hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تاکید امیر عبداللهیان بر توسعه همه جانبه روابط با چین/ ابلاغ پیام آیت الله رییسی به همتای چینی

تاکید امیر عبداللهیان بر توسعه همه جانبه روابط با چین/ ابلاغ پیام آیت الله رییسی به همتای چینی

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای چینی خود، پیام کتبی آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور را به همتای چینی ابلاغ، و بر آمادگی تهران برای توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان که در راس یک هیات بلندپایه در چین بسر می برد، با وانگ‌ایی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین دیدار و گفت و گو کرد.

 طرفین در این دیدار طیف گسترده ای از موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی و فرهنگی و منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار داده و درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها در این زمینه ها تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان با تبریک سال نوی چینی ، سلام گرم جناب آقای رئیسی به رئیس جمهور شی را ابلاغ و با تسلیم پیام کتبی جناب آقای رئیس جمهور به همتای چینی، آنرا پیامی مهم در آغاز کار دولت سیزدهم عنوان کرد.

 وی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد، بر آمادگی تهران برای توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور، از همکاری‌های سازنده چین در تامین بیش از ۱۱۰ میلیون دز واکسن قدردانی کرد.

 امیرعبداللهیان با اشاره به موافقت هیات دولت با گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس، ابراز امیدواری کرد این امر موجب تسهیل روابط مردمی و تجاری دو کشور شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ، بر عزم دولت ایران بر اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با پکن تاکید نمود.

وی همکاری‌های گسترده ایران با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت عنوان کرد و بر ادامه نقش سازنده جمهوری اسلامی در تحولات منطقه، از جمله حفظ و تقویت امنیت انتقال انرژی تاکید نمود.  

وزیر امور خارجه با یادآوری اهمیت روابط فرهنگی و ظرفیت‌های مشترک تمدن‌های کهن ایران و چین، علاقمندی هنرمندان ایرانی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه هنری را فرصتی ارزشمند برای بهره‌گیری از این ظرفیت روابط  ارزیابی کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین هم در این ملاقات، ضمن تایید نظرات وزیر خارجه کشورمان که امروز در مطبوعات چین انتشار یافته، دیدگاه‌های امیرعبداللهیان در مقاله منتشر شده را نشان دهنده افق بلند روابط دو کشور دانست.

وزیر خارجه چین بر آمادگی پکن برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران تاکید کرد.

 وی همچنین ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمابانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات برجام دانسته و تاکید کرد که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران نماید.

طرف چینی با پراهمیت ارزیابی کردن سند همکاری ۲۵ ساله، توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینه ساز تحول اساسی در روابط دانست.

 دور دوم مذاکرات طرفین در ضیافت رسمی وزیر خارجه چین که به افتخار وزیر خارجه کشورمان ترتیب داده شده بود، برگزار شد.

در این دور از مذاکرات طرفین آخرین وضعیت مذاکرات وین و تحولات در غرب آسیا و خلیج فارس را مورد بررسی قرار دادند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد