hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > افزایش تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی طی ۲۰۲۱

افزایش تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی طی ۲۰۲۱

بر اساس جدیدترین گزارشها میزان تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی طی سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ با افزایش روبرو شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست»، گروه های تهاجمی ناو آمریکایی در سال ۲۰۲۱ ، ۱۰ بار وارد دریای چین جنوبی شده اند. این درحالیست که این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶ بار و در سال ۲۰۱۹ پنج بار گزارش شده است.

به گزارش این نشریه، در سال ۲۰۲۱ میلادی نه تنها میزان ورود ناو آمریکایی به این دریا افزایش داشته بلکه رزمایشهای برگزار شده در این دریا نیز پیچیده‌تر شده است.

مساله دریای چین جنوبی یکی دیگر از مصادیق اختلاف میان چین و آمریکا به شمار می‌آید، چرا که به استناد گزارش های خبری، آمریکا همواره می کوشد حضور خود را در دریای جنوبی چین گسترده‌تر کند.

خبرگزاری «گلوبال تایمز» نیز در این باره می نویسد: پیش‌تر وزارت‌خارجه چین کشور در واکنش به سخنان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و اتهام زنی‌های وی اعلام کرد اگر آمریکا حقیقتا خواستار بهبود و پیشرفت صلح در منطقه آسیا- اقیانوسیه است، باید از تحریک کشورهای منطقه دست بردارد.

به گزارش این رسانه چینی، پیش‌تر «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرده بود سخنان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا آشکارا با ادعای این کشور در خصوص اینکه آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ سرد جدیدی در منطقه نیست، مغایرت دارد.

بلینکن در ادامه چنین ادعا کرد که رقابت منطقه ای با محوریت چین یا آمریکا در میان نیست و نگرانی های زیادی از شمال شرقی آسیا تا جنوب شرقی از رودخانه «مکونگ» تا جزایر اقیانوسیه به خاطر اقدامات خشونت آمیز و تهاجمی چین وجود دارد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه ادعاهایش بار دیگر خاطرنشان کرد: ما باید آزادی ناوبری خود در دریای چین جنوبی را ضمانت کنیم زیرا اقدامات چین تهدیدی بیش از ۳ میلیارد دلار برای تجارت سالانه ماست. به همین دلیل است که آمریکا بر ثبات و صلح در تنگه تایوان اصرار دارد.

آمریکا در حالی این اظهارات را بیان می کند که چین بر بخش های بسیاری از دریای چین جنوبی مالکیت دارد و این مسئله مناقشاتی را با کشورهای فیلیپین، مالزی، تایوان و ویتنام به دنبال دارد.

در سال های اخیر این منطقه به یکی از بی ثبات ترین نقاط در شرق آسیا تبدیل شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد