hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > امکان تشخیص دقیق توده‌های سرطانی با ابزار ایران‌ساخت

امکان تشخیص دقیق توده‌های سرطانی با ابزار ایران‌ساخت

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از ساخت گاماپروب به عنوان یک کنسول کمک تشخیصی حین عمل برای تشخیص توده‌های سرطانی، اخیرا محصول گاماپن خود را عرضه کرده که با کمک آن جراحان می‌توانند توده‌های سرطانی را با دقت بالا در بدن شناسایی کنند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، سیستم کمک جراحی "گاما پن" برای تعیین موقعیت غدد لنفاوی، وسیله‌ای برای جراحان است که امکان پیدا کردن و تعیین موقعیت گره‌های لنفاوی نگهبان را نه تنها در سرطان پستان بلکه در برخی سرطان‌های مردانه نیز فراهم می‌کند. 

حامد عبدالله‌زاد از محققان این طرح در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، "گاما پن" (GammaPen) را از دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: گاما پن یک دستگاه تشخیصی حین عمل جراحی به شمار می‌رود که با استفاده از آن می‌توان رادیو دارو را در حین عمل به بیمار تزریق کرد تا توده سرطانی تشخیص داده شود.

وی این دستگاه را یکی از تجهیزات کمکی جراحان دانست و یادآور شد: این ابزار به جراح کمک می‌کند تا با تشخیص جای توده سرطانی، ناحیه کمتری از بدن برش داده شود. این امر موجب می‌شود بیمار سریع‌تر بهبود یابد و به بافت‌های بدن وی آسیب کمتری وارد شود.

عبدالله‌زاده به مکانیزم عملکردی گاما پروب اشاره کرد و توضیح داد: این سیستم کمک جراحی برای تشخیص نقاط با جذب بالای "رادیونوکلید" در بدن و یا بافت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از کاربرد این سیستم، آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی است که پیشتر به بدن تزریق و در بدن توزیع شده است.

این محقق با بیان اینکه چند ساعت یا چند روز قبل از عمل جراحی، رادیوداروی مورد نظر با دز مناسب به بیمار تزریق می‌شود، اظهار کرد: پس از تزریق، رادیو دارو در غدد سرطانی شده، تجمع بیشتری از سایر غدد لنفاوی دارد و با نزدیک کردن سر پروب این دستگاه که یک آشکارساز پرتوهای گاما است، صدای بوق شدیدتر و شمارش بالاتری روی نمایشگر به جراح اعلام می‌شود و جراح بر اساس آن اقدام به برداشتن توده سرطانی خواهد کرد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، در تحقیقات انجام شده اثبات شده است که در سرطان پستان بیش از ۹۰ درصد مواقع، فقط اولین غده لنفاوی پس از بافت (که به غده لنفاوی پیش آهنگ یا Sentinel مشهور است) درگیر سرطان می‌شود و باید برداشته شود و نیازی به برداشتن سایر غدد لنفاوی نیست، ولی پیش از این روش، جراح تمامی غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل را خارج می‌کرد که می‌توانست عوارض جانبی بسیار شدیدی برای بیمار داشته باشد و گاماپن امکان شناسایی غده لنفاوی پیش آهنگ از سایر غده‌ها را فراهم می‌کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد