hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > همه مسیرهای ایران برای لغو تحریم‌ها به اروپا و آمریکا ختم نمی‌شود

همه مسیرهای ایران برای لغو تحریم‌ها به اروپا و آمریکا ختم نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیام سفر رئیس جمهور به غربی‌ها این است که  همه مسیرهای ایران برای دست یابی به اهداف خود فقط به اروپا و آمریکا ختم نمی‌شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر آتی رییس جمهور به روسیه گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که استقلال و شعار نه شرقی نه غربی به عنوان اصلی‌ترین پایه سیاست کشور مطرح است، اصل دوم به نام توازن و رویکردی به نام نگاه به شرق هم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی جایگاه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تعریف توازن گفت: توازن به این معناست که کشور برای تامین نیازهایش، روابط خود در عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی را فقط به یک بخش از جهان خلاصه نکند. غرب در ۴۳ سال گذشته در حق مردم و انقلاب مردمی ظلم‌های زیادی انجام داده است.

نماینده مردم تربت جام و باخرز با بیان اینکه مهمترین دشمنی غرب همراهی با صدام برای تحمیل جنگ ۸ ساله به ملت ایران بود، تصریح کرد: غربی‌ها در جنگ ۸ ساله به طرق مختلف از رژیم بعثی حمایت کردند و خسارت‌های زیادی را به جمهوری اسلامی وارد کرده و هنوز هم این دشمنی‌ها ادامه دارد.

رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم،‌ کاهش وابستگی به غرب است

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ملی خود در تلاش است وابستگی به غرب را کاهش دهد، گفت: بر همین اساس نگاه به شرق، نگاه به آسیا و توسعه روابط با روسیه و چین و کشورهای همسایه در دولت آیت الله رییسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  بهبود روابط ایران با کشورهای آسیای میانه،کشورهای عربی و کشورهای همسایه در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد. 

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه همکاری با روسیه برای جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارای اهمیت ویژه است، اظهار داشت: روسیه کشوری مهم و قدرتمند در جهان است که در شورای امنیت هم «حق وتو»‌ دارد. همچنین روسیه با جمهوری اسلامی ایران مرز آبی مشترک دارد لذا دو کشور در زمینه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و دفاعی می‌توانند روابط خود را توسعه دهند.

وی ادامه داد:‌ پیام این سفر به غربی‌ها این است که  همه مسیرهای ایران برای دست یابی به اهداف خود فقط به اروپا و آمریکا ختم نمی‌شود. دولت سیزدهم اراده کرده است از همه ظرفیت‌های منقطه‌ای، آسیایی و جهان در شرق و غرب استفاده کند، در همین راستا از یک سو روابط خود را با چین و روسیه در شرق توسعه داده و از سوی دیگر در مذاکرات وین به دنبال لغو کامل تحریم ها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی تحقق شعار نه شرقی و نه غربی است لذا در عین حفظ استقلال و عزت جمهوری اسلامی ایران، استفاده از ظرفیت‌ کشورهای جهان برای تحقق منافع ملت ایران را در دستور کار دارد.

پیام سفر رییس جمهور به روسیه؛ ایران کشوری منزوی، تنها و محتاج به غرب نیست

رحیمی جهان آبادی درباره پیام‌هایی که سفر رییس جمهور به روسیه برای کشورهای غربی حاضر در وین خواهد داشت، گفت: احیای روابط و افزایش سطح تعاملات با روسیه، چین، کشورهای همسایه، کشورهای آسیای میانه و هند، تنش زدایی با کشورهای عربی و سفر رییس جمهور به روسیه پیام مهمی برای غرب و آمریکا دارد. غرب دریافته است ایران کشوری منزوی، تنها و محتاج به غرب نیست.

نماینده مردم تربت جام و باخرز ادامه داد: سفر رییس جمهور به روسیه موید این پیام است که غرب و آمریکا نمی‌تواند در مذاکرات هر درخواست نامعقولی  را به ایران تحمیل کند. چرا که جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند دارای ظرفیت‌های عظیم و گسترده است که جهان حاضر به تعامل با آن می‌باشد.گسترش روابط با چین طبق قرارداد ۲۵ ساله نشان دهنده توانایی ایران برای اداره امور خود در منطقه و جهان دارد.

به نتیجه نرسیدن مذاکرات سبب ضرر و زیان طرفین غربی خواهد شد

وی با بیان اینکه ایران منتظر نظر غربی‌ها در مذاکرات نخواهد ماند، عنوان کرد: در دولت سیزدهم، تنش زدایی با عربستان و مدیریت تنش‌ها در منطقه قفقاز در حال پیگیری است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رویکرد و سیاستگذاری ایران در بخش روابط خارجی نشان می‌دهد که  غرب در حال از دست دادن فرصت تعامل و همکاری با ایران در حوزه های مختلف است، اگر مذاکرات وین به نتیجه معقولی نرسد، طرفی که متضرر خواهد شد، غربی‌ها هستند.

وی درباره پیام سفر رییس جمهور به روسیه برای کشورهای منطقه اظهار داشت: کشورهای منطقه به سمت همکاری‌های منطقه‌ای گام برمی‌دارند و در دنیای امروز کمتر کشوری است که به تنهایی بخواهد نیازهای خود را برطرف کند. از طرفی سفر رییس جمهور به روسیه حامل این پیام است که جمهوری اسلامی ایران از همکاری منطقه‌ای و ثبات در منطقه استقبال می‌کند.ایران آمادگی دارد روابط خود را با کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان که پیوند عمیقی با روسیه دارند، توسعه و گسترش دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد