hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تلاش آمریکا برای پیگیری«سیاست چانه‌زنی حداکثری در وین»/سند همکاری ایران و چین بزرگ‌ترین پیروزی

تلاش آمریکا برای پیگیری«سیاست چانه‌زنی حداکثری در وین»/سند همکاری ایران و چین بزرگ‌ترین پیروزی

رئیس کمیسسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مقاومت آمریکا در اجرای تعهداتش را علت طولانی شدن مذاکرات ارزیابی کرد و گفت: آمریکا در پی رفع حداقلی تحریم ها و بازگشت حداکثری ایران به تعهدات هسته‌ای است.

وحید جلال زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: نگاه به شرق و  ارتباط با همسایگان و سیاست خارجی متوازن جزو اصول اساسی دولت سیزدهم است به همین دلیل در حالی که مذاکرات وین در جریان است، وزیر امور خارجه به چین رفت و رئیس جمهور نیز  به روسیه سفر کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این امر نشان‌دهنده قدرت متوازن سازی و متعادل سازی ایران در سیاست های خارجه است که از یک سو در مذاکرات با کشورهای اروپایی حاضر شده و از سوی دیگر وزیر خارجه کشورمان در سفر به چین اجرایی شدن سند ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین را اعلام کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعاملات سیاست خارجی ایران نشان می‌دهد که چشم ایران به مذاکرات وین نیست و دولت سیزدهم تلاش دارد، منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را در ارتباط متوازن با کشورهای مختلف دنبال کند.

ایران همه تخم مرغ های خود را در سبد غرب نگذاشته است

وی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای گفت: سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و ترکمنستان از بعد اقتصادی،سیاسی و منطقه‌ای بسیار مهم بود.این سفرها پیامی مهم و بسیار قدرتمند به کشورهای غربی و آمریکا دارد،آمریکا و اروپا باید بدانند ایران همه تخم مرغ های سیاست خارجی خود را در سبد غرب نگذاشته است و امکان مانور برای جمهوری اسلامی در حوزه‌های دیگر وجود دارد.

جلال زاده اظهار داشت: متاسفانه دولت روحانی همه چشم امیدش در مناسبات سیاسی و اقتصادی به کشورهای غربی و آمریکا بود که این امر موجب تکدر خاطر و ناامیدی و بی‌اعتمادی کشورهای همسایه و شرقی نسبت به جمهوری اسلامی شده بود. در دولت دولت روحانی زمانی که ایران و غرب به هم نزدیک شدند، همسایگان و شرکای راهبردی خود را فراموش کرده و نسبت به آنها بی‌اعتنایی کرد.

ایران دنبال مذاکرات فرسایشی نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به روسیه و سفر وزیر امور خارجه به چین پیام مهمی به مذاکرات وین دارد، گفت: جمهوری اسلامی از همان ابتدا اعلام کرده است که هیچ ضرب‌الاجلی را در مذاکرات نمی پذیرد.جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست بلکه به دنبال مذاکراتی منطقی و تامین کننده منافع طرفین است تا تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران لغو شود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه زمان برای توافق در حال پایان یافتن است، گفت: این اظهارات در واقع  اعمال فشار حداکثری بدون پشتوانه سیاسی از سوی آمریکا است، علت طولانی شدن روند مذاکرات مقاومت‌های بیهوده و غیردیپلماتیک آمریکا در راستای عدم اجرای تعهداتشان است.

جلال زاده تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که این مذاکرات می‌تواند در کوتاه مدت به نتیجه برسد، به شرط اینکه آمریکا بپذیرد تحریم‌های یک جانبه خود علیه ایران را لغو کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش آمریکا برای پیگیری سیاست چانه‌زنی حداکثری در مذاکرات وین گفت: اعمال فشار حداکثری علیه ایران موجب نخواهد شد که جمهوری اسلامی به تعهدات بیش از برجام تن بدهد. فشار از پائین و چانه زنی از بالا هیچ تأثیری در راهبردهای مذاکره‌کنندگان ایران برای تامین منافع حداکثری جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

آمریکا دنبال رفع حداقلی تحریم ها و بازگشت حداکثری ایران به تعهدات هسته‌ای است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارند مذاکرات را طولانی و فرسایشی کنند، گفت: آمریکا به دنبال رفع حداقلی تحریم ها از یک سو و بازگشت حداکثری ایران به تعهدات هسته‌ای و برجامی خود از سوی دیگر است.

وی تاکید کرد: این جاده یک طرفه در سال‌های قبل وجود داشته و جمهوری اسلامی از این بابت خسارت دیده است. قانون راهبردی لغو تحریم‌های مجلس دقیقاً پایانی بر این جاده یک طرفه غربی‌ها و آمریکایی‌ها بود.

جلال‌زاده سند همکاری ۲۵ ساله اقتصادی ایران و چین را سندی برد- برد خواند و گفت: اگر این همکاری‌ها برای جمهوری اسلامی منافعی نداشت آمریکا و اروپا نسبت به این سند حساس نمی شد. رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص امضای این توافق اعلام کرد«یک سال است که نگران این توافق هستم» قطعا منافع جمهوری اسلامی در این سند لحاظ شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی سند ۲۵ ساله همکاری با چین را در زمانی امضا کرد که تحت شدیدترین تحریم‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها قرار داشت، امضای این سند بزرگ‌ترین پیروزی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد