hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ایجاد شغل و رفع بیکاری خواسته جوانان هرمزگانی از دولت سیزدهم

ایجاد شغل و رفع بیکاری خواسته جوانان هرمزگانی از دولت سیزدهم

کارهای بسیار خوبی در طول ۴۳ ساله انقلاب اسلامی برای توسعه هرمزگان صورت گرفته و چهره این استان را تغییر داده ولی هنوز مردم از شاخص‌های بیکاری و نداشتن شغل رنج می‌برند که به عنوان مهمترین خواسته آنان از رییس دولت سیزدهم است.

به گزارش ایرنا براساس اعلام مرکز آمار بالاترین نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال با ۱۵.۳ درصد به هرمزگان تعلق دارد؛ این درحالی است که این استان با داشتن ظرفیت‌های دریا، کشاورزی، صنایع بزرگ و همچنین مناطق آزاد تجاری قشم و کیش و هفت منطقه ویژه اقتصادی و معدنی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی و کشتی‌سازی، لاوان، قشم، پارسیان و جاسک از آن به عنوان پایتخت اقتصادی کشور یاد می‌شود.

به ظاهر هرمزگان با داشتن ظرفیت بالای اقتصادی استانی پر جنب و جوش به نظر می‌رسد و هر بار اسمی از این منطقه مرزی به میان می‌آید آن را به نام مردمی خونگرم، مهمان دوست و آرام یاد می‌کنند اما هیچ کس از نداشتن شغل و پی جویی کار آنان سوالی نمی‌کند که آیا شغل دارند و در جایگاه خودشان قرار گرفته‌اند یا نه؟

بیشتر خانواده‌ها یک یا ۲ جوان بیکار و در آستانه ازدواج در خانه دارند که با شرایط بیکاری و نداشتن شغل نمی‌توانند ازدواج کنند و یا اینکه با وجود متاهل بودن و حتی داشتن یک یا چند فرزند باز هم در کنار پدر و مادر خود زندگی می‌کنند که  این موارد شرایط را برای خانواده‌ها سخت کرده است.

در طول این سال‌ها صنایع بزرگ و دَهَن پُرکُن همچون صنایع فولادی، پالایشگاه‌ها، آلومینیوم و صدها شرکت دیگر اعم از دولتی و غیردولتی در غرب بندرعباس مستقر شده اما مردم این استان سهم چندانی از اشتغال در این واحدها ندارند و یا در مشاغل پایین همچون نگهبانی و پیشخدمتی بکار گرفته شده‌اند؛ درحالی که جوانان این استان با استعدادتر و توانمندتر از این هستند که به کاری گرفته نمی‌شوند.

 تربیت نشدن نیروهای مرتبط با صنایع موجود در هرمزگان به علت اختیار نداشتن شورای مدیریت آموزش عالی هرمزگان برای تاسیس و ساماندهی و حذف رشته‌ها، دروس و سرفصل دروس به تبع آن بیکاری دانش ‌آموختگان دانشگاه‌های این استان یکی از مشکلات بحث برانگیز اشتغال در استان است.

همچنین نبود اختیار کافی این شورا (شورای مدیریت آموزش عالی) برای تاسیس رشته‌های متناسب با نیاز روز جامعه و صنایع مستقر در استان، ناهماهنگی بین دانشگاه‌ها به خاطر نبود اختیارهای لازم در شورای مدیریت آموزش عالی هرمزگان، نپذیرفتن استدلال‌ها و نیازهای دانشگاه‌های هرمزگان توسط شورای گسترش وزارت علوم و تعمیم شرایط دانشگاه‌های پایتخت به کل کشور و بویژه دانشگاه‌های هرمزگان که شرایط هر کدام از این‌ها متفاوت بوده، از دیگر مشکلات است.

بی‌توجهی مسوولان به نیازهای دانشگاه‌ها، استاندارد نبودن سرانه اعضای هیات علمی به دانشجو، کیفیت پایین دانشجویان ورودی، پایین بودن کیفیت آموزش در آموزش عالی، نبود اختیار دانشگاه‌ها برای تعیین مدیران دانشکده‌ها توسط اعضای گروه‌ها و به تبع آن انتخاب رییس دانشگاه توسط روسای دانشکده‌ها و در نهایت نبود اعتقاد به دانشگاه‌های هرمزگان در صنایع به عنوان دیگر مسائل و مشکلات این بخش مطرح است.


صنایع نقشی در اشتغال مردم هرمزگان ندارند

از آنجایی که  هرمزگان با داشتن ۲ منطقه آزاد تجاری قشم و کیش و هفت منطقه ویژه اقتصادی ومعدنی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، کشتی سازی، لاوان، قشم، پارسیان و جاسک و صنایع غرب بندرعباس بیشترین نقش در حوزه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور را دارد اما این ظرفیت‌های بزرگ تجاری و اقتصادی، نقش چندانی در اشتغال جوانان این مرز و بوم ندارند.

بیشترین فعالیت‌های اقتصادی هرمزگان از جمله صنایع نفت، گاز، آلومینیوم، روی و فولاد در غرب بندرعباس متمرکز شده و این شهرستان عنوان پایتخت اقتصادی کشور را یدک می‌کشد؛ اما تراکم بالای صنایع بزرگ و تولیدی و آلودگی های ناشی از آن در سال های اخیر مانند زخمی بر پیکره مردمان رنجور و محروم بندرعباس شده است.

محمد رستمی یکی از شهروندادن هرمزگانی در این باره گفت: جزیره ای عمل کردن صنایع و نبود عدالت در استخدام ها با توسل به مصاحبه های صوری، استخدام های فامیلی و همشهری بازی، خود به درد کهنه مردم استان تبدیل شده که به ظاهر فریاد زدن این حق نیز نبود تحمل پذیری مدیران آن را نشان می دهد.

شهروند دیگر هرمزگانی اظهارداشت: اینکه داد مردم نجیب هرمزگان برای عده ای سخت تمام می شود و دولت جدید که با شعار عدالت محوری و مقابله با رانت (حتی در استخدام‌ها) روی کار آمده است؛ امیدداریم در این مسیر ثابت قدم بماند و آرزوی دیرینه مردم را از سراب به حقیقت تبدیل کند. 

رضا رضایی ادامه داد: در خصوص استخدام های فله ای و خارج از ضابطه و بی قاعده در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و انتقاد از بکارگیری نشدن نیروهای ماندگار و بومی در این مجموعه عظیم پالایشگاهی و ادعای مدیرعامل آن حاوی مطالب مهم و دغدغه مردم هرمزگان از صنایع و نمایندگان این استان است که نشان از قهر مردم با صنایع بزرگ و ضرورت توجه به خواست آنان برای جلوگیری از تکرار حوادث دردناک خوزستان دارد که رهبر معظم انقلاب نیز با یک نگاه جامع نگر و مشفقانه بدان ورود کرد.

وی یادآورشد: خریدهای خارج از استان این مجموعه (صنایع هرمزگان) نظیر برخی اقلام مصرفی از جمله آجیل شب عید گرفته تا دیگر ملزومات مصرفی نشان از درد کهنه مردم هرمزگان است؛ دردی که در صنایع بزرگ و با توسعه القایی مجالی برای حضور جوانان و نیروهای با لیاقت استان و کسب تجربه برای هرمزگانی ها با مقاومت مواجه شده و تعداد حضور نیروهای استان در مدیریت میانی و پیمانکاری به عدد انگشتان یک دست هم نمی رسد. سخنی که به منزله رد تلاش ها و دستاوردهای این مجموعه عظیم نفتی نیست اما موید فاصله این صنعت در با توده اجتماعی و مدافعان خلیج همیشه فارس دارد.

این شهروند هرمزگانی افزود: سیل پیمانکاران رنگارنگ غیر هرمزگانی که حتی در فضای سبز این مجموعه هم جایی برای حضور و قدم برداشتن در مسیر نقش آفرینی در اقتصاد هرمزگان برای آنان نگذاشته و هیات مدیره های پروازی، مدیران با حقوق های بالا و خریدهای خارجی و منافع اقتصادی که رنگ و بویی از هرمزگان در هیچ کجای آن دیده نمی‌شود و به مثابه منطقه ای خارج از هرمزگان اما در دل استان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: سرابی که ریشه معضلات اجتماعی هرمزگان است و اگر امروز شاهد پدیده ای چون بیکاری، قاچاق و مشکلات مرزنشینان هستیم باید ریشه آن را در همین فامیل سالاری نیروها در صنایع غرب و پالایشگاه نفت ستاره بندرعباس جست وجو کنیم که حتی یک مشاور، مدیر دفتر و روابط عمومی آن ها نیز براساس روابط فردی و چانه زنی های سیاسی از خارج استان استخدام می شوند و تحصیل کردگان و نخبگان منطقه جایی در این میان ندارند.

با حلوا حلوا گفتن شغل برای هرمزگانی ها ایجاد نمی شود

سال هاست دهان هرمزگانی ها با حلوا حلوا گفتن و لقب پایتخت اقتصادی شیرین شده است اما درعمل و آنچه این روزها توسط  مرکز آمار ایران اعلام شده مردم این استان در شاخص فلاکت زدگی از ۳۰ استان کشور وضعیت بدتری دارند.

یعقوب دبیری نژاد یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس دراین باره گفت: استخدام جوانان هرمزگانی در صنایع این استان نه صدقه است و نه مسوولیت اجتماعی، بلکه ادای دین کوچکی به هرمزگان است که سخاوتمندانه آغوش خود را برای چرخش چرخ اقتصاد ایران باز نموده و نجیبانه خنجر آلودگی های زیست محیطی و آسیب های اجتماعی بلندمدت آن را در قلب خود تحمل می کند.

وی ادامه داد: بنابر اعلام مرکز آمار ایران، در تابستان سال ۱۴۰۰ هرمزگان با کسب رکورد تاریخی ۶۴.۵  درصد فلاکت زده ترین استان ایران شد، نرخ تورم به عنوان یکی از ۲ مولفه شاخص فلاکت در سایه بی تدبیری ناظران امر حاصل شده است.

این عضو شورای شهر بندرعباس گفت: اما دومین مولفه یعنی نرخ بیکاری را باید در مردانگی قلم فروشان و سکوت نخبگانی جست و جو کرد که در برابر ظلم آشکار نسبت به حق جوانان بومی هرمزگان و استخدام نیروهای وارداتی سایر استان ها سکوت می کنند و یا در نهایت به بهایی ناچیز، همچون «ملیجکان» دربار پادشاهان به تملق گویی می پردازند.

وی تصریح کرد: جهت اطلاع مطالبه گر نماهایی که شرف و حیثیت هرمزگان را به استخدام نزدیکانشان و یا دریافت چند کارت هدیه از برخی صنایع می فروشند، شاخص فلاکت یک معیار اقتصادی برای محاسبه میزان آسیب پذیری مردم است که از ۲ بخش ( نرخ تورم و نرخ بیکاری) تشکیل می شود، قصه از آنجا پرغصه تر می شود که همین افراد به تملق گویی خودشان و اطرافیانشان بسنده نمی کنند و برای خوش خدمتی بیشتر، به خاموش کردن صدای منتقدان نیز کمر می بندند.

دبیری نژاد بیان داشت: ضروری است که وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس بانک مرکزی، استاندار هرمزگان، مجمع نمایندگان استان، مقام های قضایی و سایر دستگاه‌های نظارتی به این چالش بزرگ ورود کنند و پیش از بحرانی‌تر شدن وضعیت و تهدید معیشت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده، این شرکت عظیم آلومینیومی را به مدار تولید حداکثری بازگردانند.

نخبه های محلات حاشیه نشین بندرعباس به دست فراموشی سپرده شده اند      

دیگر عضو شورای شهر بندرعباس گفت: نخبه های محلات حاشیه نشین این شهر اکنون به دلیل کم لطفی و بی توجهی به دست فراموشی سپرده شده اند و مشکلات یکی پس از دیگری باعث جابجایی انتقال و رفتن اهالی اصیل و مردم با اصالت مناطق و محلات قدیمی شده که در واقع جدا شدن و دور شدن از فرهنگ و رسم و رسوم های واقعی و اصیل این استان و این شهر است و با این همه گسیختگی، ارزش فرهنگی محلات از دست می رود.

حسن سالاری پیش از این در نطق پیش از دستور یازدهمین نشست علنی شورای شهر بندرعباس هم گفته بود که اگر به دنبال حفظ  نام، فرهنگ و جایگاه شهر بندرعباس و استان هرمزگان هستیم به داد مردم و مناطق قدیمی و بافت با قدمت شهر برسیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهارداشت: در دولت عدالت و در دولت یار و دولت محرومان و مستضعفان فراموش نکنیم آنچه که بیش از همه دولت ها به چشم می آید بی عدالتی، بی توجهی، فقر اجتماعی و فرهنگی خواهد بود، محلات قدیمی شهر بندرعباس که هویت و پیشانی این شهر هستند، محلاتی که در صفا و صمیمیت، همبستگی و انسجام و یکدلی سرآمد بود، محلاتی که در ریشه آن ها سرشار از استعدادهای هنری، فرهنگی، ورزشی و حتی دینی و مذهبی و علمی است انسان های نخبه، اندیشمند و تحصیل کرده شهر در گروه های اجتماعی منسجم در خود جای داده است

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: آنجایی که فاضلاب نه از لحاظ  جسمی بلکه از لحاظ روحی و روانی محلات «دوراهی ایسینی»، «درخت سبز»، «مُغ پیرمرد»، «چاهستانی ها»، «کمربندی»، «آیت الله غفاری»، «شیر اول و شیر سوم»، «سنگ کَن»، «مُغ ناخدا»، «دوهزار»، «سورو و پُشت شهر»، «نایبند جنوبی و محله قریشی ها»، «بُرکه گِرد»، «پُشت بند»، «پانِهو»، «سه زیارتیان»، «حسین آباد» و «شمیلی ها(یادبود)» را محاصره کرده است، آیا خانواده هایمان را حاضر می شویم دراین محلات سکنی دهیم؟ و نبود فضاهای آموزشی، ورزشی، تفریحی و فرهنگی دردیست مضاعف بر درد مردم خونگرم، نجیب و باصفای این مناطق.

این مقام مسوول بیان کرد: اگر دنبال خدمت هستیم به این محلات برسیم که فرهنگ ما، اصالت ما و هویت ما در این محلات کمرنگ و ناپدید نشده است. حل همه ی این دغدغه ها و معضل ها در گروی انسجام و همدلی و همیاری همگان است، استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس، شورای شهر، صنایع و اداره بنادر، شهرداری، مسکن، اداره آب و برق و اداره راه و آموزش و پرورش و رسانه های گرانقدر و همه مجموعه های اجرایی و دلسوز شهر، یکصدا برای نجات این شهر بکوشیم.

سالاری گفت: ظرفیت های مالی و مادی استان و شهر، برای توسعه آموزش و تربیت و فرهنگ و رفع معضلات اجتماعی از جمله بیکاری، اعتیاد و قاچاق با ایجاد زیرساخت های لازم و گسترش آموزش شهروندی نقش ساز خواهد بود، وقت وحدت و اتحاد و یکپارچگی و منسجم بودن است، باید توجه به جوانان و وضعیت اشتغال آنان را چند برابر کنیم، تا مردم غیور و سرافراز این شهر طعم واقعی خدمت را بچشند.


جوانان جویای کار هرمزگانی نباید تحقیر شوند

جوانان ما با نامه‌های اشتغال از استانداری و از مجمع نمایندگان هرمزگان به پالایشگاه  نفت ستاره خلیج فارس مراجعه می‌کنند اما با بدترین شکل ممکن مواجه می‌شوند و ما این را بارها و بارها به مدیرعامل تذکر داده‌ایم.

رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت اشتغال در  استان گفت: در حوزه نیروهای فنی شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ۵۹ درصد، در آزمایشگاه ۶۷ درصد، تکنسین ۸۰ درصد، کارمند فوق دیپلم و لیسانس ۷۰ درصد و در حوزه مسوولان نیز ۸۵ درصد همه غیر بومی هستند.

احمدمرادی افزود: همچنین ۶۰ درصد کارشناسان این پالایشگاه (نفت ستاره خلیج فارس)، ۶۲ درصد کارشناسان ارشد، ۱۰۰ درصد بازرسان، ۹۵ درصد مدیران این پالایشگاه و هر سه معاون مدیرعامل نیز غیر بومی هستند.

وی بیان کرد: در حوزه جذب نیرو نیز حدود  سه هزار و ۶۰۰  تا سه هزار و ۸۰۰  نفر مشغول هستند ولی در عدالت و توزیع این پست‌های سازمانی میان افراد، در حراست و نگهبانی ۸۳ درصد بومی، در رانندگی ۸۱ درصد بومی، کارگر ساده ۸۴ درصد بومی، در آتش ‌نشانی ۸۵ درصد و در نیروهای خدماتی (فضای سبز و آبدارچی) ۸۶ درصد هستند.


نبود تعامل صنایع با مراکز دانشگاهی هرمزگان

طبق بیان رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان؛ مدیران شرکت های بزرگ از جمله نفت ستاره خلیج فارس در این سال‌ها از حضور در نشست های دانشگاه امتناع ورزیده‌اند و در واقع توقع ما این است که دایره انحصار شکسته شود تا گره‌ای از کاری بگشایم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در رابطه با همکاری صنایع هرمزگان با دانشگاه‌های استان و نقش این بنگاه‌های اقتصادی در حمایت از نخبگان هرمزگانی، اظهارداشت: انحصار، بدترین آفتی است که در بعضی از صنایع استان وجود دارد.

احسان کامرانی ادامه داد: برخی صنایع تنها تمایل به‌ سوی گروه خاصی دارند و می‌خواهند تنها با افراد و گروه‌های خاصی در ارتباط باشند تا زمانی که انحصار در جایی وجود داشته باشد به طور قطع رشد، شکوفایی و توسعه محقق نخواهد شد و این مراکز به فساد تبدیل خواهند شد.

وی یادآورشد: در صورتی‌ که اگر دایره انحصار شکسته شود و از تمام نخبگان دعوت به عمل آید، مشکلات پالایشگاه‌ها، صنایع فولادی و دیگر بنگاه‌های صنعتی مستقر در استان با ظرفیت نخبگان استانی قابل حل خواهد بود.

مدیرکل استانداری هرمزگان نیز در این زمینه گفت: تا قبل از کرونا روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر از طریق سامانه سامد برای اشتغال به استانداری مراجعه می کردند ولی در سال های اخیر کمتر شده و بیشتر به سایت های کاریابی و به طور مستقیم به شرکت ها مراجعه می کنند.

 امیدوار افزود: بیشتر این افراد جوان و دانش‌آموخته هستند که احساس می کنند با نامه استانداری شاید در شرکتی مشغول بکار شوند که البته آن شرکت هم پس از مصاحبه حضوری و در صورت داشتن شرایط به صورت قراردادی جذب می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدیر اشتغال منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در این زمینه همکاری خوبی با استانداری دارد و به طور مرتب درخواست نیروی فنی که بیشتر مکانیک، جوشکار، برش کار و برق هستند، سریع تر جذب می کند.

فقر هرمزگان ناشی از بی توجهی به مقوله فرهنگ است     

باتوجه به اینکه فقر فرهنگی خطرناک تر از فقر اقتصادی است لذا نماینده ولی فقیه در هرمزگان در این راستا گفت: این استان امروز از کمبودها و محرومیت های زیادی رنج می‌برد که نتیجه آن بی توجهی به مقوله فرهنگ و توسعه و تجهیز زیرساخت های فرهنگی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی پانزدهم دیماه جاری در مراسم معرفی و تودیع مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: اگر بخواهیم فقر اقتصادی را در هرمزگان رفع کنیم باید ابتدا به فکر حل معضل فقر فرهنگی در استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی امور جامعه باید پیوست فرهنگی داشته باشند، بیان کرد: اگر این پیوست فرهنگی نباشد تمامی حوزه ها هیچگاه نمی توانند پیشرفت متوازن هماهنگ داشته باشند.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه باید اهالی فرهنگ و هنر هرمزگان با ارائه راهکاری های خود گره گشای مشکلات اقتصادی و فرهنگی استان باشند، ادامه داد: از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خواستاریم با شتاب و سرعت بیشتری مسیر فرهنگ و هنر استان را با رویکرد انقلابی و ارزشی ارتقاء دهند.

وی اظهارداشت: استان هرمزگان با وجود داشتن صنایع غرب و امکانات کشاورزی و شیلاتی و بنادر و همه برخورداری های اقتصادی، در فقر جایگاه نخست کشور و در زمینه بیکاری رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است که این جای تاسف دارد.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده؛ استان هرمزگان از لحاظ بیکاری در رتبه سوم کشور ایستاده و این آمار بالای بیکاری با توجه وجود ظرفیت‌ها و صنایع بزرگ در غرب بندرعباس بسیار شرم آور است.

وی افزود: این یعنی هرمزگان از شهرها و استان‌های دیگر که هیچ منابع خاصی نداشته و صنعتی هم نیستند نیز پایین‌تر است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: همچنین هرمزگان طبق آمار مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ رتبه سوم فقر در کشور را داشت که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت‌های انجام شده در سه ساله گذشته به رتبه اول در فقر رسیده است.

وی بیان کرد: جای سوال دارد که چطور ممکن است این حجم از محرومیت و فقر در این استان اقتصادی وجود داشته باشد، وقتی آمار کمیته امداد امام خمینی (ره) را بررسی کردیم دیدیم رتبه فقر در هرمزگان بالا بوده و جایگاه خوبی در این حوزه نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده اظهارداشت: از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی و تجاری و صنعتی این استان موجب شده که‌ با پدیده‌ای به نام فقر وارداتی روبه‌رو باشیم به طوری که افراد بسیار کم بضاعت به امید گذران زندگی و ایجاد کسب و کار از منطقه جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان به هرمزگان مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: محرومیت شهرستان بشاگرد در کشور شناسانده شده بوده و به این واسطه انجمن‌های مردمی، گروه‌های جهادی و مسوولان به کمک آن می‌آیند هر چند بشاگرد همچنان نیاز به توجه و مساعدت دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گفت: انتظار می‌رود مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به شهرستان‌ها بیشتر رسیدگی کند زیرا بندرعباس نسبت به سایر شهرستان‌های این استان از شرایط بهتری برخوردار است، البته بحث حاشیه‌نشینی در شهر بندرعباس به نقطه قرمز رسیده که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان راه زیادی در پیش دارد تا به وضعیت مطلوب برسد، اضافه کرد: گام های بزرگی برداشته شده که با شتاب در دولت سیزدهم امیدواریم این سرعت بتواند هرمزگان را به جایگاه اصلی اش برساند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده با اشاره به اینکه جوانان هرمزگانی کمترین بهره را از سرمایه های ارزشمند موجود در آن می برند، بیان کرد: در گذشته وضعیت صنایع دستی در هرمزگان جایگاه رفیعی داشت اما امروز نیازمند رونق بیشتر است تا هرخانه را به یک کارگاه صنایع دستی تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه جوانان هرمزگانی شایسته رسیدن به جایگاه مدیران عالی کشور هستند، عنوان کرد: در حوزه های وزارتی و حتی لایه های پایین تر نیروهای هرمزگانی عقبه و جایگاه مطلوبی ندارند و امیدوارم در دولت سیزدهم با کادرسازی مناسب، جوانان هرمزگانی بتوانند در سطوح عالی کشور حضور داشته باشند.


دانش آموختگان دانشگاهی هرمزگان پیش از اشتغال نیازمند مهارت هستند

دانش آموختگان دانشگاهی استان هرمزگان بواسطه نداشتن مهارت در طول دوره آموزشی پیش از اشتغال نیازمند مهارت هستند.

رییس انجمن صنفی کاریابی‌های هرمزگان گفت: افزون بر ۲۲ عنوان شغلی در هرمزگان به نیروی کار نیاز دارند که باید قبل از معرفی به این مشاغل باید نیروهای تحصیل کرده دوره های عملی را فراگیرند.

امیر حسین محمدی پور افزود: برای رفع این مساله فنی و حرفه‌ای هرمزگان پای کار ایستاده و آمادگی دارد به نیروهای دانش‌آموخته دانشگاهی و افراد بدون مهارت را در دوره‌های خود به صورت عملی آموزش و گواهینامه بدهد.

وی بیان داشت: هیچ‌ کس نمی‌داند هرمزگان و شهر بندرعباس به چند دانش‌آموخته شیلات، حقوق،‌ محیط زیست، مهندس عمران و شیمی نیاز دارد، چراکه کسی نیازهای بازار کار آشکار این استان در پنج سال آینده را مشخص نکرده است.

رییس انجمن صنفی کاریابی های هرمزگان بیان کرد: شغل‌های مورد نیاز برای مسوولان و برنامه ریزان مشخص نیست تا دانشگاه‌ها بتوانند نیروی مورد نیاز آن‌ها را تربیت کنند پس ابتدا بایستی شاخص سنجی شود و برای این منظور باید بپذیریم کشور پیشرو هستیم یا خیر، اگر کشور پیشرو نیستیم بایستی از کشورهای پیشرو شاخص سنجی را بیاموزیم.

رییس انجمن صنفی کاریابی های هرمزگان ادامه داد:‌ اگر قرار است در پنج سال آینده پالایشگاهی در یکی از شهرهای آن‌ها دایر شود ابتدا نیروهای مورد نیاز را تربیت می‌کنند و یا اینکه این نیروها تحصیل دانشگاهی دارند و کار را بلد هستند و یابلد نیستند که باید مهارت فنی و حرفه‌ای بیاموزند.

تعهد دولت برای استان هرمزگان حدود ۳۰ هزار شغل است

براساس تعهد دولت در سالجاری یک میلیون شغل در کشور باید ایجاد شود که از این رقم، تعهد استان هرمزگان حدود ۳۰ هزار شغل است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان، سامانه رصد را تنها مرجع رسمی برای جمع بندی و ارایه آمار مربوط  به ایجاد اشتغال در استان اعلام کرد و گفت: ایجاد این تعداد شغل برنامه دولت است و متولی این کار دستگاه های اجرایی هستند که با همکاری و تلاش بیشتر با سرمایه گذاری داخلی  و همکاری در ایجاد کسب و کار و کارآفرینی و همچنین ارائه تسهیلات باید این میزان اشتغال را ایجاد کرد.

هادی ابراهیمی با بیان اینکه باید شتاب بیشتری به ایجاد اشتغال در هرمزگان ببخشیم و با سرعت بیشتری این امر مهم را انجام دهیم، افزود: دستگاه هایی که تعهد ایجاد شغل دارند با جدیت روی این بحث کار و تلاش کنند به عدد تعیین شده برای ایجاد اشتغال برسیم.

 وی تاکید کرد: در صورت استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های استان و تلاش و برنامه ریزی می توان زمینه ایجاد اشتغال بیشتری را فراهم کرد.

هدف گذاری ۳۳ هزار شغل برای سال آینده در هرمزگان

طبق اعلام سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، ایجاد حدود ۳۳ هزار شغل در استان برای سال آینده در حوزه های صنعت، معدن ، کشاورزی، خدمات، بازرگانی و دیگر بخش ها برنامه ریزی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان پنجم دیماه امسال در نشست کارگروه مشترک اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاری هرمزگان گفت: سهم هر یک از دستگاه ها و به تفکیک حوزه های مختلف به زودی ابلاغ می شود.

علی فیروزی اظهارداشت: لیست کامل ظرفیت‌های معطل مانده تولید استان هرمزگان نیز به زودی منتشر می شود و دستگاه ها باید اقدام های لازم را برای فعال سازی آن در دستور کار قرار دهند.

وی در خصوص سرعت بخشی در پرداخت تسهیلات بانکی کارآفرینی و اشتغال‌زایی افزود: سرعت بخشیدن به روند اعطای تسهیلات، کاهش زمان و حذف بروکراسی زائد اداری یکی از موضوعات جدی است که باید بانک ها به آن توجه کنند.

این مقام مسوول با تاکید بر رعایت دقیق مصوبات از سوی بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، گفت: تمامی بانک ها باید تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال را تنها با یک ضامن کارمند و بدون دریافت نامه کسر از حقوق پرداخت کنند.

فیروزی افزود: با توجه به ارائه تسهیلات یک میلیارد ریالی از سوی نهادهای حمایتی، پیشنهاد ارائه تسهیلات با دو ضامن شامل یک کارمند بدون دریافت نامه کسر ازحقوق و یک بازاری با ارائه چک صیادی به دبیرخانه شورای هماهنگی بانک ها اعلام شده است که پس از تصویب همه بانک ها باید این مصوبه را عملیاتی کنند.

وی ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد و نهادهای حمایتی و همچنین ارزش افزوده بالا برای محصولات تولیدی به‌ویژه در بخش صنایع دستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ارائه آموزش صحیح به تولید کنندگان می تواند ارزش افزوده به مراتب بالاتری را نصیب آن‌ها کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان راه اندازی شرکت‌های توسعه تجارت برای فروش، بازاریابی و بازارسازی محصولات مختلف را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیاری از فعالان کسب و کارها نسبت به حقوق اولیه خود در زمینه قانون تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی، قانون تجارت و دیگر مباحث مرتبط  آشنایی ندارند.

وی بیان داشت: در همین راستا باید دوره های آموزشی لازم برای کسب و کارها برگزار شود، زیرا که آشنایی آن ها با قوانین و حقوق مربوطه، علاوه بر تسهیل امور، منجر به طرح دعاوی کمتری در محاکم قضایی می شود.

استاندار: بساط مدیریت ناکارآمد در هرمزگان باید جمع شود

استاندار هرمزگان، ایجاد اعتماد در فضای کسب و کار را لازمه شرایط  فعلی کشور دانست و گفت: باید فعالیت شبانه ‌روزی و جهادی سرلوحه همه مدیران باشد و بساط مدیریت ناکارآمد در استان جمع شود.

 مهدی دوستی مهرماه امسال در پنجاه و ششمین نشست شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی هرمزگان با بیان اینکه همه باید در راستای تحول استان کمک کنند، افزود: از پیشنهادها و نظرهای فعالان بخش خصوصی برای ایجاد تحرک در فضای تولید و اشتغال، استقبال می کنیم.

 وی ادامه داد: ظرفیت بالقوه فراوانی در خصوص ایجاد اشتغال در بخش خصوصی وجود دارد که باید با حذف فرآیندهای زائد و بروکراسی اداری غیرضروری، زمینه تحول و نقش آفرینی مجدانه و پرنشاط  بخش خصوصی را در این حوزه فراهم کرد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان، استفاده از ظرفیت شورای گفت ‌وگوی دولت و بخش خصوصی و مصوبه های قانونی این شورا را یادآورشد و ضمن نکوهش نگاه جزیره ای در توسعه فضای کسب و کار عنوان کرد: همه باید در راستای تحول استان کمک کنند و دستگاه ها و فعالان بخش خصوصی برای ایجاد تحرک در فضای تولید و اشتغال، پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: رونق تولید و اشتغال مهمترین دغدغه دولت و مردم بوده بنابراین فرآیند تولید از ارائه ایده های نوین تا مرحله نهایی که بازاریابی و فروش محصول است، باید تسهیل شود که در این میان نقش دولت برای ایجاد تحرک در موتور تولید و اشتغال اهمیت زیادی دارد.

دوستی با بیان اینکه منابع دولت محدود است و دولت باید این منابع را در اختیار توسعه زیرساخت ها قراردهد، تصریح کرد: تثبیت اشتغال نخستین گام ما در استان است که لازمه آن رفع موانع فعالیت تولید کنندگان است.

کاهش نرخ ۱۸ درصدی بیکاری از اولویت های هرمزگان است

استاندار هرمزگان همچنین با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت های اشتغال گفت: کاهش نرخ ۱۸ درصدی بیکاری از اولویت های استان است.

وی آذرماه امسال در نشست اعضای شورای اسلامی هرمزگان و روسای شورای اسلامی شهرستان ها افزود: رتبه نخست بیکاری و رتبه نخست شاخص فلاکت و بسیاری از شاخص های دیگر دستاورد دولت قبلی بوده که باید برای آن به دنبال راهکار باشیم و پروژه های مولد اقتصادی تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است.

دوستی با طرح این سوال که اگر فرزندان ما بیکار باشند و روی جاده آسفالته روستایی قدم بزنند چه فایده‌ای دارد؟ افزود: انجام پروژه های عمرانی به طور قطع وظیفه ما به عنوان بخش دولتی است اما پیگیری برای واردات و تهیه نهاده‌های ارقام پرمحصولی مثل خرما بسیار پراهمیت تر از اجرای یک پروژه عمرانی است.

وی افزود: هرمزگانی ها به طور متوسط از هر هکتار ۳.۳ تن خرما برداشت می کنند در حالی که در کشور این نرخ ۴.۷ تن در هر هکتار است و یا در کشوری مانند مصر ۳۱ تن خرما از هر هکتار برداشت می شود.

استاندار هرمزگان افزود: ما یا باید مثل ۴۰ سال گذشته و به صورت قطره چکانی به پروژه های عمرانی مختلف منابع تزریق کنیم که تکمیل هر کدام با وضعیت منابع تخصیصی، ممکن است چندین سال طول بکشد و یا اینکه تلاش کنیم اعتبارات را برای پروژه های مولد در شهرستان ها تخصیص دهیم که مساله اشتغال را حل کنیم  لذا هرمزگان مسیری را در ۴۰ سال گذشته است طی کرده که شرایط فعلی به خوبی مبین اوضاع استان است و مجموعه انتظاراتی که بر زمین مانده است.

وی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور برگزار شد، گفت: با احیا و راه اندازی واحدهای راکد و غیرفعال تولیدی، نرخ نگران کننده بیکاری در استان کاهش پیدا کند و ضریب اشتغال به سطح مطلوب نزدیک می شود.

دوستی با اشاره به بررسی مشکلات چند واحد تولیدی هرمزگان افزود: ایجاد ظرفیت های صادراتی، ساماندهی واحدهای تولیدی غیرفعال و حمایت از واحدهای تولیدی که در شرایط کرونا با مشکلات مختلفی روبرو شدند، به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفت.      

شاخص های آماری از هرمزگان به عنوان استان فقر و فلاکت، مشکلات مردان و زنان صیاد، بحث های اختلاف برانگیز انتزاع بخشی از هرمزگان به فارس، مجوزهای صید به افراد خاص، صید ترال، مسکن باقی مانده مهر، مطالبات فرهنگیان، کمبود پزشک، پرتو درمانی، عکس های رنگی، آنژیو، ام آر آی و سونوگرافی در حوزه بهداشت، مشکل مسکن و ورزش از دیگر مشکلات و انتظارات مردم استان هرمزگان از رییس جمهوری است که امیدواریم به این موارد جامه عمل پوشانده شود.

امید است این صداها و مطالبه گری‌ها رساتر شوند و استاندار هرمزگان، نمایندگان مدافع مردم و نهادهای نظارتی هر کدام به سهم خود با آسیب شناسی و آثار مخرب روانی این رفتارها، سهم مردم هرمزگان را در توسعه استان و البته توسعه ملی به آن ها برگردانند و التیام بخش درد کهنه و غبار گرفته استان و جلوگیری از تبدیل یک معضل اجتماعی نظیر بیکاری به یک پدیده امنیتی شوند.

نخبگان، دلسوزان و رسانه ها نیز می توانند با نقد صحیح و نقش آفرینی در نزد افکار عمومی و با پرسشگری راه را بر زخم های امروز هرمزگان ببندند و یکصدا به دنبال منافع این استان باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد