hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نحوه شستن لباس سفید و نکاتی که باید رعایت کرد؟

نحوه شستن لباس سفید و نکاتی که باید رعایت کرد؟

شستن لباس سفید فوت و فن خاص خودش را دارد و دانستن آن یکی از مهمترین نکات خانه داری محسوب می شود. با این مطلب همراه ما باشید تا با راهکارها و نکاتی که باید در این کار رعایت کنید، آشنا شوید.

همواره سفید نگاه داشتن لباس سفید کار دشواری بوده چرا که بیشتر از لباس های رنگی در معرض آلودگی هستند. برای شستن لباس های سفید، دانستن راهکارها و نکاتی حایز اهمیت است که در این مطلب با آن ها آشنا می شوید.  

آشنایی با راهکارها و نکات مهم برای شستن لباس سفید

برای شستن لباس های سفید به فوت و فن های خاصی نیاز است که دانستن این مهارت ها یکی از مهمترین نکات خانه داری محسوب می شود. لباس سفید برای استفاده در فصل تابستان مناسب بوده و در هر سنی می توان از آن استفاده نمود. این رنگ لباس با هر رنگ دیگری به راحتی ست می شود.

این همان کاری است که افراد شیک پوش انجام می دهد. هر چند لباس های سفید جلوه ای زیبا و مدرن ایجاد می کنند، اما مراقبت از لباس های سفید رنگ و شستن آن ها کار دشواری است که به فوت و فن های خاصی نیاز دارد.



همانطور که می دانید لباس های سفید زودتر از لباس های رنگی در معرض آلودگی، لکه های چربی، و … قرار می گیرند که پاک کردن آن ها کار راحتی هم نیست. اگر با روش های نادرست به شستن لباس های سفید اقدام کنید یا از شوینده های نامناسب استفاده کنید سبب آسیب به بافت لباس و از بین رفتن الیاف آن می شوید.

احتمالا یکی از دلایلی که بیشتر افراد از پوشیدن کت، شلوار، مانتو، یا هر لباس دیگر که رنگ سفید داشته باشد، اجتناب می کنند، دردسرهایی باشد که برای تمیز کردن آن ها بعد از استفاده باید متحمل شود. در این که تمیز نگه داشتن لباس های سفید کار راحتی نیست، شکی وجود ندارد، چرا که با پوشیدن طولانی مدت و شستن مکرر لباس ها تغییر رنگ یافته و به سفیدی روز اول نخواهد بود.



از طرف دیگر مصرف سفید کننده ها به الیاف پارچه لباس سفید آسیب زده و موجب کاهش عمر آن می شود. ولی نگران نباشید، همواره روش های طبیعی وجود دارد که نتیجه بهتری به دنبال دارد. در ادامه این مطلب شما با راهکار و نکاتی که باید در شستن لباس سفید رعایت کنید، آشنا می شوید.

آب جوش و نمک

لباس های سفید سریعا آلودگی و لک را به خود جذب می کنند از این رو به عنوان نخستین روش پاک سازی آن ها ۲ لیتر آب را روی حرارت به جوش آورده و سپس به آن یک قاشق غذاخوری نمک اضافه نمایید. پس از حل شدن نمک در آب، آب دو عدد لیموترش بزرگ را در این مخلوط اضافه کنید و سپس ۱/۴ پیمانه پودر رختشویی به این ترکیب بریزید.


پس از آماده سازی این ترکیب، لباس های سفید را درون محلول مذکور خیسانده و پس از ۴۰ دقیقه آبکشی کنید. بهتر است برای اطمینان دو یا سه بار آبکشی کنید تا کاملا تمیز و درخشان گردد.

می توان گفت نمک یک عنصر اصلی در نظافت بوده و استفاده از آن در پاک کنندگی و میکروب زدایی مرسوم است. البته دمای آب نیز در پاکسازی لکه ها موثر است.

سرکه سفید

سرکه سفید میکروب زدای قوی بوده که در شستشوی لوازم آشپزخانه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد ولی می توان از این محلول برای شستشوی لباس های سفید هم بهره برد تا هم لکه ها و هم بوی بد لباس از بین برود. به این ترتیب نصف فنجان سرکه سفید را با یک شوینده ملایم ترکیب کرده تا لباس ها ظاهر تازه و نرمی پیدا کنند.


جوش شیرین و لیمو

یکی از معضلاتی که با پیراهن های سفید مردانه پس از پوشیدن همراه می شود، ایجاد لک زرد رنگ عرق، مام یا اسپری زیر بغل ها می باشد. برای از بین بردن چنین لکه های سمج و آزاردهنده ای این ترکیب توصیه می شود. ابتدا ناحیه مذکور را با آب بشویید، بعد یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را مستقیما روی لکه ریخته و نصف لیمو را چند دقیقه روی این محل بمالید. سپس ۱۵-۲۰ دقیقه ای صبر کنید بعد لباس را با آب گرم، خوب شستشو دهید. اکنون می توانید با خیال راحت پیراهن نونوار شده خود را مجددا بپوشید.

بیشتر بخوانید: 

پاک کردن لکه چای از روی لباس

از بین بردن لکه‌ عرق از روی لباس با چند ترفند ساده

آب جوش و لیموترش

یکی از راهکارهای مرسوم برای شستشوی لباس سفید بخصوص محو شدن لکه های از روی آن استفاده از آب جوش و لیموترش است. به این صورت که دو عدد لیموترش متوسط را برش زده و درون یک لیتر آب جوش قرار دهید. سپس لباس های سفید را به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه درون این محلول خیسانده و در پایان با آب ولرم شستشو دهید.


جوش شیرین و شوینده معمولی

در این روش استفاده از نصف فنجان جوش شیرین و یک شوینده معمولی می تواند لباس سفید کثیف را بسیار تمیز و درخشان نماید و قابل ذکر است هنگام استفاده از جوش شیرین در ماشین لباسشویی دیگر به نرم کننده نیاز نخواهد بود. جوش شیرین با حذف از چرخه مواد غذایی ولی هنوز می تواند در پاکیزگی و نظافت یار کمکی باشد.


آب اکسیژنه

اگر روی لباس سفید لکه ای ایجاد شد، بهتر است در اولین فرصت لباس را شستشو داده تا لکه مدت کمتری روی لباس باقی بماند. از این رو می توانید کمی آب اکسیژنه را روی لکه بمالید تا از بین برود. از یک اسفنج یا تکه پنبه ای استفاده کرده و آب اکسیژنه را روی لک مدنظر بکشید. بعد از چند لحظه لباس را کاملا خیس کرده تا همه لکه ها از روی لباس محو شوند. آب اکسیژنه نسبت به همه سفید کننده های شیمیایی ضرر کمتری داشته و آسیب کمتری هم وارد می کند.

آب جوش و مایع ظرفشویی

در این روش درون قابلمه ای آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را خاموش کرده و به آن ۱/۴ پیمانه مایع ظرفشویی اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه ای صبر کنید بعد لباس های سفید لک دار و کثیف را درون این محلول ریخته تا خیس بخورند. ۱/۳۰ تا دو ساعت صبر نموده بعد لباس های را با ماشین لباسشویی و یک مایع پاک کننده معمولی شستشو دهید.


طریقه استفاده از سفید کننده برای لباس سفید

شستشوی لباس سفید با وایتکس و سفید کننده علاوه بر این که سبب از بین رفتن الیاف پارچه شده می تواند رنگ لباس را نیز زرد و کدر نماید. برای پیشگیری از این مورد، بهتر است اصول شستشوی لباس سفید توسط مایع سفید کننده را یاد بگیرید. برای این کار درون ظرف بزرگی آب ریخته و به آن ۱/۲ پیمانه سفید کننده لباس بریزید.

سپس ۵ دقیقه صبر کرده تا آنزیم های موجود در مایع سفید کننده فعال گردند. در ادامه لباس های سفید را درون این ظرف قرار دهید. چند دقیقه ای صبر کرده و بعد لباس را وارسی نموده تا اطمینان پیدا کنید که لک روی لباس باقی نمانده است. در نهایت آن ها را آبکشی و خشک نمایید.


حال که با برخی راهکارهای شستشوی لباس سفید آشنا شدید در ادامه با نکات مهمی که باید در اینباره رعایت کنید، اشاره می شود. البته قبل از اشاره به این نکات، توصیه  می شود در روزهای بارانی یا محیط های آلوده از پوشیدن لباس های سفید خودداری شود چرا که در این شرایط لباس های سفید سریعتر در معرض لک قرار می گیرند.

۱. برای شستشوی لباس های سفید همواره از شوینده های بی خطر به همراه آب گرم استفاده کنید. لکه های روغنی به آب داغ تری احتیاج دارند.


۲. بعد از شستشوی لباس سفید جهت درخشندگی بیشتر و محو شدن آثار لکه ها، بهتر است لباس های سفید را در نور آفتاب و به صورت طبیعی خشک نمایید. نور آفتاب سبب کمرنگ شدن و از بین روفتن بقایای لکه روی لباس خواهد شد.

۳. بهتر است لباس های لک شده را با دست مورد شستشو قرار دهید تا راحتتر لکه ها پاک شوند. قابل ذکر است که بهترین روش برای چنین لباس هایی شستشوی آن ها با دست بوده زیرا که لک و تغییر رنگ لباس های سفید هرگز در ماشین لباسشویی پاک نخواهد شد. بخصوص که گرمای خشک کن آن بعد از شستشو سبب ماندگاری بیشتر لکه روی لباس می شود.


۴. در شستشوی لباس با ماشین لباسشویی همیشه دقت کنید که لباس های سفید را از رنگی جدا قرار دهید. وگرنه لباس سفید به راحتی رنگ گرفته و پاک نمی شود. توصیه می شود از سفید کننده شیمیایی فقط در میزان کم برای شستن لباس های سفید بهره بگیرید. چرا که این مواد به بافت لباس آسیب می زنند.

۵. پیش از شستشوی لباس سفید به برچسب آن دقت کنید. معمولا دمای آب و نحوه شستشو روی برچسب لباس های نوشته شده است.

۶. برخی لباس های سفید را نمی توان در منزل شست و باید حتما به خشکشویی سپرده شد. این لباس های حساس را به خشکشویی برده و از بابت لکه ها هم نگران نباشید.

۷. قبل از این که لباس های سفید را مورد شستشو قرار دهید، ابتدا یقه و آستین ها را از هر نوع چرک و لکه ای تمیز کنید. برای این کار با استفاده از یک صابون یقه و آستین لباس را ساییده تا تمیز شود. بعد لباس را با یک شوینده معمولی با دست شسته یا درون ماشین لباسشویی بیندازید.


۸. جهت شستشوی لباس سفید و از بین بردن لکه روی آن هرگز لباس را چنگ نزنید. این کار موجب جدا شدن تار و پود لباس های ظریف و خراب شدن آن ها شده از این رو کمی شوینده کف دست خود بریزید بعد آن را به آهستگی روی لکه ها بکشید. برای پاکسازی لکه از خود لباس استفاده نکنید زیرا با این کار احتمال پخش شدن لکه بیشتر می شود.


۹. بهتر است بعد از یک الی دو بار پوشیدن لباس های سفید؛ آن را بشویید. چرا که حتی اگر شما نبینید، ولی باز هم به مرور زمان، آلودگی و تعریق بدن فرد؛ لباس سفید را کدر می کنند. بنابراین پیش از تجمع آلودگی این کار را انجام دهید.

۱۰. اگر لکه غذا، چای، قهوه، سس و … روی لباس سفید ایجاد شد؛ سریعا آن را پاک کنید. و برای لکه هایی که دیده نمی شود نیز، مانند لکه عرق باید این کار را انجام دهید وگرنه روی لباس ثابت می شوند. می توانید از پودر آنزیم دار برای لک عرق زیر بغل استفاده نموده و بعد از ۱۵ دقیقه لباس را آبکشی کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد