hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اعظمی‌ساردویی: ارز ترجیحی عامل قاچاق دارو و گندم/ مجلس موافق حذف رانت ارزی است

اعظمی‌ساردویی: ارز ترجیحی عامل قاچاق دارو و گندم/ مجلس موافق حذف رانت ارزی است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از حذف ارز ترجیحی به عنوان جراحی یاد کرد و گفت: این موضوع خواه ناخواه باید اتفاق بیفتد زیرا ادامه این وضعیت به این شکل امکان پذیر نیست و حذف ارز ترجیحی در بلندمدت به نفع کشور، نظام و دولت خواهد بود.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ کل کشور گفت: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل فساد و رانت ناشی از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق حذف آن هستند اما دولت باید برنامه و راهکار قابل قبول و منطقی برای جبران تورم ناشی از این جراحی اقتصادی تدوین کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نگرانی‌هایی در ارتباط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چند کالای اساسی از جمله دارو و گندم وجود دارد.واقعیت این است ما در مجلس می‌خواهیم به دولت کمک کنیم چراکه از مشکلات و میزان درآمد ارزی دولت اطلاع داریم.

حذف ارز ترجیحی جراحی دردناک است که باید اتفاق بیفتد

اعظمی‌ساردویی از حذف ارز ترجیحی به عنوان جراحی دردناک نام برد و اظهار کرد: این موضوع خواه ناخواه باید اتفاق بیفتد زیرا در بلندمدت به نفع کشور، نظام و دولت خواهد بود. مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه هم در صحن با ۱۷۴ رای مثبت کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کرد بنابراین هدف مجلس کمک و حمایت از دولت است.

وی درباره اینکه رانت ارزی ترجیحی به جیب چه کسانی می‌رود، عنوان کرد: من در این زمینه فقط به دو مورد اشاره می‌کنم. به عنوان مثال، نیاز کشور به گندم را ۱۴ میلیون تن عنوان می‌کنند و واقعیت این است که نان غذای اصلی همه مردم نیست. حال اگر براساس آمار، جمعیت کشور را در میزان سرانه نیاز گندم، ضرب کنیم می‌بینیم که به کمتر از این میزان گندم نیاز داریم.

این نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: حال سوال اینجاست که بقیه میزان مورد نیاز گندم به کجا می‌رود؟ البته ما اطلاع داریم که از این میزان گندم و حتی بسیاری از تولیدات داخل به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

اعظمی‌ساردویی درباره واردات دارو به کشور گفت: ما علاوه بر نیاز کشور، تقریبا به اندازه نیمی از جمعیت کشور عراق و افغانستان، انسولین وارد کردیم، این میزان انسولین کجا رفت؟

وی تصریح کرد: بنابراین واردات با ارز ۴۲۰۰ تومان و بعد خروج آن به کشورهای همسایه سود عظیمی برای دلالان به همراه دارد اما با برداشته شدن (حذف) ارز ترجیحی مطمئنا این اقدام دیگر برای آنها هم مقرون به صرفه نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: متاسفانه همواره بخش عمده‌ای از ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات دریافت می‌شود یا وارد کشور نشده و یا وارد بازار آزاد می‌شود. این موضوع در واردات نهاده‌های دامی کاملا مشخص بود، زیرا بسیاری از این نهاده‌ها وارد سامانه بازارگاه نمی‌شد و مدیریت و نظارت هم بر آنها وجود نداشت.

اعظمی‌ساردویی خاطرنشان کرد: تلاش مجلس شورای اسلامی بر این است که به منظور رفع فساد و کمک به دولت،  ارز را مدیریت کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد