hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > احتمال وجود 10 قلاده "پلنگ" در کرمانشاه

احتمال وجود 10 قلاده "پلنگ" در کرمانشاه

کارشناس مسئول حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه احتمال دارد نزدیک به 10 قلاده پلنگ در کرمانشاه وجود داشته باشد، گفت: تاکنون پلنگ فقط در منطقه اورامانات به ثبت رسیده است.

سیامک اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون پلنگ در چندین نقطه کرمانشاه به صورت نامحسوس دیده شده و یا رد و آثار آن مشاهده شده، افزود: بر این اساس احتمال وجود پلنگ در مناطقی مانند حاشیه زله زرد گیلانغرب، بوزین و مره‌خیل، پاوه، قصرشیرین و دالاهو وجود دارد.

وی قلمرو پلنگ را حدود 40 کیلومتر برآورد کرد و گفت: از همین رو محل‌هایی که برای حضور پلنگ اعلام می‌شود، حدودی است.

وی ادامه داد: تنها منطقه‌ای که پلنگ به صورت مستند ثبت شده و تصاویر آن گرفته شده، منطقه اورامانات است.

کارشناس مسئول حیات وحش محیط زیست کرمانشاه امکان ثبت دقیق پلنگ را بسیار دشوار دانست و خاطرنشان کرد: این حیوان قدرت استتار بسیار بالایی دارد و از همین رو به سختی قابل مشاهده است، به علاوه عمدتا در شب و نواحی خلوت فعالیت می‌کند و از دید دور می‌ماند.

اسماعیلی جمعیت پلنگ در استان کرمانشاه را مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: احتمال آن می‌رود که نزدیک به 10 قلاده پلنگ در کرمانشاه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: پلنگ گونه در معرض تهدید است اما وضعیت بهتری از نظر جمعیت نسبت به یوزپلنگ ایرانی دارند که تنها 12 قلاده آن در سراسر کشور زنده مانده است.

کارشناس مسئول حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه پلنگ در برخی نقاط دیگر کشور مانند مشهد، اصفهان، استان‌های شمالی و ... هم وجود دارد، تاکید کرد: هر جایی که گراز زیاد باشد، به احتمال زیاد پلنگ هم وجود دارد.

وی از رصد کامل این حیوان برای حفاظت بیشتر از آن خبر داد و عنوان کرد: از آنجایی که پلنگ گونه در معرض تهدید است، باید حفاظت از آن بسیار جدی گرفته شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد