مواجهاند.»
نسیم ادبی که از جمله نقشهای بسیار دیده شده و مورد توجه قرار گرفتهاش میتوان به حمیرا سعادت در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی اشاره کرد، ادامه میدهد: «نمایش «موزه معصومیت» اینگونه شکل گرفت که این هنرجویان از اولین باری که در زندگیشان عاشق شدهاند، گفتند و در ادامه من و ندا شاهرخی این داستانها را دراماتورژی کردیم و از آنها خواستیم شکل دراماتیکش را مجددا از زبان خود بگویند. اتفاق جالب دیگری که رخ داد این بود که هرکدام از بچهها، چیزی به عنوان یادگاری از اولین باری که عاشق شدهاند، در هر سنی که بودهاند، با خود آوردند؛ نمادی، المانی از اولین تجربه عاشقانهشان که برای یکی نامهای بود و برای دیگری عکسی و حتی برای یکی دیگر یک چسب زخم.»
او که اردیبهشت و خرداد سال جاری نمایش «شب/ خارجی/ یرما» را در کنار ندا شاهرخی با حضور هنرجویان مدرسه فانوس در تالار مولوی روی صحنه برد با اشاره به این که «این المانها تبدیل به موزهای شد که ما بیرون از محل اجرا میگذاریمشان»، ادامه میدهد: «شیوه اجرا به این شکل است که تماشاگر مثلا یک آبنبات قلبیشکل را از میان یادگاریهایی که میبیند انتخاب میکند، وارد سالن میشود و میپرسد این، متعلق به کیست و آن بازیگر که این آبنبات وابسته به قصه اوست دستش را بالا میگیرد و تماشاگر مقابل او میایستد و قصه بازیگر ما را میشنود. درواقع بازیگر برای همه تماشاگران بازی نمیکند و تماشاگر است که بازیگرش را انتخاب میکند و هرکدام از تماشاگران میتوانند انتخاب کنند که قصه چه تعداد از بازیگران را بشنوند.»
نسیم ادبی با اشاره به این که حضور در بخش دیگرگونههای اجرایی جشنواره تئاتر فجر با شیوه اجرایی «موزه معصومیت» همخوان است، میگوید: «به نظرم این اثر در بخش درستی از جشنواره تئاتر فجر اجرا میشود؛ بخشی که با بخش صحنهای متفاوت است.»
او در مورد حضور در این رویداد میگوید: «من دفعات متعددی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتهام و اکنون احساسم این است که جشنواره نه برای ما که سالهای متعددی از شروع کارمان گذشته است و به عنوان مثال برای منی که از سال ۱۳۸۰ به شکل حرفهای در تئاتر حضور داشتهام، بلکه برای هنرجویان و جوانان و دانشجویان فرصتی برای دیده شدن است. آنچه برای ما که سالهای سال به عنوان بازیگر در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتهایم، اهمیت دارد این بار نه دیده شدن خودمان که دیده شدن هنرجویانی است که با آنها کار میکنیم.»
نسیم ادبی که نمایش دیگری به نام «خونینزار» با اجرای او قرار است از ۲۴ بهمن در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برود در پایان میگوید که این روزها در حال بازی در «پدر گوآردیولا»ی سعید نعمتالله است.