hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دست‌های پشت پرده برای لغو انتخابات کمیته ملی المپیک

دست‌های پشت پرده برای لغو انتخابات کمیته ملی المپیک

میزان نوشت:برخی از اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در تلاش هستند انتخابات این کمیته را به تعویق بیندازند.

۱۷ اسفند سال جاری، تاریخ برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک است و حتی رضا صالحی امیری بارها به برگزاری انتخابات کمیته در این تاریخ تاکید کرد؛ اما به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در حال انجام است تا این انتخابات در تاریخ مقرر برگزار نشود.

چه کسانی به دنبال تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک هستند؟

تعدادی از اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک که می‌دانند با پایان دوره مسئولیت‌شان شانسی برای حضور دوباره در هیئت اجرایی ندارند به دنبال این هستند که تحت هر شرایطی انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار نشود. حتی شنیده شده وزیر ورزش هم موافق تعویق این انتخابات است؛ چرا که شاید تصمیم بگیرد شانس خود را برای ریاست کمیته ملی المپیک امتحان کند. در صورتی که انتخابات با تعویق روبرو شود سجادی فرصت خواهد داشت که روسای فدراسیون‌ها را برای رای دادن به خودش ترغیب کند.

آیین‌نامه‌ای که نیاز به تایید ندارد

مخالفان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک در تاریخ مقرر اعتقاد دارند که آیین‌نامه برگزاری مجمع باید در هیئت اجرایی تصویب و پس از آن به تایید IOC برسد و در صورتی که IOC این آیین‌نامه را تایید کرد آن وقت باید مجمع کمیته ملی المپیک تشکیل شود تا این آیین‌نامه را به تایید برساند؛ اما واقعیت این است که این آیین‌نامه نیازی به تایید هیئت اجرایی و ارسال آن به IOC ندارد؛ چرا که اساسنامه فعلی کمیته ملی المپیک نسبت به اساسنامه قبلی تغییر خاصی نداشته و شکل برگزاری انتخابات این کمیته  تغییرات جزئی نسبت به دور قبل داشته است. از طرف دیگر اگر آیین‌نامه برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک نیازی به تصویب اعضای مجمع داشته باشد این کار را می‌توان از طریق جمع‌آوری امضای اعضا انجام داد و اصلا لزومی به برگزاری مجمع نیست.

چرا پروسه تصویب آیین‌نامه زودتر انجام نشد؟

اگر فرض بر این باشد که اصلاح، تایید و تصویب آیین‌نامه جدید انتخابات کمیته ملی المپیک الزامی است سوالی که مسئولان هیئت اجرایی باید به آن پاسخ دهند این است که چرا این کار زودتر انجام نشد؟ اگر اعضای هیئت اجرایی نسبت به این مسئله آگاهی نداشتند باید تاسف خورد به حال کمیته‌ای که اعضای هیئت اجرایی آن تا این حد بی‌اطلاع هستند. قرار است در جلسه آتی هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک که فردا (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد اصلاح آیین‌نامه برگزاری انتخابات مورد بررسی قرار بگیرد و پس از آن در جلسه آینده هیئت اجرایی که دو هفته بعد خواهد بود به تصویب برسد. در ادامه آیین‌نامه اصلاح شده باید به IOC برود تا به تایید این نهاد بین‌المللی هم برسد که این کار هم حداقل یک هفته زمان‌بر خواهد بود؛ اما مشکل اصلی، برگزاری مجمع کمیته ملی المپیک برای تایید این آیین‌نامه است. دعوتنامه حضور اعضا در مجمع کمیته ملی المپیک باید ۴۵ روز قبل از برگزاری مجمع به دست آنها برسد. با این حساب اصلاح، تصویب و تایید آیین‌نامه جدید انتخابات کمیته ملی المپیک حداقل ۲ ماه طول خواهد کشید و در چنین شرایطی امکان برگزاری انتخابات در هفدهم اسفند سال جاری وجود نخواهد داشت و این انتخابات به سال آینده موکول خواهد شد؛ اتفاقی که تعدادی از اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک از آن استقبال می‌کنند.

بهانه‌ای که نقش بر آب شد

تا پیش از انتخابات فدراسیون‌ها که در دی ماه برگزار شد بهانه‌ای که مخالفان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک به آن متوسل شده بودند این بود که تعداد روسای فدراسیون‌های المپیکی برای حضور در مجمع این کمیته باید به حد نصاب برسد. در حال حاضر این تعداد به حدنصاب رسیده است. ضمن اینکه حتی اگر به حدنصاب هم نمی‌رسید نماینده هیئت رئیسیه فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند می‌توانستند در مجمع کمیته ملی المپیک شرکت کنند.

موضع صالحی امیری درباره زمان برگزاری مجمع کمیته ملی المپیک

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک بی‌میل نیست که همچنان رئیس این کمیته باقی بماند؛ اما این موضوع بستگی به این دارد که دولت تا چه حد با این مسئله موافق باشد. صالحی امیری جزو موافقان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک در همان هفدهم اسفند است؛ چرا که وی دارای مقبولیت نسبی نزد روسای فدراسیون‌ها است و در شرایطی که هنوز کاندیدای مطرح دیگری برای ریاست کمیته ملی المپیک وجود ندارد برگزاری هر چه زودتر انتخابات این کمیته می‌تواند بهترین اتفاق ممکن برای وی باشد.

منافع ملی در نظر گرفته شود

با توجه به اینکه فاصله زیادی تا بازی‌های آسیایی هانگژو باقی نمانده لازم و ضرورری است که هر چه زودتر انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود. اینکه به صرف تمایل عده‌ای به تعویق این انتخابات، منافع ملی در نظر گرفته نشود به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛ بنابراین انتظار جامعه ورزش از هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک این است که شرایط را برای برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات کمیته ملی المپیک فراهم کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد