hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش دانشگاهها متناسب با نیاز بازار کار است؟

آموزش دانشگاهها متناسب با نیاز بازار کار است؟

معاون وزیر کار معتقد است رویکرد کارآفرینی به کاهش فاصله میان صنعت و دانشگاه منجر می شود و آموزش در مراکز علمی باید متناسب با نیاز بازار کار کشور باشد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، در حال حاضر نبود ارتباط موثر میان مراکز علمی و دانشگاهی با بازار کار یکی از علل عدم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار می رود و به دلیل آنکه دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از توانایی و معارت لازم برای ورود به بازار برخوردار نیستند بنگاههای تولیدی از پذیرش آنها خودداری می کنند.

محمود کریمی بیرانوند ـ‌ سرپرست معاونت اشتغال وزارت تعاون،کار رفاه اجتماعی ـ می گوید: بر اساس محورهای تعیین شده در زیست بوم ملی اشتغال، آموزش در دانشگاهها و مراکز علمی باید متناسب با نیاز فعلی بازار کار کشور باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کارآفرینی به کاهش فاصله میان صنعت و دانشگاه منجر می شود،می گوید:  مراکز علمی باید فرهنگ کارآفرینی، آموزش کاربردی و عملیاتی را مبنای کار خود قرار بدهند.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان بر لزوم انطباق رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار تاکید کرده و نبود تعامل و ارتباط میان دانشگاه‌ها و بازار کار را در عدم جذب فارغ التحصیلان به بازار کار موثر می دانند.

حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس بازار کار ـ در گفت وگو با ایسنا، می گوید: بیشتر کسانی که در مراکز آکادمیک و دانشگاهی تحصیل می‌کنند و خود را کارآفرین می‌دانند، آموزشهای متناسب با بازار کار را نگذرانده‌اند به همین دلیل است که طی چند سال گذشته با مشکل نیروی کار ماهر مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه جایگاه کارآفرینان در سیاستگذاری‌ها و تصمیم سازی ها باید تبیین و مشخص شود، می افزاید: تا زمانی که بین دانشگاهها و مراکز علمی و دانشگاهی و بخشهای صنعت و تولید، پیوند برقرار نکنیم، نمی توانیم از ظرفیتهای کارآفرینان به معنای واقعی و در جهت تقویت بازار کار استفاده کنیم.

این کارشناس بازار کار معتقد است: از آنجا برنامه‌ریزی‌های کلان کشور برای آموزش و تربیت فارغ التحصیلان و جذب آنها به بازار کار از انسجام لازم برخوردار نیست همچنان آمار بالای بیکاران را شاهد هستیم و این امر نشان می‌دهد سرمایه‌هایی که برای آموزش آنها هزینه شده بهره‌وری لازم را نداشته است.

چندی قبل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز پژوهشها به منظور متناسب سازی رشته های دانشگاهی با همکاری وزارت علوم و  سازمان آموزش فنی و حرفه ای خبر داد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، آمایش سرزمینی رشته های دانشگاهی و استانداردسازی مشاغل و تعریف رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار اقدامی موثر در کاهش بیکاری و مقدمه ورود دانش آموختگان به بازار کار خواهد بود؛ از این رو لازم است با همکاری دستگاههای متولی به سمت انطباق رشته های تحصیلی دانشگاهی با نیاز بازار بر مبنای پتانسیل‌ها و ظرفیتهای استانها حرکت کرده و دانشجویان را قبل از ورود به بازار با مهارت آموزی و محیط واقعی کسب و کار آشنا کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد